نیوزویک: آمریکا به دنبال جلب همکاری عربستان علیه حماس است

double-quot تهران – جارپرس – نشریه نیوزویک نوشت که مقام های آمریکایی از یک سو نگرانند که حملات اخیر یمنی ها در دریای سرخ منجر به تشدید جنگ اسرائیل و حماس شده و از سوی دیگر خوشبین هستند که بی‌ثباتی فزاینده موجب شود تا ریاض در بحران جاری بیشتر درگیر شده و فشار کشورهای عربی بر حماس و دیگر گروه های فلسطینی افزایش یابد.
کد خبر : 136695
تاریخ انتشار : سه‌شنبه 14 آذر 1402 - 11:15
نیوزویک: آمریکا به دنبال جلب همکاری عربستان علیه حماس است

به گزارش جارپرس از ایرنا، نیوزویک به نقل از چند مقام آگاه آمریکایی که نامشان را فاش نساخت، نوشت که واشنگتن امیدوار است به دلیل آنکه حملات دریای سرخ از شبه جزیره عربستان نشأت گرفته، شاید محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی، برای تشکیل یک ائتلاف میانه رو برای اعمال فشار بر گروه‌هایی که ادعا شده تحت حمایت ایران هستند و همچنین همکاری مشترک با آمریکا علیه حماس تلاش کند.

یکی از منابع داخلی واشنگتن و مشاور دولت بایدن با ابراز خوش بینی نسبت به آینده گفت: پیش کشاندن عربستان سعودی به عنوان شریک میانه رو اسرائیل و آمریکا، ممکن است برای یافتن یک راه حل دائمی برای (مسئله) فلسطین ضروری باشد. اگرچه ریاض تماس های اندکی با حماس و روابط ضعیفی با فلسطینی ها دارد، این امید وجود دارد که ریاض با وعده تامین بخش اعظم هزینه بازسازی غزه، همه اینها را تغییر دهد.

یکی از مقام های ارشد اطلاعاتی آمریکا نیز ادعا کرد: عربستان سعودی می‌ خواهد شاهد شکست حماس و (نقش آفرینی) بازیگر سیاسی معتدل ‌تری در غزه باشد. به دلیل آنکه عربستان سعودی در حال حاضر به دنبال یافتن راهی برای برقراری صلح در یمن است، ترکیب این هدف با طرح انزوای بیشتر ایران می ‌تواند این کشور را به بازیگر منطقه‌ ای برتر تبدیل کند.

به نوشته نیوزویک، این نگرانی وجود دارد که جنگ غزه به افزایش حملات تروریستی در جهان عرب منجر شود. این مقام ارشد اطلاعاتی در این زمینه مدعی شد: در پایتخت ‌های عربی شاهد نارضایتی‌ هایی در رابطه با حمایت از حماس و همچنین بیم از تبدیل حمله به نیروهای آمریکایی و دارایی ‌های اسرائیل به حملات تروریستی در کل خاورمیانه هستیم.

از زمان دیدار پارسال بایدن و ولیعهد سعودی، واشنگتن بیش از پیش به ریاض نزدیک شده است. به گفته منابع آگاه در واشنگتن، دولت بایدن به عادی سازی روابط اسرائیل و عربستان قبل از حمله ۷ اکتبر حماس خوشبین بود. چندین مقام گفتند که چنین توافقی می تواند حمایت عربستان از جنبش ملی فلسطین را کاهش دهد. با این وجود، در حال حاضر احتمال چنین توافقی در کوتاه مدت صفر است.

مقام ارشد اطلاعاتی آمریکا گفت: واشنگتن و تل آویو می توانند در هدفی مشترک با عربستان سعودی، برای مهار حوثی ها تلاش کنند.

به گفته این مقام، بسیاری از اعضای دولت بایدن معتقدند که ریاض می تواند با ایفای نقش مهمتری در جلوگیری از تشدید یا گسترش جنگ و یا مدیریت یک موضع معتدل عربی که منجر به یک راه حل بلند مدت برای غزه شود، اعتبار خود را احیا کند.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.