وزیر نفت: برنامه گسترده ای برای برداشت از میادین نفتی استان ایلام داریم

double-quot
ایلام – جارپرس – وزیر نفت گفت: برای افزایش تولید و برداشت از میدان های نفتی مشترک استان ایلام با کشور عراق برنامه های وسیعی در دست اقدام داریم.

کد خبر : 19976
تاریخ انتشار : سه‌شنبه 24 اسفند 1395 - 6:47
وزیر نفت: برنامه گسترده ای برای برداشت از میادین نفتی استان ایلام داریم

به گزارش جارپرس به نقل از ایرنا، بیژن نامدار زنگنه روز سه شنبه در جمع خبرنگاران در فرودگاه شهدای ایلام اظهار کرد: توسعه میادین چشمه خوش، چنگوله، پایدار غرب، تنگه بیجار و دانا در برنامه های توسعه ای وزارت نفت قرار دارد.
وی هدف اصلی از سفر به استان ایلام در روزهای پایانی سال را حضور در آیین تولید ابتدایی میدان مشترک آذر در شهرستان مرزی مهران اعلام کرد.
زنگنه افزود: میدان نفتی آذر چند سال است در دست توسعه قرار دارد و تولید ابتدایی آن اکنون آغاز شده و این روند در قالب قرارداد فعلی ادامه خواهد داشت ولی با برنامه ریزی های انجام شده درصدد افزایش برداشت از این میدان در قالب قرارداد جدید هستیم.
وزیر نفت تاکید کرد: کار مهمتری که باید برای استان ایلام انجام و اجرایی شود، بحث پتروشیمی است که در حال حاضر پتروشیمی ایلام فعال بوده و تولید دارد و واحد الفین آن نیز در دست اجرا است.
زنگنه یادآور شد: قرار است یک پتروشیمی مهم دیگر در جنوب این استان در شهرستان دهلران احداث شود که مراحل ساخت طرح ان جی ال ۳۱۰۰ که خوراک این پتروشیمی را تامین می کند در حال انجام است.
وی تاکید کرد: تامین منابع مالی این طرح حدود ۵۰۰ میلیون دلار است و تا پایان سال جاری توسط صندوق توسعه تامین خواهد شد ضمن اینکه طرح پتروشیمی که تولید پلاستیک می کند نیز به اجرا خواهد رفت که از محل صندوق بازنشستگی وزارت نفت تامین مالی می شود.
به گفته وزیر نفت، استان ایلام در زمینه منابع نفت و گاز از استان های مهم کشور است و بر همین پایه ایلام را به عنوان یکی از قطب های پتروشیمی معرفی کرده ایم.
به گزارش ایرنا، بیژن زنگنه وزیر نفت جمهوری اسلامی ایران روز سه شنبه به منظور شرکت در آیین بهره برداری از فاز اول برداشت نفت از میادین مشترک نفتی آذر و شرکت در شورای اداری از طریق فرودگاه شهدا، وارد استان ایلام شد.
این میدان نفتی از میادین بلوک اناران استان ایلام در ۲۵ کیلومتری شهر مهران قرار دارد و با کشور عراق مشترک است و بر اساس مطالعات جامع این میدان دارای ۲٫۲۴ میلیارد بشکه نفت سبک در جا (درجه ۳۲APL) است.
بر اساس اطلاعات رسمی همچنین نفت قابل استحصال میدان نفتی آذر حدود ۴۰۰ میلیون بشکه برآورد شده است.
عملیات اجرایی برای شروع طرح اسفند ۱۳۹۰ بود که پیش بینی می شود فاز دوم آن در پایان آبان سال ۹۷ به بهره برداری برسد.
میزان سرمایه داخلی و خارجی این طرح یک میلیارد و ۴۱۶ میلیون یورو با منشا (شامل ۱۲۳۲میلیون یورو سرمایه گذاری ثابت + ۱۸۴ میلیون یورو مدیریت طرح) اعلام شده است.
میزان اشتغالزایی مستقیم این میدان نفتی هم اکنون ۲۸۸ نفر ولی در زمان بهره برداری به ۱۱۴ نفر می رسد و اشتغالزایی غیر مستقیم سه هزار و ۵۵۰ نفر است.
بخش اول مرحله زود هنگام طرح به ظرفیت ۱۵ هزار بشکه در شرف بهره برداری است که امروز با حضور وزیر نفت به بهره برداری می رسد.
استان ایلام یکی از استان های برخوردار از نظر منابع غنی نفت و گاز کشور است که در حوزه نفت با ۶ درصد منابع نفتی کشور استان سوم و در حوزه گاز با ۱۱ درصد منابع گازی کشور استان دوم از نظر ذخایر است.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.