پهلوان نامی تا خانه ابدی تشییع شد

double-quot

تهران-جارپرس-پیکر مرحوم «عباس زندی» پهلوان کشتی ایران روز سه شنبه بر دوش مردم قدرشناس ایران و جامعه ورزش کشور در ورزشگاه شهید شیرودی تهران تشییع و برای خاکسپاری به قطعه نام آوران بهشت زهرا(س) تهران انتقال یافت.

کد خبر : 23554
تاریخ انتشار : سه‌شنبه 9 آبان 1396 - 10:00
پهلوان نامی تا خانه ابدی تشییع شد

 

در این مراسم جمع زیادی از مردم، مسئولان ورزش کشور و بسیاری از ورزشکاران و پیشکسوتان ورزش کشتی و پهلوانی حضور داشتند، در مراسم تشییع پیکر مرحوم عباس زندی، پس از قرائت مرثیه اباعبدالله حسین(ع)، نماز میت خوانده شد و سپس برای خاکسپاری به بهشت زهرا(س) انتقال یافت.
در این مراسم، نوای ضرب مرشدی به یاد پهلوان نامی ایران و آخرین بازمانده بازی های المپیک ۱۹۴۸ لندن نواخته شد.
محمدرضا طالقانی، بهرام افشار زاده، مهدی مناجاتی، امیر حسینی، بهرام مشتاقی، رسول خادم، ابراهیم جوادی، پرویز سیروس پور، حمید بنی تمیم، علی اشکانی، عارف ربطی دبیر سابق فدراسیون، مجید خدایی، محمدرضا نوایی، پرویزعرب
حمید جاسمیان، حسین ملا قاسمی، آرش میراسماعیلی، علیرضا حیدری، رضا لایق از جمله افراد شرکت کننده در مراسم تشییع عباس زندی بودند.
مرحوم «عباس زندی»، آخرین بازمانده از نسل پهلوانان قدیمی و اساطیری ایران در دهه های ۲۰ و ۳۰ هجری شمسی چون پهلوانان مصطفی طوسی، ابوالقاسم سخدری، حاج عبدالحسین فیلی، یعقوب علی شور ورزی، احمد وفادار، جهان پهلوان غلامرضا تختی، عباس گلمکانی، ناصر محمدی، حسین نوری، علی غفاری، نبی سروری و عبدالله مجتبوی است که همگی دارفانی را وداع گفته اند.
مرحوم عباس زندی متولد سال ۱۳۱۰ در محله «سنگلج» از محله های بسیار قدیمی تهران است. زندی از سال های دور، به داشتن منش و صفات پهلوانی از جمله اخلاص، تواضع و فروتنی و سلامت اخلاقی شهره بوده و همواره خود را زمین خورده و خاک پای مردم می دانست.
پهلوان عباس زندی، ورزش کشتی را در سن ۱۴ سالگی در باشگاه «ببر» در میدان منیریه تهران و زیرنظر مرحوم «حسن سعدیان» و مرحوم حاج عبدالحسین فیلی آغاز کرد و در ۱۷سالگی به عضویت تیم ملی کشتی آزاد ایران اعزامی به بازی های المپیک ۱۹۴۸ لندن درآمد و از این نظر (داشتن سن کم)، جزو کشتی گیران استثنایی دنیا به حساب می آمد و یکی از بازماندگان نخستین حضور ایران در بازی های المپیک (۱۹۴۸) بود.
وی در نخستین حضور بین المللی خود، در بازی های المپیک ۱۹۴۸ لندن به مقام پنجم رسید و در سن ۱۸ سالگی نیز به مقام پهلوانی پایتخت و ایران رسید که این نیز از موارد استثنایی پهلوان عباس زندی است.
مرحوم عباس زندی از جمله نوادر کشتی ایران است که تجربه حضور در سه دوره پی در پی بازی های المپیک ۱۹۴۸ لندن، ۱۹۵۲ هلسینکی و ۱۹۵۶ ملبورن را دارد.
او به همراه مرحوم «جهانبخت توفیق»، نخستین مدال طلای تاریخ کشتی ایران را از مسابقه های کشتی آزاد قهرمانی جهان در سال ۱۹۵۴ در توکیو ژاپن به ارمغان آورد.
