واگذاری سرپرستی بخشی از زندگی ۴۰۰ هزار یتیم به حامیان

double-quot تهران - جارپرس - معاون مشارکت‌های مردمی و معاون اداری و مالی کمیته امداد با بیان اینکه دولت جدید و نظام باید به موضوع خیریه و اعمال انسانی خیر و احسان و به ویژه انفاقی که در دین به آن تاکید شده توجه ویژه‌ای داشته باشد، گفت: سال گذشته مردم در مراکز نیکوکاری بیش از ۲۶۰۰ میلیارد تومان در همه زمینه‌ها کمک کردند. 
کد خبر : 66956
تاریخ انتشار : یکشنبه 14 شهریور 1400 - 13:23
واگذاری سرپرستی بخشی از زندگی ۴۰۰ هزار یتیم به حامیان

به گزارش جارپرس از ایسنا، علیرضا عسگریان با بیان اینکه موضوع خیریه، کمک داوطلبانه، انفاق و خیر و احسان موضوعات ساده‌ای نیستند که به صورت یک بعدی آنها را تعریف و درک کنیم، اظهار کرد: «خیریه» موضوع مفصل با وجوهات مختلفی است که شاید بزرگترین سرمایه یک ملت، سرمایه اجتماعی و ارتباطات بینابینی میان مردم باشد.

وی با بیان اینکه شاخص خیر، احسان و کمک داوطلبانه شاخص بزرگ و موثر در امنیت و یکپارچگی ملی است، گفت: شاخص خیر و احسان شاخص عبور از معضلات و بحران‌های سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و زیست محیطی است و این شاخص‌ها می‌توانند باعث تاب‌آوری و پایداری ملت شوند.

معاون مشارکت‌های مردمی و معاون اداری و مالی کمیته امداد با اشاره به بحران زلزله و سیلی که در چند سال گذشته در کشور رخ داد، بیان کرد: کمک‌های مردم در این زمینه حیرت‌آور بود؛ بخشی از این کمک‌ها کمک‌های مادی زیادی بودند، اما کمک معنوی مردم باعث شد افراد از بحران روحی و روانی سریع عبور کنند و احساس جمعی ایجاد شود که این احساس جمعی با اعداد و ارقام قابل مقایسه نیست.

عسگریان با اشاره به اینکه دولت جدید و نظام باید به موضوع خیریه و اعمال انسانی خیر و احسان و به ویژه انفاقی که در دین به آن تاکید شده توجه ویژه‌ای داشته باشد، یادآور شد: در حال حاضر بیش از یک میلیون و ۷۷ هزار حامی داریم و در سال جاری نیز ۷۰ هزار نفر به جمعیت آنها اضافه شد. اکنون حدود ۴۰۰ هزار کودک یتیم و محسنین داریم که حمایت و سرپرستی و تکفل قسمتی از زندگی تمامی این ایتام (۴۰۰ هزار یتیم) به مردم سپرده شده است؛ بدین معنا که کلیه ایتام برای اولین بار دارای حامی شده اند. این احساس قابل برآورد ریالی نیست.

به گفته وی، مردم در سال گذشته ۱۵۶۰ میلیاردتومان به یتیمان کمک کردند و همچنین ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار حمایت شکل گرفته است.

معاون مشارکت‌های مردمی و معاون اداری و مالی کمیته امداد ادامه داد: اکنون این امکان وجود دارد که تعداد حامیان به چهار تا ۱۰ میلیون افزایش پیدا کند، اگر ۱۰ میلیون حامی داشته باشیم آیا محرومی باقی می‌ماند؟ این ظرفیت به صورت بالقوه میان مردم وجود دارد، اما برای فعلیت بخشیدن به این ظرفیت نهفته، دولت‌ها باید دست به کار شوند.

عسگریان اظهار کرد: ما در کمیته امداد بخشی از این ماموریت را می‌توانیم پوشش دهیم، اما حمایت و تکفل ۴۰۰ هزار نفری یتیمان و محسنین بسیار سخت است. در این بخش مردم باید پای کار بیایند و هدایت مردم باید توسط دولت صورت گیرد. در این بخش دولت باید هزینه کند و امکاناتی به خیریه‌ها و خیرین ارائه دهد. این دو موضوع باعث می‌شود که ما به خود ببالیم و به آینده‌ای روشن امیدوار باشیم که کشور ما با نسبت بسیار بالا وارد حوزه خیر و احسان شده باشد. چرا نگوییم ۳۰ درصد، ۴۰ درصد یا ۵۰ درصد مردم کشور ما وارد حوزه خیر و احسان شدند؟ چرا نباید بگوییم که هر شغلی در کشور ما یک مرکز نیکوکاری دارد؟. اگر این اتفاق صورت گیرد، بسیار بیشتر از مادیات مردم می‌توانند کمک کنند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه امر خیر، احسان، نیکوکاری و مردم‌دوستی بحثی الهی و دارای وجوه متعددی است، به دیگر فعالیت‌های کمیته امداد در حوزه خیر و احسان اشاره و تصریح کرد: اکنون در این شرایط بسیاری از محرومان به بسته‌های غذایی نیازمند هستند. سال گذشته ۱۱ میلیون پرس غذا میان نیازمندان در ماه رمضان توزیع شد و امسال در پویش ایران همدل در ماه رمضان از مرز توزیع ۲۰ میلیون پرس غذا میان نیازمندان عبور کردیم.

به گفته معاون مشارکت‌های مردمی و معاون اداری و مالی کمیته امداد، طی سه سال گذشته ۵۰ میلیون پرس غذا توسط مردم میان نیازمندان توزیع شده است. همچنین در عید قربان ۶ میلیون و ۶۰۰ هزار وعده غذایی و یک میلیون بسته غذایی میان نیازمندان توزیع شد.

عسگریان با اشاره به طرح احسان حسینی نیز گفت: امسال ۳۳۹۷ آشپزخانه در راستای طرح اطعام و احسان حسینی راه اندازی شده است که تاکنون بیش از ۲۱ میلیون پرس غذا و بیش از ۹۷۷ هزار بسته احسان میان نیازمندان توزیع شده است.

وی با اشاره به اینکه محرومان عزیزترین مردم و ولی‌نعمتان ما هستند، افزود: مسکن برخی از این افراد نیاز به تعمیر دارد و برخی نیازمند مسکن هستند. بسیاری از این محرومان نیازمند وسایل اولیه زندگی هستند و اینها در حوزه خیر و احسان است. بسیاری از محرومان نیازمند خدمات تحصیلی هستند. بسیاری از محرومان نیازمند تجهیزاتی مانند تبلت برای تحصیل هستند که از دوران کرونا عبور کنند و اگر این افراد تبلت و موبایل نداشته باشند ترک تحصیل می‌کنند.

به گفته معاون مشارکت‌های مردمی و معاون اداری و مالی کمیته امداد، سال گذشته مردم در مراکز نیکوکاری بیش از ۲۶۰۰ میلیارد تومان در همه زمینه‌ها کمک کردند.

انتهای پیام

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.