0 نظر
62 بازدید

پدیده کشتی ایران در بلگراد

double-quot تهران- جارپرس- ملی‌پوش کشتی آزاد ایران یکی از نفراتی است که می‌تواند در مسابقات جهانی بلگراد نگاه‌ها را به سمت و سوی خود سوق دهد.
کد خبر : 133452
تاریخ انتشار : جمعه 24 شهریور 1402 - 16:37
پدیده کشتی ایران در بلگراد
به گزارش روز جمعه جارپرس از ایرنا، میلاد والی‌زاده جوان‌ترین عضو تیم ملی کشتی آزاد اعزامی به مسابقات جهانی سال ۲۰۲۳ بلگراد است. والی‌زاده که ره‌صدساله را یک‌شبه طی کرد، محصول مراحل و فرایندهای گزینشی تیم ملی کشتی به شمار می‌رود. این جوان مازندرانی با کسب عنوان نایب قهرمانی در جام تختی توانست خود را به عنوان یک مدعی جدید در وزن ۵۷ کیلوگرم معرفی کند. وی خردادماه سال جاری و در فینال جام تختی برابر احمد محمدنژاد جوان شکست خورد اما انتقام این شکست را خیلی زود گرفت و موفق شد به دوبنده تیم ملی برسد.

والی‌زاده که به همراه نمایندگان ایران به مسابقات رنکینگ‌دار اتحادیه جهانی کشتی در بوداپست اعزام شده بود نمایش هنرمندانه‌ای در مجارستان داشت و حتی موفق شد در نخستین رویارویی خود با رقیبان بزرگ جهانی، هورست لهر دارنده مدال برنز قهرمانی جهان را با ضربه فنی شکست دهد. والی‌زاده در رقابت دوم با قرعه سخت زین ریچارد روبرو شد و در نهایت با نتیجه ۱۷ بر ۶ برابر این قهرمان آمریکایی شکست خورد.

با توجه به شکست احمد محمدنژاد جوان برابر وان‌هو زو چینی و قرار گرفتن قهرمان جام تختی در جایگاه پنجم در بوداپست کادر فنی تصمیم به برگزاری یک رقابت رو در رو در مجارستان گرفت. والی‌زاده که تا ثانیه‌های پایانی کشتی با نتیجه ۳ بر ۲ از جوان عقب بود در نهایت موفق شد با نتیجه ۴ بر سه کشتی‌گیر مشهدی را شکست دهد و در ۱۸ سالگی به عضویت تیم ملی درآید. میلاد والی‌زاده در حالی به این افتخار مهم رسید که در این وزن بزرگانی مانند علیرضا سرلک نایب قهرمان جهان، ابراهیم خواری و احمد محمدنژاد جوان حضور دارند.

حضور در تیم ملی آغاز راه سخت موفقیت والی‌زاده جوان است، آزادکاری که با رشته فرنگی شروع و اکنون نام خود را در کنار بزرگانی مانند رحمان عموزاد خلیلی قهرمان جهان، حسین یزدانی قهرمان جهان و المپیک، امیرحسین زارع قهرمان جهان و دارنده مدال برنز المپیک می‌بیند و شاید بتوان گفت که میلاد به غریبه کوچک در جمع قهرمانان کشتی ایران است.

مسابقات جهانی بلگراد نخستین گزینشی المپیک به شمار می‌رود و مدعیان برای رزرو بلیط پاریس به دنبال رسیدن به جمع پنج نفر برتر اوزان خود هستند. در مسابقات بلگرد ۹۰ سهمیه ( ۳۰ سهمیه آزاد، ۳۰ سهمیه فرنگی و ۳۰ سهمیه زنان) در ۶ وزن المپیکی تقسیم می‌شود. چهار مدال‌آور هر وزن و نفر پنجم به صورت مستقیم راهی بلگراد خواهند شد. همچنین سهمیه کشتی به نام کشور داده می‌شود و انفرادی نیست.

