0 نظر
198 بازدید

پس از سه ماه تنش سفیر ژاپن امروز به کره جنوبی باز می گردد

double-quot
پکن – جارپرس – «فومیو کیشیدا» وزیر امور خارجه ژاپن اعلام کرد که این کشور تصمیم گرفته است سفیر و سرکنسول خود را که حدود سه ماه پیش به دلیل اختلافات سیاسی با سئول از کره جنوبی فرا خوانده بود، امروز (سه شنبه) به این کشور بازگرداند.
کد خبر : 20161
تاریخ انتشار : سه‌شنبه 15 فروردین 1396 - 4:55
پس از سه ماه تنش سفیر ژاپن امروز به کره جنوبی باز می گردد

به گزارش جارپرس به نقل از ایرنا، «یاسوماسا ناگامین» سفیر ژاپن در سئول و «یاسوهیرو موریموتو» سرکنسول این کشور در شهر بوسان، بیستم دی ماه سال گذشته به دنبال افزایش تنش ها میان دو کشور در ارتباط با نصب مجسمه های موسوم به «زنان آسایشگر» کره جنوبی را ترک کرده بودند.
موضوع مربوط به بردگی جنسی زنان کره ای (زنان آسایشگر) توسط ارتش امپراتوری ژاپن در دوران جنگ جهانی دوم و عذرخواهی نکردن ژاپن از این جنایت تاریخی همچنان یکی از چالش های اصلی در روابط توکیو و سئول محسوب می شود.
«کیشیدا» وزیر امور خارجه ژاپن بر اساس گزارش روز سه شنبه «ژاپن تودی» اعلام کرد که توکیو به دلیل تغییر و تحولات سیاسی صورت گرفته در کره جنوبی تصمیم گرفته است نمایندگان عالی سیاسی خود را به این کشور بازگرداند.
وی زمان بازگشت سفیر ژاپن به سئول و سرکنسول این کشور به شهر بندری بوسان کره جنوبی را امروز (سه شنبه) اعلام کرد و گفت که کره جنوبی هم اکنون به لحاظ سیاسی در حال گذار است و به همین خاطر توکیو تصمیم گرفته است به دلیل برکناری رئیس جمهور قبلی، با دولت و رئیس جمهوری جدید این کشور روابط خوبی داشته باشد.
کیشیدا همچنین یادآور شد: برقراری روابط سیاسی میان دو کشور در شرایطی که تهدیدهای کره شمالی در حال افزایش است بسیار بوده و توکیو و سئول می توانند در این زمینه همکاریهای خود را گسترش دهند.
وزیر امور خارجه ژاپن اضافه کرد: به همین خاطر فعال بودن سفارتخانه و کنسولگری این کشور در کره جنوبی بسیار ضروری است و با دایر بودن آنها است که می توانیم همکاری بین دولتها را به طور منظم و مرتب به پیش ببریم.
گفتنی است، احضار سفیر و سرکنسول ژاپن پس از آن صورت گرفته بود که گروهی از فعالان کره جنوبی در اعتراض به اختلاف تاریخی موجود میان دو کشور و به نشانه اعتراض توافق سال ۲۰۱۶، مجسمه ای را به عنوان نماد قربانیان و برده های جنسی این کشور در مقابل سرکنسولگری ژاپن در شهر بوسان کره نصب کردند که این موضوع باعث افزایش تنش میان دو طرف شد.
مقامات ژاپنی می گویند که این اقدام کره جنوبی غیرقانونی و مغایر با کنوانسیون ۱۹۶۱ وین است که بر اساس آن کشورهای میزبان باید از اماکن دیپلماتیک حفاظت کنند.
این مجسمه ها که از جنس برنز ساخته شده، زنی را نشان می‎دهد که با پای برهنه روی صندلی نشسته است. گفته می شود که ۳۷ مجسمه دیگر در نقاط مختلف کره جنوبی از جمله در مجاورت سفارت ژاپن در سئول نصب شده است.
البته در سال ۲۰۱۵ میلادی دو کشور موافقت کردند که ۱۰ میلیون و ۲۸۰ هزار دلار در اختیار بنیادی قرار دهند که به قربانیان تجاوزات جنگی که همین بردگان جنسی کره جنوبی هستند، اختصاص یابد و این موضوع تا حدود به کاهش تنش ها میان طرفین منجر شده بود.
اما مردم در کره جنوبی نسبت به این توافق بین دو کشور اعتراض کردند و از همان زمان بارها راهپیمایی ها و تجمعاتی در شهر سئول و دیگر شهرهای این کشور علیه ژاپن شکل گرفته است.
آن دسته از کره ای ها که در اسارت بوده و یا به دست سربازان ژاپنی آزار دیده اند، از توافقات سال ۲۰۱۵ صورت گرفته بین دو کشور رضایت ندارند.
این افراد معتقدند که دولت ژاپن و کره جنوبی تحت فشار آمریکا توافق کرده اند و آمریکا قصد دارد برای تقویت اتحادیه نظامی با این دو متحد کلیدی خود در آسیا، مشکلات را از میان بردارد.
کره جنوبی می گوید، بر اساس اسناد تاریخی بیش از ۲۰۰ هزار زن تبعه کره جنوبی، چین، فیلیپین و کشورهای دیگر در دوران جنگ جهانی دوم از سوی ژاپن وادار به بردگی جنسی برای سربازان ژاپنی در مناطق تحت اشغال این کشور شدند.
هر ساله زنان کره ای که مورد بردگی جنسی قرار گرفته و هنوز در قید حیات هستند، با تجمع در مقابل سفارت توکیو در سئول، عذرخواهی رسمی دولت ژاپن و پرداخت غرامت از دولت این کشور را خواستار می شوند.
بر اساس گزارش رسانه های کره ای، تا سال ۲۰۰۷ تعداد ۱۲۰ نفر از این زنان زنده بودند و امروز حدود ۴۷ نفر زنده هستند که بیشتر آنها بالای ۹۰ سال سن دارند.
بالا گرفتن اختلافات دو کشور در خصوص این مجسمه ها که سئول می گوید به دلیل نصب آن توسط گروهها و فعالان اجتماعی نمی تواند آنها را جمع آور کند، باعث شده تا یکی از اجلاس مهم اقتصادی دوجانبه در ارتباط با سوآپ ارزی در سال گذشته میلادی برگزار نشود.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.