ولایتی: تهدیدهای ترامپ پیشرفت درتوان دفاعی ایران را متوقف نمی کند

double-quot
تهران – جارپرس – وزیر خارجه پیشین ایران و مشاور مقام معظم رهبری درگفت وگوی اختصاصی با خبرنگاران روزنامه ‘لوموند’ و شبکه خبری فرانس ۲۴ تاکید کرد: تهدیدهای ترامپ هرگز موجب توقف پیشرفت توان دفاعی ایران نمی شود.

کد خبر : 19211
تاریخ انتشار : شنبه 23 بهمن 1395 - 5:18
ولایتی: تهدیدهای ترامپ پیشرفت درتوان دفاعی ایران را متوقف نمی کند

به گزارش جارپرس به نقل از ایرنا، خبرنگار شبکه فرانس ۲۴ روز جمعه به عنوان نخستین پرسش با اشاره به ممنوعیت ورود اتباع ایرانی به آمریکا، نظر علی اکبر ولایتی را درباره درج نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به فهرست سازمان های تروریستی جویا شد.
ولایتی پاسخ داد: در سه دهه گذشته به تحریم های آمریکا عادت کرده ایم و به این تحریم ها، هیچگونه اهمیتی نمی دهیم. از سویی دیگر، در راهبرد آمریکا علیه ایران، اتفاق جدیدی روی نداده است. دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا، همان مسیر و سیاست روسای جمهور سابق آمریکا را ادامه می دهد. همه آنها سیاست های ضد ایرانی داشته اند.
ولایتی گفت: میان ترامپ و روسای جمهور پیشین آمریکا فقط یک تفاوت وجود دارد و آن اینکه آنها پشت پرده عمل می کردند اما ترامپ همه افکار خود را به زبان می آورد. به همین علت است که ما از تهدیدها هیچ هراسی نداریم و نگران نیستیم.
مشاور مقام معظم رهبری افزود: مردم ایران تاریخ و تمدنی طولانی دارند و آماده رویارویی با فشارها هستیم و کلید این رویارویی ها را در سخنان مقام معظم رهبری و تاکید وی بر اقتصاد مقاومتی می دانیم.
تصمیم های کنگره و سنای آمریکا هیچ تاثیری بر مردم ایران ندارد و به نظر می رسد آنها هیچ کاری دیگر جز تصویب قانون علیه ما ندارند.
ولایتی تاکید کرد: ما آماده داشتن رابطه با تمام کشورها هستیم، اما احترام متقابل باید اساس این کار باشد.
البته در این میان، آمریکا و اسرائیل مستثنی هستند. آنچه ترامپ انجام می دهد مانع همکاری و گسترش روابط میان ایران و کشورهای اروپایی نمی شود کما اینکه چندی پیش شاهد آن بودیم که وزیر خارجه کشور شما (فرانسه) به تهران آمد و هیات بزرگ تجاری و اقتصادی وی را همراهی می کردند.
خبرنگار لوموند پرسید: فکر می کنید که تنش لفظی میان ایران و آمریکا تا کجا به پیش خواهد رفت؟ برخی حتی از احتمال وقوع جنگ میان تهران و واشنگتن خبر می دهند. آیا چنین بحران بزرگی را شما پیش بینی می کنید؟
وزیر خارجه پیشین ایران پاسخ داد: رئیس جمهوری آمریکا متخصص بیان موضوعات متناقض است. امروز مسئله را بیان می کند و فردا آن را خودش نقض می کند.
به نظر می رسد ترامپ نمی خواهد دوستی برای خود چه در آمریکا و چه خارج از این کشور باقی بگذارد. کما اینکه صحبت های وی درباره اتحادیه اروپا و ناتو، با انتقادهای شدید کشورهای اروپایی روبرو شده است.
ترامپ به فرانسه و ایتالیا توصیه می کند مانند انگلیس از اتحادیه اروپا خارج شوند. ناتو را به باد انتقاد می گیرد و خواستار انحلال آن است. از ژاپن، آلمان و چنین هم انتقاد کرده است. به نظر می رسد او (ترامپ) با همه سر جنگ دارد. ترامپ با همه کشورها و اتحادیه ها درگیری دارد. جهانیان و حتی خود مردم آمریکا در آینده ای نزدیک کم کم عادت می کنند به سخنان وی گوش دهند و انتظار عمل نداشته باشند.
خبر نگار فرانس۲۴ در ادامه این گفت و گو گفت: آزمایش موشکی ایران از دیدگاه آمریکا نوعی اقدام تحریک آمیز بود. آیا آزمایش جدیدی صورت خواهد گرفت؟ و اگر پاسخ شما در این باره مثبت است، این آزمایش چه زمانی و با چه هدفی صورت خواهد گرفت؟
ولایتی پاسخ داد: هدف ما از آزمایش موشک، کاملا دفاعی است و تقویت توان دفاعی کشور است. تهدیدهای ترامپ هرگز منجر به این نخواهد شد که ما تلاش برای افزایش توان دفاعی خود را متوقف کنیم.
با آمدن ترامپ هیچ خللی در آزمایش های موشکی ما بوجود نخواهد آمد و همه چیز طبق برنامه های گذشته انجام خواهد شد. ما باید خودمان از خود دفاع کنیم و برای این کار از ترامپ و هیچ کس دیگر اجازه نمی گیریم. این کاریست که کشورهایی مانند فرانسه هم می کنند.
در زمان ژنرال دو گل هم فرانسه به فعالیت های هسته ای خود ادامه داد و تا زمان دستیابی به بمب هسته ای، پیمان منع گسترش سلاح های هسته ای را امضا نکرد.
اما ما به دنبال دستیابی به سلاح هسته ای نیستیم چرا که طبق فتوای مقام معظم رهبری، اینگونه سلاح ها را مجاز نمی دانیم.
ایران در استفاده صلح آمیز از فناوری هسته ای و همچنین آزمایش های موشکی نه تنها تردید نمی کند بلکه بر عزم خودمان راسخ هستیم.
در ادامه این مصاحبه اختصاصی، خبرنگار لوموند نظر ولایتی را درباره توافق هسته ای وین و تهدیدهای ترامپ و اینکه وی در کارزار انتخاباتی گفته است که این توافق را پاره خواهد کرد، جویا شد.
خبرنگار لوموند پرسید آیا شما فکر می کنید، توافق هسته ای در خطر است؟ تبعات چنین اقدامی از سوی آمریکا چه خواهد بود؟
مشاور مقام معظم رهبری پاسخ داد: این را فراموش نکنید که اگر ترامپ به نوعی برجام را نقض کند و آن را بر هم بزند، در نهایت این غربی هستند که ضرر خواهند کرد.
ما به خوبی می دانیم که کشورهای اروپایی و ۱+۵ مخالف این سیاست ترامپ هستند پس آمریکا در این مسیر کاملا تنها است.
از سویی دیگر، توافق هسته ای درشورای امنیت سازمان ملل به تصویب رسیده و به قطعنامه تبدیل شده است و اگر آمریکا بخواهد آن را بر هم بزند، بار دیگر باید در این شورا مطرح شود که بدون شک اعضای دائمی این شورا از جمله چین چنین موضوعی را نخواهند پذیرفت.
ترامپ دیدگاه های یک تاجر را دارد. وی تصور می کند صحنه سیاست و مدیریت کشور مانند تجارت خانه است. وی اگر بخواهد با این دیدگاه آمریکا را اداره کند، قطعا شکست می خورد.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.