وام اجاره داده شد، اما چه دیر!

double-quot تهران - جارپرس - با وجود آنکه آمار نشان می دهد ۷۸ درصد واجدان شرایط وام اجاره مدارک خود را در سامانه اقدام ملی بارگذاری کرده اند، طول کشیدن روند پرداخت این تسهیلات، بسیاری از مستاجران که مهلت قراردادشان به اتمام رسیده بود را با مشکلاتی مواجه کرد.
کد خبر : 38608
تاریخ انتشار : یکشنبه 2 آذر 1399 - 17:33
وام اجاره داده شد، اما چه دیر!

به گزارش جارپرس از ایسنا، از ۳۵۵ هزار نفری که واجد دریافت تسهیلات کمک ودیعه مسکن شناخته شدند تا کنون ۲۸۰ هزار نفر مدارک خود را در سامانه بارگذاری و به بانک معرفی شده اند. گذشته از اینکه هنوز ۷۵ هزار نفر در صف دریافت وام به سر می برند، پرداخت این تسهیلات آنقدر کند پیش رفت که برای بسیاری از خانوارهای اجاره نشین حکم نوشدارو پس از مرگ سهراب را داشت؛ چرا که فصل جابه جایی به پایان رسیده و احتمالا این تسهیلات هم مثل بسیاری وامهای بانکی دیگر برای هدف مورد نظر مصرف نخواهد شد.

روند پرداخت تسهیلات مرابحه خرید کالا و خدمات یا همان کمک ودیعه اجاره مسکن که در ستاد ملی مقابله با کرونا برای کمک به مستاجران به تصویب رسید از روز یکم شهریور ماه در حدود ۱۳ هزار شعبه بانک سراسر کشور آغاز شد اما آنقدر روند آشنایی کارکنان بانک با کارتابل وزارت راه و شهرسازی طول کشید که با گذشت سه ماه از آغاز این فرآیند هنوز بسیاری از مستاجران موفق به دریافت تسهیلات و حتی بارگذاری مدارک خود نشده اند.

البته ظاهرا سرعت پرداخت وام اجاره افزایش یافته است. طبق آخرین آماری که وزارت راه و شهرسازی ارایه کرده تا پایان آبان ماه ۲۸۰ هزار نفر اطلاعات خود را در سامانه اقدام ملی مسکن به نشانی tem.mrud.ir بارگذاری کرده اند ولی آمار تعداد افرادی که موفق به دریافت تسهیلات شده اند ارایه نشده است. از سوی دیگر تعداد متقاضیان اولیه ۲.۲ میلیون نفر بودند که پس از بررسی فقط ۳۵۵ هزار نفرشان شرایط دریافت تسهیلات را داشتند. این در حالی است که طبق برآوردها ۷.۲ میلیون خانوار مستاجر در کشور وجود دارد. آمار گویای آن است که خانوارهای اجاره نشین یا از دریافت این وام خودداری کرده یا به دلیل محدود بودن دایره افراد واجد شرایط، مشمول دریافت آن نشده اند.

گروهی از مستاجران در اولویت پرداخت کمک ودیعه مسکن هستند که شامل افراد تازه ازدواج کرده، کسانی که سه فرزند و بیشتر دارند، خانواده‌های تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی می‌شوند. علاوه براین، مستاجران حتماً باید اجاره نامه دارای کدرهگیری و شرایط وام ساماندهی را هم داشته باشند یعنی وام یا امکانات یارانه‌ای از طرف دولت در بخش زمین یا مسکن نگرفته باشند و صاحب ملک نباشند و از سال ۸۴ هیچگونه سابقه خرید و فروش ملک نداشته باشند. ضمن این که باید سرپرست خانوار باشند و شهری را که تقاضا می‌کنند در آن ۵ سال سابقه سکونت داشته باشند و همه این مولفه‌ها باید مستند و در سایت قابل بارگذاری باشند.

تسهیلات مرابحه خرید کالا و خدمات یا همان وام کمک ودیعه اجاره به میزان ۵۰، ۳۰ و ۱۵ میلیون تومان، از اوایل مردادماه در ستاد ملی مقابله با کرونا به تصویب رسید. سود این تسهیلات ۱۳ درصد است. نحوه بازپرداخت آن بدین صورت است که در روش اول، گیرندگان وام (مستأجران) می‌توانند تسهیلات را یک‌ساله دریافت کنند و صرفا سود آن را ماهانه بپردازند و در پایان سال، اصل آن را پرداخت کنند.  در روش دوم، متقاضیان می‌توانند وام را سه ساله دریافت کنند و در مدت ۳۶ ماه اصل و فرع آن را به بانک بپردازند. مستاجران در تهران ماهانه ۵۴۰ هزار تومان، کلانشهرها ۳۲۰ هزار تومان و سایر شهرها ۱۶۰ هزار تومان پرداخت خواهند کرد.

انتهای پیام

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.