0 نظر
148 بازدید

ورود گسترده شرکت های بین المللی ساخت سلاح به بغداد در آستانه پایان جنگ

double-quot
بغداد – جارپرس – ۸۰ شرکت سازنده تسلیحات و تکنولوژیکی نظامی از ۲۱ کشور، روز یکشنبه کار خود را در ششمین نمایشگاه نظامی ، دفاعی بغداد درحالی آغاز کردند که نیروهای عراقی برای رسیدن به مرکز بخش غربی موصل و ساختمان استانداری، مرحله جدیدی از عملیات را آغاز کردند.
کد خبر : 19764
تاریخ انتشار : دوشنبه 16 اسفند 1395 - 5:48
ورود گسترده شرکت های بین المللی ساخت سلاح به بغداد در آستانه پایان جنگ

ازدحام روز اول نمایشگاه نظامی دفاعی بغداد و حضور پر تعداد اعضای نمایندگی های خارجی در عراق اعم از سفرا و وابستگان نظامی، امسال در همان آغاز راه نشان داد که استقبال و توجه به بازار تسلیحاتی عراق در میان رقبای بین المللی افزایش چشمگیری داشته است.
این درحالی است که بسیاری از کشورهای حاضر در نمایشگاه ششم، سال ۲۰۱۴ ، درخواست های کمک دولت مرکزی عراق جهت مقابله با هجوم ملخ وار داعش به اراضی این کشور را بدون پاسخ گذاشته بودند و تنها این جمهوری اسلامی ایران بود که در همان روزهای آغازین هجوم داعش و محاصره بغداد توسط این گروه تروریستی، با ارسال محموله سلاح برای این کشور به کمک عراقی ها شتافت.
… و این موضوعی بود که روز یکشنبه فرماندهان ارشد عراقی در جریان بازدید از غرفه ایران در این نمایشگاه، به صراحت به آن اذعان کردند و باردیگر قدردانی خود را از ملت و دولت ایران بیان داشتند.
حالا در نمایشگاه امسال که گروه تروریستی داعش از نظر نظامی به پایان راه خود رسیده است و عراق مسیر ثبات را در پیش گرفته است، شرکت های بین المللی آمده اند تا سهمی از تسلیح ارتش و نیروهای امنیتی عراق را در دوران پس از جنگ بدست آورند.
جمهوری اسلامی ایران که زمانی بدون چشمداشت به کمک عراق شتافته و محصولات نظامی و دفاعی اش را عراقی ها طی جنگ علیه داعش تجربه کرده اند، امسال برای دومین سال متوالی در این نمایشگاه حضور یافته است و آخرین دستاوردهای خود را به نمایش گذاشته است.
قاسم الاعرجی وزیر کشور عراق ، بازدید خود از نمایشگاه نظامی ، دفاعی بغداد را از غرفه ایران شروع کرد و با استقبال مصطفی مرادیان وابسته نظامی ایران در عراق ، دقایقی طولانی بخش های مختلف آن را که شامل محصولات صنایع هوایی، موشکی و دریایی بود، مورد بازدید قرار داد.
در ادامه، مشاور حیدرالعبادی نخست وزیر عراق در امور نظامی نیز به غرفه ایران آمد و به این نکته اشاره کرد که عراقی ها با سلاح ساخت ایران آشنا هستند و از کیفیت و عملکرد این تسلیحات ابراز رضایت کرد.
فرماندهان ارشد نیروهای مسلح عراق، از جمله فرمانده نیروی هوایی، فرمانده مرزبانی کل عراق و معاون وزیر کشور در دو ساعت اول آغاز بکار نمایشگاه ، به غرفه ایران آمدند و برخی هاشان دقایقی را در محل ویژه جلسات غرفه نشستند و با مسئولان غرفه گفت وگو کردند.
در خصوص دلایل حضور و استقبال امسال شرکت های بین المللی تولید کننده سلاح در نمایشگاه بغداد ، قاسم الاعرجی وزیر کشور به این نکته اشاره کرد که امسال این شرکت ها در حالی به نمایشگاه بغداد آمده اند که عراق در آستانه پیروزی نهایی بر داعش است.
این حضور پر تعداد در نمایشگاه امسال همچنین نشان از وجود اعتماد به ثبات در عراق دارد و این کشور از بحران نظامی که در بروز آن برخی از همین کشورها نقش داشته اند، عبور کرده است، بطوری که وزیر کشور عراق هم به آن اشاره کرد.
الاعرجی، اما در نهایت این نکته را متذکر شد که سیاست وزارت کشور عراق، تعریف یک راهبرد جدید مبتنی بر همکاری و هماهنگی و تفاهم با دستگاه های امنیتی و نظامی داخلی و همچنین با کشورهای دوست است که در جنگ علیه تروریسم در کنار عراق ایستادند.
نخست وزیر عراق نیز به عنوان فرمانده کل نیروهای مسلح این کشور در پیامی به این نمایشگاه به همین نکته اشاره کرد و گفت: ما قبلا ناچار بودیم برای خرید سلاح به خارج از عراق سفر کنیم، اما برپایی این نمایشگاه در بغداد، تاکیدی بر وجود امنیت و ثبات در عراق است.
در نمایشگاه امسال کشورهایی مانند روسیه، آمریکا، انگلستان، کره جنوبی، فرانسه و چین حضور یافته اند و چشم به قراردادهای کلان دوخته اند.
ششمین دوره نمایشگاه نظامی – دفاعی عراق با شعار ‘متحد شدیم، پیروز شدیم’ در زمینی به مساحت بالغ بر سه هزار و ۷۵۰ مترمربع برگزار شده و سه روز برقرار می باشد.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.