البته ناکامی در بلگراد به معنای پایان رویایی المپیک پاریس نیست بلکه کشتی‌گیران می‌توانند در تورنمنت‌هایی مانند رقابت‌های پان-آمریکن در آکاپولکوی مکزیک، مسابقات آفریقا و اقیانوسیه در قاهره مصر، قهرمانی اروپا در باکوی آذربایجان، قهرمانی آسیایی در بیشکک قرقیزستان و انتخابی المپیک در استانبول ترکیه برای رسیدن به پاریس مبارزه کنند.

در وزن ۵۷ کیلوگرم کار میلاد والی‌زاده برای رسیدن به سهمیه المپیک راحت نیست، زیرا در این وزن زلیمخان آباکاروف قهرمان جهان از آلبانی، به همراه ری هیگوچی دارنده مدال نقره المپیک و طلای جهانی از ژاپن بالاترین شانس برای رسیدن به فینال دارند. البته تنها این ۲ مدعی در وزن ۵۷ کیلوگرم قرار ندارند بلکه بازگشت روس‌ها موجب شده تا مدعیان سایه زائور اوگویف دارنده مدال طلای قهرمانی جهان و المپیک را روی سر خود حس کنند. همچنین در این وزن زین‌ ریچاردز که با شکست توماس گیلمان به عضویت تیم ملی آمریکا درآمده حضور دارد. زانبازار زاندابود از مغولستان و سن هاروتیونیان از ارمنستان دیگر مدعیان این وزن به شمار می‌روند.

حضور پرتعداد قهرمانان جهان و المپیک در وزن ۵۷ کیلوگرم موجب شده تا همگان به راه سخت موفقیت والی‌زاده تصور کنند. والی‌زاده در رنکینگ اتحادیه جهانی کشتی در جمع هشت نفر برتر وزن ۵۷ کیلوگرم نیست و ممکن است با قرعه سخت در این وزن مواجه شود. در وزن ۵۷ کیلوگرم وان هو زو از چین در جایگاه نخست و توماس گیلمان آمریکایی که در مسابقات جهانی حضور ندارد در جایگاه دوم قرار دارد. آباگاروف از آلبانی سوم و زانبازار زاندابود از مغولستان چهارم است. زائور اوگویف قهرمان المپیک از روسیه و ری هیگوچی از ژاپن نیز در جمع رنکینگ‌دارها قرار ندارد و این کار را برای تمام مدعیان سخت کرده است. با توجه به رنکینگ وزن ۵۷ کیلوگرم اتحادیه جهانی کشتی، قرار گرفتن والی‌زاده در جمع پنج نفر برتر و کسب سهمیه مستقیم پاریس می‌تواند از وی یک شگفتی‌ساز بزرگ بسازد.

لیست کشتی گیران حاضر در مسابقات کشتی آزاد قهرمانی جهان ۲۰۲۳ در ۵۷ کیلوگرم

آریان تسیوترین – ورزشکاران بی طرف (بلاروس)

زلیمخان آباکاروف – آلبانی

بوفندا کالووکو – آنگولا

آرسن هاروتیونیان – ارمنستان

علی عباس رضازاده –جمهوری آذربایجان

گئورگی وانگلوف – بلغارستان

دارته کاپلان – کانادا

وان‌هو زو – چین

جمال محمد – مصر

لوان مترولی – اسپانیا

دیامانتینو فافه – گینه بیسائو

بکا بوجیاشویلی – گرجستان

نیکلاس استشل – آلمان

امان – هند

میلاد والی زاده – ایران

سیمونه پیرودو – ایتالیا

ری هیگوچی – ژاپن

میرامبک کاراتبای – قزاقستان

آلماز اسمانبکوف – قرقیزستان

کیم گوک هیون – کره جنوبی

ایگور چیچیوی – مولداوی

زانبازار زاندابود – مغولستان

ولادیمیر اگوروف – مقدونیه

محمد بلال – پاکستان

داریان کروز – پورتوریکو

رضوان کواکس – رومانی

گایان کاتورانگانا – سریلانکا

توماس اپ – سوئیس

سلیمان آتلی – ترکیه

کامیل کریموف – اوکراین

زین ریچاردز – آمریکا

گولومجون عبدالله‌اف – ازبکستان

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.