هشدار مقام اروپایی: با بحرانی مضاعف روبرو هستیم

double-quot تهران-جارپرس- عضو کمیسیون اروپا در امور اقتصادی هشدار داد: کشورهای عضو این اتحادیه اگرچه از بحران انرژی عبور کرده‌اند، اما اکنون با بحران مضاعف ناشی از تاثیرات ژئوپلیتیک جنگ اوکراین و پیامدهای اقتصادی آن مواجه هستند.
کد خبر : 132947
تاریخ انتشار : یکشنبه 12 شهریور 1402 - 13:48
هشدار مقام اروپایی: با بحرانی مضاعف روبرو هستیم

به گزارش  جارپرس از ایرنا به نقل از سی‌ان‌بی‌سی، پائولو جنتیلونی نخست وزیر سابق ایتالیا و عضو کنونی کمیسیون اروپا در امور اقتصادی روز گذشته در گفت و گو با این شبکه خبری از مواجهه اروپا با بحرانی مضاعف خبر داد.

وی دلیل مواجهه اروپا با این بحران را تاثیرات ژئوپلیتیک جنگ در اوکراین و پیامدهای اقتصادی آن بر قاره اروپا دانست و اضافه کرد: این جنگ نه تنها بر اروپا که بر تمام کشورهای جهان تاثیر گذاشته، اما اثرات آن بر اروپا به ویژه آلمان بیش از جاهای دیگر است.

هشدار این مقام اروپایی در حالی است که از همان روزهای نخست حمله روسیه به اوکراین در فوریه ۲۰۲۲ (اسفند ۱۴۰۰)، نگرانی های جدی در خصوص وقوع رکود در اروپا مطرح شد.

به نوشته سی‌ان‌بی‌سی، اگرچه مقام‌های اروپایی بحران انرژی پدید آمده به دلیل جنگ و تحریم منابع انرژی روسیه را مدیریت کرده و توانستند منابع جایگزین معرفی کنند، اما این امر بر نرخ رشد اقتصادی منطقه یورو اثرات بزرگی برجای گذاشته است.

کاهش متوالی نرخ رشد اقتصادی

بر اساس گزارش صندوق بین‌المللی پول، منطقه یورو در سال ۲۰۲۲ نرخ ۳.۵ درصد را تجربه کرد و حال آنکه انتظار می رود این نرخ در سال جاری میلادی ۰.۸ درصد باشد.

جنتیلونی با بیان اینکه کاهش نرخ رشد از سه ماهه آخر سال ۲۰۲۲ آغاز شد و هنوز هم وجود دارد، درخواست کرد که این وضعیت را رکود نام گذاری نکنید و مدعی شد که از نظر من، ما می‌توانیم از رکود جلوگیری کنیم.

از سوی دیگر، کمیسیون اروپا به عنوان بازوی اجرایی اتحادیه اروپا، پیش‌بینی‌های اقتصادی جدیدی را برای کل منطقه در ۱۱ سپتامبر (۲۰ شهریور) منتشر می‌کند که حاکی از رشد در این منطقه است.

اما علیرغم این پیش بینی، داده های اقتصادی اخیر نگرانی ها در مورد کندی رشد را افزایش داده است. به عنوان مثال، فعالیت تجاری اروپا در ماه اوت (۱۰ مرداد تا ۹ شهریور) کاهش یافت و به پایین ترین سطح از نوامبر ۲۰۲۰ (۱۰ آبان تا ۹ آذر ۱۳۹۹) تاکنون رسیده است.

جنتیلونی در توضیح کندی رشد اقتصادی در اروپا باوجود عبور از دوران همه گیری ویروس کرونا گفت: دلیل شرایط جاری چالش قطع وابستگی به منابع انرژی روسیه و استقلال در این زمینه است که برای خانوارهای اروپایی گران تمام شده و نرخ فزاینده تورم را در پی داشت.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.