پدرسن: اختلاف استراتژیکی بین آمریکا و روسیه در سوریه نیست

double-quot تهران - جارپرس - فرستاده سازمان ملل به سوریه اعلام کرد که هیچ گونه اختلافات استراتژیکی میان آمریکا و روسیه در سوریه نیست.
کد خبر : 82017
تاریخ انتشار : شنبه 9 بهمن 1400 - 18:00
پدرسن: اختلاف استراتژیکی بین آمریکا و روسیه در سوریه نیست

 

به گزارش جارپرس از ایسنا، گی‌یر پدرسن، فرستاده سازمان ملل به سوریه در مصاحبه با روزنامه الشرق الاوسط گفت: هیچ گونه اختلافات استراتژیکی میان آمریکا و روسیه در سوریه نیست. من به حمایت جدی شورای امنیت برای اجرای طرح جدید “گام در مقابل گام” بین طرف‌های ذیربط برای مشخص کردن تدابیر تدریجی و متقابل و واقع‌گرایانه و مشخص دست یافتم. نمایندگان روسیه و آمریکا نیز آماده مشارکت در این رویکرد هستند. در بروکسل با وزرای اروپایی دیدار کردم و آن‌ها علنا گفتند که آماده مشارکت در طرح با سه شرط هستند. این سه شرط عبارتند از: عدم مشارکت در بازسازی، عدم لغو تحریم‌ها و عدم عادی سازی روابط قبل از تحقق پیشرفت سیاسی.

وی گفت: طرف‌های اصلی به من گفتند که مرحله عملیات نظامی به پایان رسیده است و هیچ طرفی پایان جنگ را به نفع خود تمام نخواهد کرد. آمریکا از سیاست تغییر نظام دست کشیده است و سیاست تغییر رفتار را در پیش گرفته است.

پدرسن درباره مخالفت فیصل مقداد، وزیر خارجه سوریه با پیشنهاد جدید وی گفت: من بسیار خوشحال می‌شوم که جزئیات درباره طرح “گام در مقابل گام” را برای دمشق بیشتر توضیح دهم به این امید که با مخالفان نیز با روشی مناسب صحبت کنیم.

وی تأکید کرد: شورای سوریه دموکراتیک”مسد”، شاخه سیاسی نیروهای سوریه دموکراتیک”قسد” که کنترل یک سوم سوریه و بیشتر منابع آن با حمایت ائتلاف بین‌المللی را برعهده دارد بخشی از روند ژنو نیست چراکه این روند براساس قطعنامه ۲۲۵۴ شورای امنیت است که شامل گروه‌های مخالف است؛ اما “مسد-قسد” بخشی از این به حساب نمی‌آید.

پدرسن گفت که مذاکراتی را با دمشق و هیئت مخالفان برای برگزاری دور جدید نشست‌های کمیته قانون اساسی در ماه میلادی آتی برگزار می‌کند و هرگونه پیشرفتی در روند قانون اساسی بر طرح “گام در مقابل گام” تأثیر خواهد گذاشت.

پدرسن گفت که برای شورای امنیت وضعیت دشوار سوریه از حملات هوایی و تبادل آتش گرفته تا نبود امنیت و مین‌های کار گذاشته شده و حملات اسرائیل به لاذقیه و موضوع زندان حسکه و حمله تروریست‌های داعش و همچنین بحران اقتصادی را توضیح داده است.

وی گفت که موضوع بازداشت شدگان، ربوده شدگان و مفقودین، کمک‌های انسانی، شروط بازگشت امن آوارگان، بهبود شرایط اجتماعی و اقتصادی، فساد و سوءمدیریت، بحران مالی در لبنان، کرونا، تقویت آرامش در سوریه و تحقق ثبات که یک مساله اساسی است و همکاری در زمینه تروریسم باید بررسی شوند.

وی درباره پیامدهای بحران و تنش میان روسیه و آمریکا و اروپا درباره اوکراین گفت: در صورتی که بحران در اروپا از نظر دیپلماتیک حل نشود نه فقط بر پرونده سوریه بلکه بر پرونده‌های دیگر تأثیر خواهد گذاشت؛ اما درباره سوریه اختلافات استراتژیکی میان آمریکا و روسیه نیست. منافع مشترکی درباره مبارزه با تروریسم و تحقق ثبات وجود دارد. برای تحقق ثبات به روند صلح نیاز داریم. امیدواریم به راه حل دیپلماتیکی برای بحران در اروپا برسیم که تأثیر مثبتی بر سوریه بگذارد.

پدرسن درباره پرونده زندانیان و مفقودشدگان گفت: این یکی از اولویت‌های من از همان روز اولی است که مأموریتم را برعهده گرفتم. مذاکراتی با طرف‌های روند آستانه در نورسلطان داشتیم و پیشنهاداتی را مطرح کردیم. من خواهان آزادی کودکان و زنان و سالخوردگان شدم و به تلاش‌هایم ادامه می‌دهم.

وی درباره کمیته قانون اساسی سوریه گفت: ما مذاکراتی با دمشق داریم و پیشنهاداتی را مطرح کرده‌ایم و با رئیس مشترک هیئت مذاکره کنندگان تماس خواهم گرفت و امیدوارم در دو هفته آتی به توافق مشترکی برای برگزاری جلسه تدوین قانون اساسی در فوریه برسیم. براساس آن نشست‌های دیگری در ماه‌های مارس، آوریل، مه و ژوئن برای تحقق پیشرفت واقعی برگزار می‌کنیم.

انتهای پیام

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.