همکاری اوکراین و کانادا در زمینه نظارت هسته‌ای

double-quot تهران - جارپرس - کانادا و اوکراین یک تفاهم‌نامه برای همکاری و تبادل اطلاعات در زمینه نظارت هسته‌ای امضا کردند.
کد خبر : 132283
تاریخ انتشار : سه‌شنبه 31 مرداد 1402 - 17:40
همکاری اوکراین و کانادا در زمینه نظارت هسته‌ای

به گزارش جارپرس از ایسنا، کمیسیون ایمنی هسته‌ای کانادا (CNSC) و سازمان بازرسی و تنظیم مقررات هسته‌ای اوکراین (SNRIU) یک یادداشت تفاهم (MoU) درخصوص همکاری و تبادل اطلاعات در موضوعات نظارتی هسته‌ای امضا کردند.

بنابر گزارش ورلد نیوکلیر نیوز، این تفاهم‌نامه توسط اوله کوریکوف، رئیس موقت سازمان بازرسی و تنظیم مقررات هسته‌ای اوکراین و  رومینا ولشی، رئیس کمیسیون ایمنی هسته‌ای کانادا در مقر SNRIU در کی‌یف در جریان سفر ولشی به اوکراین که در روزهای ۱۵ تا ۱۸ اوت انجام شد، امضا شده است.

کوریکوف ضمن قدردانی از سفر این مقام کانادایی به کی‌یف گفت: ما اطمینان داریم که این تفاهم‌نامه زمینه را برای همکاری‌های سازنده در آینده میان دو کشور ایجاد و به دستیابی به نتایج موثر در زمینه ایمنی هسته‌ای و پرتویی کمک خواهد کرد.

در یک جلسه کاری که پس از امضای تفاهم‌نامه برگزار شد، طرفین در مورد تعدادی از زمینه‌های همکاری در آینده بحث و گفت‌وگو کردند. اولویت‌ها شامل همکاری در زمینه انجام ارزیابی‌های ایمنی پیش از صدور مجوز طراحی‌های جدید تاسیسات هسته ای (از جمله راکتورهای کوچک مدولار) است. یکی دیگر از زمینه‌های همکاری، موضوع فعالیت‌های نظارتی برای از کار انداختن تاسیسات استخراج و فرآوری اورانیوم خواهد بود.

بر اساس این تفاهم‌نامه تنظیم‌کننده‌های هسته‌ای اوکراین و کانادا علاوه‌براین برای بازگرداندن عملیات ایمن نیروگاه هسته‌ای زاپوریژیا (Zaporizhzhia) و سایر تأسیسات خطرناک هسته‌ای و تشعشعات متاثر از جنگ و همچنین بهبود فعالیت‌های نظارتی برای مدیریت زباله‌های رادیواکتیو همکاری خواهند کرد.

به گزارش ایسنا، نیروگاه هسته‌ای زاپوریژیا پس از آن در مرکز توجهات رسانه‌ها و جامعه بین‌الملل قرار گرفت که این سایت در جریان جنگ روسیه و اوکراین به تصرف نیروهای روس درآمد و از آن زمان یگان‌های ارتش اوکراین با استفاده از پهپاد، گلوله‌های توپخانه سنگین و راکت منطقه این نیروگاه را به صورت دوره‌ای بمباران می‌کنند که نگرانی‌هایی را درباره خطرات احتمالی این حملات به وجود آورده است.

نیروگاه هسته‌ای زاپوریژیا دارای شش واحد نیرو با ظرفیت کل ۶ گیگاوات است و بزرگ‌ترین نیروگاه اتمی اروپا به شمار می‌آید.

انتهای پیام

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.