وزیر کشاورزی مازندران را دریابد

double-quot تهران - جارپرس - نماینده ولی فقیه در مازندران خطاب به معاون وزیر کشاورزی با اشاره به مشکلات کشاورزی این استان، گفت: قیمت مرکبات ارزان و صادرات اندک است، صنایع تبدیلی نداریم، این مشکلات را با کادوی سلام به گوش وزیر محترم جهاد کشاورزی برسانید و بگویید که مازندران را دریابید.0
کد خبر : 112777
تاریخ انتشار : چهارشنبه 28 دی 1401 - 23:33
وزیر کشاورزی مازندران را دریابد

 

به گزارش روابط عمومی دفتر نماینده ولی فقیه در مازندران، آیت الله محمدباقر محمدی لائینی در دیدار با سیدمجتبی خیام نکویی معاون وزیر و رئیس سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی، اظهار کرد: از معاون وزیر که به استان قطب کشاورزی ایران به‌عنوان چهاردهمین استان سفر کردند تشکر می‌کنم اما می‌طلبید که مازندران جزو اولویت‌های اول باشد.

وی افزود: یکی از اقدامات خوب دولت سیزدهم ابلاغ قانون الگوی کشت است که البته مصوبه آن متعلق به سال‌های گذشته بوده که آقای رییسی آن را احیا کردند امیدواریم بدنه اجرایی در اجرا و عملیاتی کردن این ابلاغیه موفق باشد.

آیت‌الله محمدی لائینی با بیان اینکه متاسفانه به جای ارزان شدن تولید، مولود ارزان شده! عنوان کرد: وضع بازار الان مرکبات ما و مسئله برنج که قبلا هم مطرح بود خیلی خراب است، ان شالله این پیام را به وزیر محترم داشته باشید چرا که ما از برپایی جشنواره مرکبات در کرمان تعجب کردیم، چگونه می‌شود، آنجا که قیمت مرکبات بالاست، اینجا ارزان است، البته ما با طنز گفتیم لازم است اینجا هم سوگواره مرکبات برگزار شود.

نماینده ولی فقیه در مازندران گفت: باید به این سمت برویم که هزینه‌های تولید کاهش پیدا کند و بهره‌وری‌ها از زمین افزایش پیدا کند که نیاز به دو کار دارد، اولا توجه به حوزه تحقیقات و بخصوص دانش بنیان شدن کشاورزی‌ که مقام معظم رهبری در سخنرانی ابتدای سال به این موضوع تاکید داشتند، الحمدالله در مازندران در حوزه تحقیقات کشاورزی ظرفیت‌ها و استعدادهای خوبی وجود دارد که باید به آنها توجه بیشتر شود.

این مسئول ادامه داد: گرچه زمینه‌های استفاده از مراکز تحقیقاتی ما مورد چشم‌داشت برخی از اشخاص است که خیلی گلایه‌ای نیست، بعضی از دستگاه‌ها چشم طمع دارند که انتظار داریم در حفظ سرمایه‌های ارضی مراکز تحقیقات توجه جدی صورت بگیرد.

وی خاطرنشان کرد: نکته همان الگوی کشت است، در الگوی کشت هم به نوع کشت متناسب با هر اقلیم و سرزمینی باید توجه شود و هم آن نوع باید یک نوع علمی تحقیقاتی اقلام و ارقام مورد تایید و کیفیت باشد، پس به نوع کشت و هم نوع اصلاح شده و ارتقا شده باید توجه شود.

آیت الله محمدی لایینی با بیان اینکه مازندران شایستگی‌های زیادی در زمینه‌های محصولات باغی و کشاورزی و دامی دارد، تصریح کرد: متاسفانه ما در رابطه با توزیع و صادرات بسیار ضعیف هستیم، علاوه بر اینکه در زمینه آب هم مشکل داریم، در این راستا اندیشکده تحقیقاتی امنیت آب تشکیل شده است، در ۱۰روز اخیر سوز و سرما داشتیم اما خبری از بارندگی در مازندران نبود، الحمدالله در استان‌های دیگر شاهد بارندگی بودیم که جای شکر دارد.

نماینده ولی فقیه در مازندران تاکید کرد: در هر حال باید به سمت توجه و حفظ آب و الگوی کشت متناسب با مصرف آب متوسط و زیر متوسط پیش برویم، الحمدالله مراکز تحقیقاتی به ارقامی از کشت‌هایی که به آب کمتری رسیدند به‌خصوص در خوزستان که باید در اینجا ترویج شود، از طرفی جامعه روحانیت ما هم کشاورز و هم کشاورز زاده هستند که می‌توانند بازوان خوبی باشند.

امام جمعه ساری در ادامه یادآور شد: همه ما موظف هستیم که از نهاد بابرکت کشاورزی که همه چیز ما اعم از امنیت غذایی و کشاورزی ما اینجاست، معاش درست شود معاد هم درست می‌شود؛ مشکل دیگر ما در مازندران نداشتن صنایع تبدیلی است که یک ضرورت است، حتما باید در دولت سیزدهم به این مسئله به عنوان اولویت اول توجه کنیم، امیدواریم به پیش بینی‌هایی که در رابطه با رشد بهره‌وری ۸ درصدی وجود دارد برسیم.

این مسئول در پایان ضمن قرائت این شعر که  «اگر آبادی این دهکده می‌خواهی باید آباد کنی خانه دهقانش را» اذعان داشت: باید کشاورزی را به‌صرفه، علمی و کم هزینه کنیم بازار خوبی برایش ایجاد کنیم، ما ریل، فرودگاه، دریا و بندر داریم ولی متاسفانه باوجود این بسترهای آماده صادرات اندک است، امیدواریم این سخنان ما را همراه با کادوی سلام به وزیر برسانید که باید مازندران کشاوری، آب و محصولات باغی آن را دریابید.

انتهای پیام

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.