0 نظر
127 بازدید

وزیر خارجه ترکیه: تحریم و منزوی کردن ایران اشتباهی بسیار جدی و حاد است

double-quot

آنکارا-جارپرس-مولود چاووش اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه در مصاحبه با خبرگزاری آناتولی گفت که تحریم و منزوی کردن ایران و یا تلاش برای نابودی کامل آن به خواسته کشوری دیگر، اشتباهی بسیار جدی و حاد است.

کد خبر : 23025
تاریخ انتشار : سه‌شنبه 11 مهر 1396 - 10:31
وزیر خارجه ترکیه: تحریم و منزوی کردن ایران اشتباهی بسیار جدی و حاد است

به گزارش جارپرس از ایرنا، وی در گفت و گوی خبری با سردبیران خبرگزاری آناتولی، فشار و تحریم ایران را ایده ای کاملا اشتباه خواند و افزود: گفت و گوی طرف های غربی با ایران باید ادامه یابد.
وی ادامه داد: ما اگر اشتباهی از طرف ایران بیبنیم به عنوان کشور دوست اعلام می کنیم و زمانی هم که ایران محق باشد، در کنار ایران قرار می گیریم و حمایت می کنیم.
چاووش اوغلو اضافه کرد: ‘سیاست های ترکیه بر اساس باورهای مذهبی نیست و برای ما سنی و شیعه تفاوتی ندارد و در مقابل جریان های صرفا مذهبی هستیم و اعتراضات ما علیه ایران هم از این زاویه قابل تبیین است.’
وی با اشاره به سفر رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه به ایران که از فردا آغاز می شود اظهار کرد: در این سفر علاوه بر دیدار و مذاکره روسای جمهوری و سایر مقامات دو کشور، چهارمین شورای عالی همکاری های راهبردی بین ایران و ترکیه تشکیل می شود.
وی بیان کرد: در هیات سیاسی طرف ترک تعداد زیادی از مقامات و وزار حضور خواهند داشت و هیات همراه رئیس جمهوری ترکیه در خصوص روابط دو جانبه تجاری، دروازه های گمرکی، ترانزیت و همکاری در حوزه انرژی با طرف های ایرانی به مذاکره خواهد پرداخت.
چاووش اوغلو در ادامه همه پرسی برگزار شده در اقلیم کردستان عراق را غیرشفاف و غیردموکراتیک عنوان کرد و گفت: این همه پرسی از طرف مجامع بین المللی رد شده و خلاف قانون اساسی عراق بوده و بر این اساس مشروعیتی ندارد.
وی اظهار کرد: اگر بارزانی برای جبران اشتباه خود بخواهد اقدامی بکند، هنوز دیر نشده است و اگر مقامات اقلیم کردستان عراق از این اشتباه خود باز گردند، رابطه خود را مانند گذشته ادامه خواهیم داد.
وی با اشاره به آمادگی ترکیه برای بازگشایی پایانه مرزی اوواجیک در مرز ترکیه با عراق گفت: مساله مهم این است که چه کسی کنترل مرز در طرف دیگر را بر عهده خواهد گرفت و چه کسی امنیت آن را تامین خواهد کرد و طبیعی است که دولت عراق باید این کار را انجام دهد و باید کنترل گذرگاه های مرزی سمت عراق در دست دولت مرکزی عراق باشد.
وی اعلام کرد که اگر مقامات اقلیم کردستان از این اشتباه خود بازنگردند، دولت ترکیه تنها بر اساس درخواست دولت مرکزی عراق اقدام خواهد کرد چرا که آنکارا تمامیت ارضی عراق را همچنان به رسمیت می شناسد و مانند دولت مرکزی عراق به این موضوع حساس است.
وزیر امور خارجه ترکیه با تاکید بر نقش کلیدی ادلب در تحقق مناطق عاری از درگیری در سوریه گفت: ما خواهان اجرای توافقنامه مذاکرات آستانه در خصوص ادلب هستیم و بر همکاری های مشترک در این زمینه با کشورهای ایران و روسیه به عنوان کشورهای ضامن صلح ادامه خواهیم داد و نیروهای محافظ ترکیه در ادلب حضور خواهند داشت.
وی یگان های مدافع خلق سرویه(ی.پ.گ) را یک تشکیلات تروریستی خواند و اضافه کرد: آنها باید از شمال سوریه به شکل کامل پاکسازی شوند و با توجه به حضور آنها در مناطق تحت کنترل روسیه، با طرف های روسی در این خصوص در حال مذاکره هستیم.
وی تاکید کرد: ما ی.پ.گ را شاخه سوری پ.ک.ک می دانیم و مانند گذشته به مبارزه با آنها ادامه خواهیم داد.
وی در ادامه بر پاکسازی عفرین از عناصر ی.پ.گ تاکید کرد و افزود: اجازه تشکیل یک کانتون ترور در سوریه را نخواهیم داد چرا که ظهور یک کریدور تروریستی در آن سوی مرزها برای ترکیه یک ریسک است.
چاووش اوغلو ادامه داد: به رغم مخالفت با حکومت بشار اسد، مخالف حکومت فدرالی در سوریه بوده و بر حفظ تمامیت ارضی سوریه تاکید داریم.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.