وزیر خارجه چین:نیروهای خارجی به گونه ای مسئولانه افغانستان را ترک کنند

double-quot تهران- جارپرس-وزیر خارجه چین در واکنش به خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان گفت: نیروهای خارجی مستقر در افغانستان باید به گونه ای منظم و مسئولانه از این کشور خارج شوند تا از تاثیرات منفی و وارد شدن آسیب جدی بر روند صلح و آشتی داخلی افغانستان ناشی از اقدامات شتابزده جلوگیری شود.
کد خبر : 55902
تاریخ انتشار : چهارشنبه 22 اردیبهشت 1400 - 8:43
وزیر خارجه چین:نیروهای خارجی به گونه ای مسئولانه افغانستان را ترک کنند

به گزارش جارپرس از ایرنا از روزنامه مردم، «وانگ یی» سه شنبه شب در شهر “شی ان” واقع در مرکز چین و در دیدار با وزرای خارجه ازبکستان و تاجیکستان که برای شرکت در نشست وزرای خارجه «چین + پنج کشور آسیای میانه» در چین به سر می برند، افزود: کشورهای همسایه افغانستان مانند ازبکستان و تاجیکستان باید مواضع خود را به موقع هماهنگ کنند تا با تمام نیرو از روند صلح داخلی در افغانستان حمایت کنند.

وی برای بهبود صلح در افغانستان چند پیشنهاد مطرح کرد و گفت: روند صلح و آشتی افغانستان ابتدا باید اصل «رهبری افغانستانی ها و تعلق به افغانستان» را رعایت کند. این مساله با الزامات قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل نیز منطبق و پیش شرط سیاسی برای دستیابی به صلح و سازش در افغانستان است.

وزیر خارجه چین تاکید کرد: با پیشبرد روند سیاسی فراگیر و بخشنده، تضمین شود که قومیت ها و گروه های مختلف افغانستان بتوانند در روند سیاسی افغانستان شرکت کرده و از حقوق سیاسی برابر برخوردار باشند. این مسیر صحیح برای دستیابی به صلح و سازش در افغانستان است.

وی افزود: ساختار حاکمیت افغانستان در آینده باید وضعیت منحصر به فرد کشور و نیازهای توسعه را برآورده کند و نباید به سادگی از الگوهای خارجی نسخه برداری کند تا از ناسازگاری و بروز ناآرامی و آشوب جدید جلوگیری کند. این یک گزینه واقع بینانه برای رسیدن به صلح و سازش در افغانستان است.

وانگ یی خاطرنشان کرد که هم کشورهای منطقه و هم جامعه بین الملل امیدوارند دولت آینده افغانستان بتواند سیاست اسلام میانه رو را دنبال کند و از گرایش افراطی جلوگیری کند؛ با همه انواع تروریسم مخالفت کند و اجازه ندهد نیروهای تروریست در افغانستان بار دیگر احیاء شوند و نیز بتواند روابط حسن همجواری را با کشورهای همسایه توسعه داده و به عامل مثبتی برای پیشبرد صلح و ثبات منطقه تبدیل شوند.

این مقام چینی در پایان تاکید کرد: به عنوان همسایگان نزدیک افغانستان، کشورهای آسیای میانه باید سهم شایسته خود را در حل و فصل نهایی مسأله افغانستان اداء کنند. سازمان همکاری شانگهای همچنین باید نقش خود را در برقراری ثبات طولانی مدت افغانستان ایفا کند.

دومین گفت‌وگوی وزیران خارجه چین و ۵ کشور آسیای مرکزی امروز چهارشنبه در شهر “شی آن” مرکز استان “شانشی” به میزبانی وانگ یی، وزیر خارجه چین برگزار خواهد شد.

معاون نخست وزیر و وزیر خارجه قزاقستان به همراه وزرای خارجه قرقیزستان، تاجیکستان، ترکمنستان و ازبکستان در این نشست شرکت می کنند.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.