0 نظر
147 بازدید

هیچکدام از احزاب و ائتلاف های سیاسی در ایتالیا به اکثریت قاطع نرسید

double-quot

رم-جارپرس-نتایج موقتی شمارش آرا انتخابات پارلمانی روز گذشته در ایتالیا حاکی از پیشتاز بودن جنبش ۵ ستاره و ائتلاف راست گرای میانه و شکست چپ گرایان است در حالی که هیچ یک از احزاب و ائتلاف های سیاسی موفق به کسب اکثریت قاطع نشده است.

کد خبر : 24988
تاریخ انتشار : دوشنبه 14 اسفند 1396 - 11:16
هیچکدام از احزاب و ائتلاف های سیاسی در ایتالیا به اکثریت قاطع نرسید

 

به گزارش جارپرس به نقل از ایرنا از رم، انتخابات پارلمانی روز گذشته در ایتالیا، حاکی از شکست ائتلاف چپ گرایان میانه با گرایشات اروپا گرایانه بویژه حزب دموکراتیک و تمایل رای دهندگان به تغییر مسیر سیاسی این کشور است. جاییکه ‘جنبش ۵ ستاره’ با گرایشات پوپولیستی، بالاترین آرا را در میان احزاب کسب کرد و ائتلاف راست گرایان میانه با گرایشات ضداروپایی بیشترین آرا در میان ائتلاف های سیاسی را بدست آورد، درحالی که هیچ یک از احزاب و ائتلاف های سیاسی به اکثریت قاطع برای تشکیل دولت نرسیده است.
بر اساس داده های وزارت کشور در رابطه با نتایج انتخابات که همچنان ادامه دارد، جنبش ۵ ستاره با کسب بیش از ۳۲ درصد آرا در حال حاضر نخستین حزب و قدرت سیاسی در ایتالیا محسوب می شود و جناح راستگرای میانه متشکل از احزاب ‘فورتسا ایتالیا’، ‘پیوند شمال ‘، ‘برادران ایتالیا’ و ‘ما با ایتالیا’ نیز با کسب ۳۷٫۳ درصد آرا، نخستین ائتلاف سیاسی و جناح چپ میانه متشکل از احزاب دمکراتیک’، ‘آزاد و برابر’، ‘اروپای بیشتر’، ‘مدنی پوپولار’ و ‘با یکدیگر’ با ۲۲٫۹ درصد ارا با شکست مواجه شده است.
گفتنی است که با نتایج بدست آمده و با توجه به اینکه هیچ کدام از نیروهای سیاسی اکثریت مطلق را ندارند می توان گفت که جنبش ۵ ستاره اکنون نخستین قدرت سیاسی در میان احزاب محسوب شده و در پارلمان محوریت خواهد داشت و درصورت ائتلاف با یکی از احزاب راست گرا مانند حزب ‘پیوند’، می تواند اکثریت قاطع را بدست آورد. درحالی که احزاب چپ گرای دموکراتیک و راست گرای ‘فورتسا ایتالیا’ حتی با ائتلاف با یکدیکر نیز نمی توانند به اکثریت برسند.
ائتلاف احتمالی میان احزاب ۵ ستاره و پیوند، می تواند یک اتحاد ضداروپایی محسوب شود چرا که در پارلمان اروپا جنبش ۵ ستاره هم صف ‘فاراج’ و حزب پیوند هم صف جبهه ملی و Fpoe است.
انتخابات پارلمانی روز یکشنبه برای تجدید مجلسین سنا و نمایندگان ساعت ۲۳ به وقت محلی (۱:۳۰ شب به وقت تهران) پایان یافت و عملیات شمارش آرا نیز بلافاصله آغاز شد و همچنان ادامه دارد و احتمال می رود که اعلام نتیجه قطعی تا فردا سه شنبه بطول بیانجامد.
وزارت کشور ایتالیا میزان مشارکت مردمی درانتخابات مجلس سنا را ۷۳٫۰۶ درصد و در مجلس نمایندگان ۷۲٫۹۳ درصد اعلام کرد.
حدود ۵۰ میلیون ایتالیایی واجد شرایط از ساعت ۷ صبح امروز به وقت محلی (۹:۳۰ به وقت تهران) در بیش از ۶۱ هزار حوزه اخذ رای، برای تجدید پارلمان و انتخاب نمایندگان مجلس سنا (۳۰۹ سناتور) و مجلس نمایندگان (۶۱۸ نماینده) بعلاوه ۱۸ نماینده پارلمانی ایتالیایی های مقیم خارج، روز یکشنبه به پای صندوق های رای فراخوان شدند.
رای گیری برای این دوره از انتخابات پارلمانی ایتالیا برای نخستین بار از طریق سامانه موسوم به ‘روزاتلوم’ برگزار می شود، که تلفیقی از نظام های تناسبی و اکثریت است. حداقل سن رای دهندگان برای شرکت در انتخابات مجلس نمایندگان ۱۸ سال و برای سنا ۲۵ سال است.
دوره هفدهم نهاد قانونگذاری ایتالیا در پایان سال ۲۰۱۷ توسط رئیس جمهوری منحل شد و پس از آن احزاب و تشکل های سیاسی به رقابت های انتخاباتی پرداختند. از آنجا که ‘جنتیلونی’ از مقام نخست وزیری ایتالیا کناره گیری نکرده و پارلمان نیز به آن رای عدم اعتماد نداده است، دولت کنونی تا هنگام تشکیل پارلمان تازه، به منظور تضمین ثبات کشور، زمام امور را با تمامی اختیارات مربوطه در دست خواهد داشت.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.