وزیر خارجه نیکاراگوئه: آمریکا به دنبال کودتا در کشورها است

double-quot تهران- جارپرس- «دنیس مونکادا» وزیر امور خارجه نیکاراگوئه با بیان اینکه «الگوی امپریالیستی و استعماری» منقضی شده است، آمریکا را به تلاش برای ایجاد بی‌ثباتی و کودتا در کشورها از طریق اعمال تحریم‌ها متهم کرد.
کد خبر : 133954
تاریخ انتشار : چهارشنبه 5 مهر 1402 - 11:23
وزیر خارجه نیکاراگوئه: آمریکا به دنبال کودتا در کشورها است

به گزارش روز چهارشنبه جارپرس ازایرنا به نقل از تارنمای شبکه تلویزیونی تله‌سور، وزیر امور خارجه نیکاراگوئه در جریان سخنرانی در هفتاد و هشتمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک، به دفاع از حاکمیت کشورش در برابر تهدیدهای امپریالیست پرداخت و اقدامات تحمیلی یکجانبه اعمال شده توسط ایالات متحده را به شدت مورد انتقاد قرار داد.

دنیس مونکادا، تحریم‌های اعمال شده توسط واشنگتن علیه کشورش را «غیر قانونی» خواند و تاکید کرد این اقدامات، نه تنها موجب ارعاب ماناگوآ نمی‌شود بلکه این کشور را در هم نخواهد شکست.

وی تاکید کرد: ما کلمه تسلیم را نمی‌شناسیم. مونکادا اطمینان داد که نیکاراگوئه به مبارزه با مداخله و استعمار بین‌المللی به نفع آزادی، حاکمیت و استقلال خود برای زندگی در صلح و امنیت ادامه خواهد داد.

وی همچنین اقدامات قهری یکجانبه واشنگتن علیه کشورهای مستقلی مانند کوبا و ونزوئلا را رد کرده و هشدار داد که آمریکا از طریق این اقدامات به دنبال ایجاد بی‌ثباتی و تحمیل تغییر دولت‌ها از طریق کودتا است.

رئیس دستگاه دیپلماسی نیکاراگوئه با غنیمت شمردن فرصت تریبونی که در اختیار داشت، سازمان ملل را به دلیل تبدیل شدن به «یک نهاد بندگی و وابستگی به قدرت‌ها» مورد انتقاد قرار داد و اصلاح ساختار این نهاد بین‌المللی را خواستار شد.

وی همچنین از سازمان ملل خواست تا دستور دیوان بین‌المللی دادگستری لاهه در خصوص به رسمیت شناختن تقصیر آمریکا به دلیل خسارات وارده به این کشور در جریان «جنگ جنون‌آمیز و انتقام‌جویانه تحمیل شده به کشور و مردم» اقدام کند.

مونکادا با بیان اینکه در حال حاضر، عصر «الگوی امپریالیستی و استعماری» منقضی شده است، پیشرفت در مسیر ایجاد نظم نوین جهانی و چند قطبی را خواستار شد.

از سال ۲۰۱۸ و به دنبال زندانی شدن عوامل کودتای نافرجام تامین شده توسط ایالات متحده و اروپا، غرب اعمال تحریم‌های مالی علیه دولت نیکاراگوئه را آغاز کرده است.

دولت نیکاراگوئه به تازگی با ارسال یادداشتی دیپلماتیک به دبیرکل سازمان ملل متحد، «بدهی تاریخی» ایالات متحده به این کشور به موجب تامین مالی تهاجم مسلحانه برای از بین بردن انقلاب ساندینیستا در سال ۱۹۷۹ را یادآور شد و از آمریکا خواست به حکم دیوان بین‌المللی دادگستری عمل کند.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.