پیامدهای افزایش کلانشهرهای مصرف‌کننده مازوت

double-quot تهران - جارپرس - در حالی مصرف مقطعی مازوت در اصفهان تایید شده است که این روزها با هوای آلوده دست و پنجه نرم می‌کند و استفاده از این سوخت برای شهروندان این شهر و سایر مناطقی که مازوت‌سوزی می‌کنند،‌ پیامدهایی دارد.
کد خبر : 80270
تاریخ انتشار : چهارشنبه 22 دی 1400 - 9:12
پیامدهای افزایش کلانشهرهای مصرف‌کننده مازوت

 

به گزارش جارپرس از ایسنا مهران زینلیان – معاون امور عمرانی استانداری اصفهان – ۲۰ دی ماه به ایسنا گفت که هفته گذشته سه روز نیروگاه شهید محمدمنتظری به دلیل محدودیت مصرف گاز، از سوخت مازوت استفاده کرد اما بعد از آن استفاده از این سوخت قطع شد.

در حالی مازوت سوزی هرچند به‌طور موقت در یکی دیگر از کلانشهرهای کشور تایید شده است که پیش از این مقرر شده بود که بر اساس محدودیت‌های زیست‌محیطی مازوت به‌هیچ‌وجه در کلانشهرهایی صنعتی مانند تهران، اصفهان و کرج مصرف نشود البته مصرف مازوت در شهرهایی مانند تبریز، مشهد و همدان گزارش و از سوی مسئولان ذی‌ربط نیز تایید شده است.

بارها درباره معایب و آسیب‌های مازوت بر محیط زیست و سلامت شهروندان گفته شده است. به عنوان نمونه به  گفته محسن روشنی – مدیر واحد پایش شرکت کنترل کیفیت هوای تهران – یکی از سوخت‌هایی که می‌تواند تولید میزان بالای آلایندگی داشته باشد، مازوت است که به علت کیفیت پایین خود و عدم احتراق کامل، می‌تواند موجب تولید گازی مانند کربن مونوکسید شود و به‌صورت مستقیم دوده و ذرات معلق بسیار ریز منتشر کند این در حالیست که دوده و ذرات معلق مشکلات زیادی برای سلامتی ایجاد می‌کند.

آلودگی هوا نه تنها باعث ابتلا به بیماری می‌شود حتی جان انسان‌ها را هم می‌گیرد. ذرات معلق به‌تنهایی باعث مرگ هزاران نفر می‌شوند. طبق تحقیقات انجام شده در دنیا، ۲۰ درصد از مرگ‌های طبیعی منتسب به مواجهه طولانی مدت با ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون در هوای آزاد هستند همچنین ۳۴ درصد از بیماری‌های ایسکمیک قلبی، ۲۴ درصد از سکته‌های مغزی، ۳۳ درصد از بیماری های انسداد مزمن ریوی، ۴۶ درصد از عفونت دستگاه تنفسی تحتانی و ۲۸ درصد از سرطان‌های ریه در دنیا منتسب به مواجهه طولانی مدت با ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون در هوای آزاد هستند.

بر اثر سوزاندن سوخت‌های فسیلی حاوی گوگرد همچون مازوت، اکسید های گوگرد منتشر می‌شوند که بخش بیشتر آن‌ را سولفور دی اکسید تشکیل می‌دهد. سولفور دی اکسید گازی سمی و مضر است. این گاز وزن بیشتری نسبت به هوا دارد و زمانی که غلظت آن در هوا به بیش از حد مجاز برسد، بوی بدی خواهد داشت که در این سطح کشنده خواهد بود.

ناگفته نماند آلودگی هوا بر سلامت پرندگان هم تاثیر می‌گذارد. به گفته علیرضا هاشمی – مدیر عامل انجمن پرنده‌شناسی و پرنده‌نگری طرلان – به نظر می‌رسد که ذرات معلق بر سلامت پرندگان همچون انسان‌ها و موجودات زنده دیگر تاثیرمخربی دارد. به عنوان نمونه سیستم تنفسی آن‌ها را دچار مشکل می‌کند.

به گزارش ایسنا انتظار می‌رود با توجه به اثرات منفی بلندمدت مصرف مازوت بر محیط زیست و سلامت شهروندان، نام جدیدی به فهرست مصرف‌کنندگان این سوخت اضافه نشود چون مصرف مازوت در شهرهای صنعتی در شرایطی که غول آلودگی هوا پای خود را روی گلوی شهرها گذاشته است و می‌فشارد، تیر خلاص بر پیکر فرسوده هوای کلانشهرهاست.

انتهای پیام

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.