رئیس دبیرخانه پیگیری و هماهنگی مناسب سازی کشور:

نیازهای ناشنوایان و معلولان ذهنی در حوزه مناسب‌سازی مغفول مانده است

double-quot تهران- جارپرس-رئیس دبیرخانه پیگیری و هماهنگی مناسب سازی کشور گفت: برخی افراد دارای معلولیت از جمله ناشنوایان، معلولان ذهنی و افراد دارای اوتیسم نیازهایی دارند که تاکنون در حوزه مناسب‌سازی مغفول مانده است.
کد خبر : 138266
تاریخ انتشار : پنج‌شنبه 5 بهمن 1402 - 12:43
نیازهای ناشنوایان و معلولان ذهنی در حوزه مناسب‌سازی مغفول مانده است

به گزارش جارپرس از ایرناغلامرضا رضایی‌فر  افزود: معلولان حسی حرکتی از نظر تعداد بیش از بقیه معلولان هستند یعنی در مقایسه با سایر معلولیت‌ها، حجم و درصد بالاتری را تشکیل می‌دهند؛ بنابراین مسائل مربوط به آنها بیشتر است اما برخی معلولان مغفول مانده‌اند به طور مثال ناشنوایان چون ظاهر سالمی دارند و اصلا احساس نمی‌شود که آنها هم نیازی دارند، در زمینه مناسب‌سازی برای این قشر اصلا دقت نمی‌کنیم.

وی ادامه داد: به طورمثال اگر یک ناشنوا در هتل اقامت کند، هنگام تماس پذیرش یا حتی وقوع حادثه‌ای مانند آتش‌سوزی و به صدا درآمدن آژیر خطر، از هشدارها مطلع نمی‌شود و برای او خطرناک خواهد بود که به مناسب‌سازی محیطی توجه نشود واین درحالیست که اکنون هیچ هتلی برای ناشنوایان مناسب سازی نشده است.

رئیس دبیرخانه پیگیری و هماهنگی مناسب سازی کشور اضافه کرد: تختی که ناشنوا روی آن می‌خوابد، باید مجهز به ویبراتور باشد تا زنگ تلفن و زنگ در که زده می‌شود با ویبره از آن مطلع شود. یا هنگامی که در اتاق زده می‌شود باید چراغ اتاق روشن شود تا ناشنوا متوجه در زدن شود. همه افراد به مناسب سازی نیاز دارند و از نظر درصدی معلولان جسمی حرکتی، حجم بالاتری را به خود اختصاص داده اند اما اقشار دیگری مانند افراد دارای معلولیت ذهنی هستند و نیازهای خاص دارند.

رضایی فر افزود: قشر دیگر افراد دارای اوتیسم هستند که فقط افرادی که فرد دارای اوتیسم در خانواده خود دارند، درک می کنند که نیازهای آنها چیست. به طور مثال در اماکن گوناگون برای تبلیغات از رنگ‌ها و نورهای خیره کننده استفاده می‌شود. در صورتی که محیطی که افراد دارای اوتیسم قرار می‌گیرند، نوع نور آنجا باید برای آنها آرام‌بخش باشد تا آنها را تحریک نکند.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.