واردات پیاز به کشور/ قصد داریم صادرات را برنامه‌محور کنیم

double-quot تهران - جارپرس - معاون وزیر جهادکشاورزی با اشاره به اینکه در قانون صادرات و واردات چنانچه کمبودی داشته باشیم قانون به دولت اجازه داده است که واردات انجام شود گفت: در حال حاضر مقداری پیاز وارد کشور شده است.
کد خبر : 114364
تاریخ انتشار : یکشنبه 16 بهمن 1401 - 22:33
واردات پیاز به کشور/ قصد داریم صادرات را برنامه‌محور کنیم

 

به گزارش جارپرس از ایسنا، علیرضا مهاجر در نشست خبری که به مناسبت  گرامیداشت دهه فجر برگزار شد در پاسخ به این سوال که چرا قیمت پیاز افزایشی شده است؟ گفت: یکی از مشکلاتی که در تولید محصولات کشاورزی داریم‌ بحث صادرات است. طبق قانون مجاز به جلوگیری از صادرات نیستیم و باید اجازه دهیم صادرات انجام شود. وقتی قیمت ارز افزایش می‌یابد محصولات کشاورزی با قیمت بالایی صادر می‌شود و قیمت داخلی نیز دچار نوسان می‌شود. سال‌هایی نیز داشتیم که  صادرات انجام نشد و محصولات روی دست کشاورز ماند.

وی ادامه داد: به دنبال این هستیم که صادرات را برنامه محور کنیم تا هر تاجر یا شرکتی که می‌خواهد محصولی را به هرکجای دنیا صادر کند از قبل برنامه‌ریزی داشته باشد و به صورت کشاورزی قراردادی  محصولات برای آنها تولید و بر اساس تولید صادرات انجام شود.

معاون امور زراعت وزارت جهادکشاورزی اضافه کرد: در قانون صادرات و واردات چنانچه کمبودی داشته باشیم قانون به دولت اجازه داده است که واردات انجام شود که در حال حاضر مقداری پیاز وارد کشور شده است.

در ادامه حسین اصغری  – مدیرکل دفتر امور سبزی و صیفی  وزارت جهاد کشاورزی – نیز در این خصوص، گفت: مقداری پیاز وارد کشور شده و در حال حاضر در بندر جاسک است و پس از بررسی سلامت و کیفیت آن وارد کشور خواهد شد.

وی افزود: در شهریور، مهر، آبان پیاز زیادی صادر شد که البته ارز آوری خوبی برای کشور داشت.

اصغری تصریح کرد: باید قبول کرد که کشاورزی مبتنی بر اقلیم است. وقتی بارندگی رخ می‌دهد برداشت و ارسال محصولات با تاخیر مواجه می‌شود. خوشبختانه با بهبود شرایط اقلیمی اوضاع بازار بهتر خواهد شد.

مدیرکل دفتر امور سبزی و صیفی وزارت جهاد تصریح کرد: روزانه برداشت ما در جنوب کرمان به حدود ۳۰۰۰ تن می‌رسد و برداشت پیاز هرمزگان و سیستان نیز شروع شده است و قطعا برداشت روزانه ۴۵۰۰ تن پیاز نیاز کشور را پاسخ خواهد داد.

انتهای پیام

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.