هشدار پلیس درمورد کلاهبرداری درپوشش قرض از دوستان

double-quot تهران - جارپرس - رییس مرکز تشخیص و پیشگیری از جرایم سایبری پلیس فتای ناجا نسبت به کلاهبرداری از شهروندان در پوشش دریافت وجه قرضی از آشنایان خبر داد.
کد خبر : 35376
تاریخ انتشار : چهارشنبه 30 مهر 1399 - 10:29
هشدار پلیس درمورد کلاهبرداری درپوشش قرض از دوستان

به گزارش جارپرس به نقل از ایسنا، سرهنگ علی‌محمد رجبی دراین باره گفت: متاسفانه از یکی از عمده‌ترین جرائمی که در حوزه فضای مجازی در کشور رخ می‌دهد مربوط به برداشت های غیرمجاز و کلاهبرداری‌های مالی است که در این میان یکی از شیوه‌ها کلاهبرداری در پوشش دریافت کمک از آشنایان برای واریز وجه است.

او ادامه داد: در این شیوه افراد سودجو به شیوه‌های مختلف به لیست دوستان یا دفترچه تلفن شهروندان دسترسی پیدا می‌کنند که عمدتا یا از طریق هک کردن و دسترسی غیرمجاز وارد حساب اینستاگرام، تلگرام و … شهروندان شده و به اطلاعات دوستان و شماره تماس آنها دسترسی پیدا می‌کنند یا به شیوه های مختلفی اطلاعات دوستان قربانی را پیدا کرده و اقدام به ایجاد صفحات و پروفایل‌های جعلی به نام و تصویر شهروندان کرده و از آن طریق با نزدیکانش ارتباط مجازی برقرار می‌کنند.

رجبی با بیان اینکه مجرمان در مرحله بعد، بدون آنکه شهروند از ورود غیرمجاز به پروفایلش یا ایجاد پروفایلی جعلی به نام خودش باخبر باشد، پیام‌هایی به دوستان او می‌فرستند، گفت: در این پیام‌ها که از آنان خواسته می‌شود که با توجه به مشکل مالی که پیش آمده مبلغی را به حسابش واریز کنند و در ادامه یک شماره کارت برای این افراد فرستاده شده و با طرح ادعاهایی نظیر اینکه شماره کارت متعلق به شریک، فروشنده و … است، از افراد خواسته می شود که مبلغ خود را به آن شماره واریز کنند.

رییس مرکز تشخیص و پیشگیری از جرایم سایبری پلیس فتای ناجا ادامه داد: در این شیوه صاحب پروفایل هیچ نقشی نداشته و صرفا از اعتبار او میان نزدیکان و دوستانش سوءاستفاده شده و مبالغی به حساب افراد کلاهبردار واریز می‌شود. به همین دلیل نیز توصیه و هشدار همیشگی پلیس به شهروندان این است که اولا مراقب به اشتراک گذاشتن اطلاعات خود و دوستانشان در فضای مجازی باشند تا به راحتی فردی متوجه روابط و شناسایی نزدیکان افراد نشود. همچنین امنیت پروفایل ها و حساب های کاربری خود در فضای مجازی را ارتقاء دهند تا امکان نفوذ یا هک کردن آن از بین برود.

رجبی اضافه کرد: همچنین شهروندان باید توجه داشته باشند که اگر با چنین پیام ها و درخواست هایی روبه رو شدند حتما با خود فرد تماس گرفته و پس از صحبت تلفنی و اطمینان از صحت موضوع مبلغ را واریز کنند و به سوال و جواب پیامکی در این خصوص بسنده نکنند.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.