هشدار رئیس پارلمان روسیه درباره استفاده از دستگاه‌های «اپل»

double-quot تهران - جارپرس - رئیس مجلس علیای پارلمان روسیه به مقام‌های کشورش نسبت به استفاده از دستگاه‌های شرکت اپل در محل کار هشدار داد.
کد خبر : 129369
تاریخ انتشار : چهارشنبه 4 مرداد 1402 - 17:42
هشدار رئیس پارلمان روسیه درباره استفاده از دستگاه‌های «اپل»

به گزارش جارپرس از ایسنا، به نقل از پایگاه راشاتودی، والنتینا ماتوینکو، رئیس مجلس علیای پارلمان روسیه هشدار داد، مقام‌های کشورش هرگز نباید از دستگاه‌های متعلق به شرکت اپل در محل کارشان استفاده کنند و دلیل آن را وجود تهدید جاسوسی از سوی مقام‌های اطلاعاتی کشورهای خارجی از طریق این دستگاه‌ها دانست.

او در نشستی در پارلمان کشورش در روز سه‌شنبه تاکید کرد دستگاه‌های تولید شرکت آمریکایی اپل دارای خطر برای امنیت شخصی و امنیت ملی روسیه هستند. او در این نشست گفت: “واضح است که چرا مردم دارند تلفن‌های آیفون را کنار می‌گذارند. مطمئنا این تلفن‌ها را نمی‌توان برای اهداف کاری استفاده کرد زیرا کشورهای غربی غیر شریک دارند از کل جهان جاسوسی می‌کنند.”

شرکت اپل به استفاده از سیسم عامل انحصاری و بسته “آی.او.اس” و اعمال کنترل شدید بر اپلیکیشن‌های موجود برای کاربران تلفن‌های همراه این شرکت شهرت دارد. این ویژگی هر چند به میزان اجتناب‌ناپذیری منجر به تضعیف جایگاه رقابتی این دستگاه‌ها می‌شود اما به عنوان خصیصه‌ای که به میزان چشمگیری امنیت سایبری آن را تقویت می‌کند، تحسین می‌شود.

با این وجود دستگاه‌های شرکت اپل قابل هک کردن هستند. بر اساس برخی گزارش‌ها، چند شرکت در سراسر جهان به مشتریان خود خدماتی برای نفوذ به قابلیت‌های حفاظتی گوشی‌های آیفون با هدف استخراج اطلاعات یا جاسوسی را پیشنهاد کرده‌اند. این ابزارهای هک در ظاهر برای نهادهای ضابط قانون ایجاد شده‌اند تا به آنها در “مبارزه با جرایم و تروریسم سازمان‌یافته” کمک کنند.

توسعه‌دهندگان این ابزارهای هک به ویژه ابزار جاسوسی بدنام پگاسوس رژیم صهیونیستی،‌ متهم به افشای اطلاعات مردم برای رهبران سواستفاده‌گری هستند که مخالفان سیاسی، روزنامه‌نگاران و مقام‌های خارجی را تحت تعقیب قرار می‌دهند.

چند سازمان روس پیش از این به ابراز نگرانی درباره محبوبیت دستگاه‌های شرکت اپل و اینکه این شرکت به جامعه اطلاعاتی آمریکا دسترسی از طریق درهای پشتی به دستگاه‌هایش می‌دهد، پرداخته بودند.

ماه گذشته میلادی، سرویس امنیت فدرال روسیه (اف.اس.بی)، سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) را متهم کرد به اینکه هزاران دستگاه آیفون را با هدف جاسوسی از کاربران به بدافزار آلوده کرده است. این سازمان اعلام کرد از جمله اهداف این اقدام، دیپلمات‌های روسی و خارجی بوده‌اند. این آژانس مدعی شد، شرکت اپل “طیف وسیعی از فرصت‌ها را در اختیار سرویس‌های اطلاعاتی آمریکا قرار می‌دهد تا با آنها از افراد مدنظر کاخ سفید تجسس کنند.”

ماتوینکو متذکر شد، برای او و سناتورهای روس آوردن دستگاه‌های اپل به پارلمان روسیه ممنوع نیست چون “با توجه به اینکه اکثریت جلسات استماع در پارلمان روسیه به صورت عمومی برگزار می‌شود دیگر اهمیتی در آنجا ندارد.” وی افزود: “اما زمانی که ما نشست‌ها را در پشت درهای بسته برگزار کنیم، رعایت سطحی از محرمانگی لازم است و در این مواقع نه فقط تلفن‌های همراه آیفون بلکه هیچ تلفن همراهی اجازه ورود به جلسه را ندارد.”

انتهای پیام

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.