عباس زندی ضمن در اختیار داشتن مدال های طلای قهرمانی جهان در سال های ۱۹۵۴ توکیو ژاپن و ۱۹۵۵ ورشو لهستان و مدال طلای بازی های آسیایی ۱۹۵۸ توکیو، همچنین مدال طلای مسابقه های قهرمانی ارتش های جهان در سال ۱۹۶۱ در شهر استانبول ترکیه و در سن بازنشستگی خود از دنیای قهرمانی بدست آورد و بلافاصله پس از آن به جرگه مربیان تیم ملی کشتی آزاد ایران پیوست.
وی در پیکارهای کشتی آزاد قهرمانی جهان در سال ۱۹۶۲ در شهر تولیدو آمریکا، یکی از مربیان تیم ملی ایران بود.
پهلوان عباس زندی همچنین در بازی های المپیک ۱۹۶۴ توکیو و ۱۹۶۸ مکزیکوسیتی، سرمربیگری تیم ملی کشتی آزاد ایران را برعهده داشت.
«رسول خادم» رئیس فدارسیون کشتی در حاشیه مراسم تشییع پیکر مرحوم زندی در گفت و گو با خبرنگاران گفت: مرحوم عباس زندی نماد بزرگی و انسانیت بود و تمام افرادی که زمانی شاگرد وی بودند به جایگاه والای این پهلوان اذعان دارند.
وی گفت: پهلوان زندی به معنی واقعی، بزرگ ورزش کشور و جامعه کشتی بود که افتخارات زیادی برای کشورمان به ارمغان آورد و متاسفانه جای خالی این پهلوان نامی، دیگر پر نمی شود.
رئیس فدراسیون کشتی گفت: صمیمیت، صداقت و شرافت در رفتار و منش این بزرگ مرد همیشه دیده می شود و تمام افرادی که با وی دیدار داشتند به این موضوع اعتراف می کنند.
«ابراهیم جوادی» از پیشکسوتان کشتی ایران نیز در حاشیه این مراسم گفت: بیشتر قهرمانان ورزش کشتی مدیون این پهلوان بزرگ هستند که زحمات زیادی برای کشتی کشور کشید و جای خالی او در ورزش احساس خواهد شد.
وی ادامه داد: یکی از مشخصات ویژه‌ مرحوم زندی پیگیری کار همه افراد ورزشی و غیر ورزشی جامعه بود به گونه ای که هر فردی که از او درخواستی داشت تلاش می کرد آن را برآورده کند.
مدال آورالمپیکی ایران ادامه داد: بزرگانی مانند تختی، سیف پور، صنعت کاران، موحد و دیگر ورزشکاران نامی کشتی شاگرد او در تیم ملی بودند و او همیشه با نگاه یکسان به تربیت آنان می پرداخت.
عباس زندی قهرمان اسبق کشتی آزاد جهان و پهلوان سابق کشور که سابقه سرمربیگری تیم ملی کشتی آزاد را در کارنامه دارد، یکشنبه شب پس از یک دوره بیماری در سن ۸۷ سالگی درگذشت.
زندی افتخارات زیادی در دوران ورزش خود کسب کرده بود که از آن جمله به موارد زیر می توان اشاره کرد.
مقام اول قهرمانی کشتی جهان ۱۹۵۴ توکیو در وزن ۷۹ کیلو؛ بالاتر از عصمت آتلی ترک و کازو کاتسوراموتو ژاپنی
مقام اول بازی‌های آسیایی ۱۹۵۸ توکیو در دستهٔ به علاوه ۸۷ کیلو؛ بالاتر از نظیر پاکستانی و میتسوهیرو ژاپنی
مقام چهارم قهرمانی کشتی جهان ۱۹۵۱ هلسینکی در وزن ۸۷ کیلو؛ پس از یاشار دوغو ترک، ویکینگ پالم سوئدی و ماکس لیشتر آلمانی
مقام پنجم المپیک ۱۹۵۲ هلسینکی در وزن ۸۷ کیلو؛ پس از ویکینگ پالم، هنری ویتنبرگ آمریکایی، عادل آتان ترک و آگوست انگلاس از شوروی
سرمربی تیم ملی در قهرمانی جهان ۱۹۶۲ توکیو (مقام سوم تیمی و دو مدال طلای امام‌علی حبیبی و منصور مهدی‌زاده و دو نقره غلامرضا تختی و محمد خادم)
سرمربی تیم ملی در المپیک ۱۹۶۴ توکیو (مقام پنجم تیمی و دو مدال برنز علی‌اکبر حیدری و محمدعلی صنعت‌کاران)
سرمربی تیم ملی در المپیک ۱۹۶۸ مکزیکوسیتی (مقام ششم تیمی و یک مدال طلای عبدالله موحد و دو مدال برنز ابوطالب طالبی و شمس‌الدین سیدعباسی)

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.