هشدار پورابراهیمی درباره انتخاب رئیس جدید سازمان بورس

double-quot تهران - جارپرس - رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی نسبت به انتخاب رییس جدید سازمان بورس هشدار داد و گفت که این فرد باید سابقه تخصصی مدیریت بازار سرمایه، تحصیلات تخصصی در مقطع ارشد به بالا، جسارت در تصمیم‌گیری و سوابق سالم را دارا باشد.
کد خبر : 45561
تاریخ انتشار : یکشنبه 5 بهمن 1399 - 12:47
هشدار پورابراهیمی درباره انتخاب رئیس جدید سازمان بورس

به گزارش جارپرس از ایسنا، محمدرضا پورابراهیمی اظهار کرد: در چند روز اخیر و بعد از انتشار استعفای رییس سازمان بورس موضوعاتی مطرح شد که هم افکار عمومی، هم فعالان بازار سرمایه و هم مجلس شورای اسلامی به ویژه در کمیسیون اقتصادی به دنبال این بودیم که مسائل مربوط به انتخاب فرد جایگزین با توجه به نیازهای بازار بورس برای پوشش نقاط ضعف، عملکرد مدیریتی ماه‌های اخیر این سازمان مورد توجه قرار گیرد.

وی ادامه داد: انتظار ما از مجموعه دولت و متولیان بخش اقتصاد و وزیر اقتصاد این است که نهایت دقت را در انتخاب فرد جدید داشته باشند تا دغدغه کنونی مردم در بازار سرمایه با انتخاب یک مدیر کارآمد، توانمند و قوی پوشش داده شود. ما خبرهایی از دولت در مورد پیشنهادهای جایگزین برای سازمان بورس داریم که نگرانی‌های ما را در این زمینه دو چندان کرده است.

نماینده مردم کرمان در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: رییس جدید سازمان بورس باید چند ویژگی مهم داشته باشد؛ اول این‌که حداقل چند سال در بازار سرمایه کار اجرایی در سطوح مدیریت‌های میانی انجام داده باشد و بر این بازار اشراف داشته باشد. طبیعتا کسی که با بازار سرمایه بیگانه باشد نمی‌تواند آن را مدیریت کند چنین انتخابی خطای راهبردی خواهد بود. پس اولین ویژگی این است که این فرد حتما سابقه فعالیت اجرایی در حوزه‌های تخصصی داشته باشد.

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: همچنین انتظار این است که فردی انتخاب شود که تحصیلات مرتبط با بازار سرمایه و در مقطع کارشناسی ارشد به بالا داشته باشد و بتواند با تحلیل محتوایی و تخصصی، موضوعات مرتبط با بازار سرمایه را در تصمیمات خود لحاظ کند، بنابراین شرط تخصص تحصیلات برای اشراف بر مفاهیم، چارچوب‌ها و مکانیزم‌های بازار سرمایه مساله‌ی مهمی است.

پورابراهیمی ادامه داد: این فرد همچنین باید مدیر توانمند و مقتدری باشد که جسارت تصمیمات مهم و اساسی را خصوصا در مواردی که پای تضعیف حقوق مردم در میان است داشته باشد و بتواند با صراحت بدون رودربایستی و بدون وابستگی به گروه یا جریانی اقدام کند و جلوی جریانات مافیایی که می‌خواهند در بازار سرمایه اخلال ایجاد کنند را بگیرند.

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: طبیعتا سوابق چنین فردی باید نشان دهنده سلامت او هم باشد و خدایی نکرده سوء سابقه‌ای هم وجود نداشته باشد. اشتهار به سلامت یکی از مهم‌ترین مولفه‌های اساسی برای چنین فردی است چرا که در غیر این صورت تبعات سنگینی برای مردم و اقتصاد کشور خواهد داشت اینها شاخصه‌های مورد انتظار مجلس شورای اسلامی و نمایندگان است و هر گزینه‌ای با هر اسم و نامی که چنین مولفه‌هایی داشته باشد از او حمایت می‌کنیم.

وی یادآور شد: ما خبرهای نگران کننده‌ای در خصوص برخی افراد داریم که فاقد این ویژگی‌ها هستند. این‌که کسی سابقه تخصصی در حوزه بازار سرمایه نداشته باشد نگرانی جدی ایجاد می‌کند و ما نمی‌توانیم بازار سرمایه را به کسی بسپاریم که کوچک‌ترین سابقه اجرایی در کمترین رده‌های مدیریت بازار سرمایه نداشته باشد و بخواهد برای بازار سرمایه با این ابعاد از بورس تهران گرفته تا بورس انرژی و بورس کالا تصمیم گیری کند، لذا از دولت می‌خواهیم از انتخاب چنین افرادی اجتناب کند زیرا اثراتش به بخش‌های دیگر تسری می‌یابد و محدود به بازار سرمایه نخواهد بود.

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس در ادامه سابقه‌ تخصصی مدیریت در بازار سرمایه، تحصیلات تخصصی مقطع ارشد به بالا، جسارت در تصمیم‌گیری و قدرت اجرا و سلامت و وجود سابقه سالم را از شروط لازم برای انتخاب رییس جدید سازمان بورس عنوان و خاطرنشان کرد: انتخاب فردی خارج از این شاخصه‌ها به بازار بورس که منافع مردم به آن گره خورده صدمه می‌زند و آن را دچار چالش می‌کند لذا نسبت به انتخاب افراد هشدار می‌دهیم انتظار ما این نیست که ساختار بازار سرمایه دولتی باشد. شورای عالی بورس و ساختار سازمان بورس یک سازمانی کاملا غیردولتی است که منافع ملی را تامین می‌کند، اما رویکرد انتخاب براساس ضوابط و مقررات به این شکل است که توسط دولت تصمیم‌گیری می‌شود اما این نباید باعث شود که بورس به ساختار کاملا دولتی تبدیل شود و اثراتش در حوزه اقتصادی منجر به این شود که تحت حاکمیت یک قوه قرار بگیرد و خدایی نکرده منافع ملی تحت‌الشعاع قرار گیرد.

پورابراهیمی یادآور شد: ما معتقد هستیم انتخاب فردی با این ویژگی‌ها می‌تواند شرایط بازار سرمایه را ارتقاء دهد و عملکرد آن را بهبود بخشد، اگر دولت بخواهد فردی خارج از این ویژگی‌ها را انتخاب کند طبیعتا تبعاتش به عهده دولت است ما مسئولیت نمی‌پذیریم و مجلس شورای اسلامی نسبت به آن تصمیمات و واکنش نشان خواهد داد و اقدامات قانونی براساس تکالیف مجلس شورای اسلامی و کمیسیون اقتصادی انجام می‌شود لذا به دولت و وزیر اقتصاد گوشزد می‌کنیم کاری کنند که به نفع کشور است.

حسن قالیباف اصل، رییس سازمان بورس و اوراق بهادار سه شنبه هفته گذشته(۳۰ دی ماه)استعفای خود را به وزیر امور اقتصادی و دارایی ارایه کرد.

انتهای پیام

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.