نگرانی از تخریب میراث فرهنگی و موزه‌های افغانستان

double-quot تهران - جارپرس - مدیر موزه ملی افغانستان در تماس تلفنیِ همتای ایرانی خود، درباره احتمال تخریب میراث فرهنگی این کشور به دنبال حمالات طالبان گفت: سرعت پیش‌روی زیاد است و نتوانسته‌ایم موزه‌ها را در برابر خطرات احتمالی ایمن کنیم.
کد خبر : 65014
تاریخ انتشار : یکشنبه 24 مرداد 1400 - 19:14
نگرانی از تخریب میراث فرهنگی و موزه‌های افغانستان

 

به گزارش جارپرس از ایسنا، جبرییل نوکنده ـ رییس کل موزه ملی ایران ـ در یادداشتی که منتشر کرده، با اشاره به نگرانی‌های شدید نسبت به تخریب میراث فرهنگی و موزه‌های افغانستان نوشته است: بار دیگر در افغانستان جنگ تشدید شده و به طرز برق‌آسایی در چند روز اخیر بیش از ۹۰ درصدِ سرزمین از کنترل حکومت مرکزی خارج شده است. یکی از موضوعاتی که متاسفانه در چنین منازعاتی در معرض خطر و تهدید بوده، تخریب میراث‌فرهنگی به‌ویژه قاچاق اشیای تاریخی، حمله به موزه‌ها و به خطر افتادن جان کارکنان موزه‌ها و امنیت اشیای تاریخی و… است. کارنامه پیشین طالبان نیز در این خصوص روشن است.

در گفت‌وگویی که غروب روز گذشته با همتای موزه‌ای خود دکتر رحیمی، مدیر موزه ملی افغانستان داشتم، او گفت: «ما شوکه هستیم، به قدری سرعت پیش‌روی زیاد است که ما نتوانستیم موزه‌ها را در برابر خطرات احتمالی ایمن کنیم.»

مدیر موزه ملی افغانستان می‌گفت: هم‌اکنون (شنبه ۲۳ مردادماه ۱۴۰۰، ساعت ۱۸:۳۰ به وقت تهران) در موزه هستم تا بتوانم اقدامات ضروری را انجام دهم. او اشاره کرد به این‌که «خانواده‌ام به‌دلیل این‌که هم کارمند دولت هستم و هم رییس موزه، نگران هستند، اما من هم تشویش و نگرانی آثار و هم خانواده و هم کشورم را دارم.»

اما در استان‌هایی که تاکنون سقوط کرده‌اند، با تماس‌هایی که او داشته موزه‌ها تاکنون در امان بوده‌اند. با این وجود، بیم این می‌رود که هر لحظه تهدید شوند.

وقتی به او (دکتر رحیمی) گفتم که ما نیز نگران آن‌ها هستیم، ضمن سپاسگزاری، درخواست کرد که ما جامعه جهانی را از خطر تخریب موزه‌ها و میراث‌فرهنگی آگاه کنیم و اعلام کنیم اگر شهری را تصرف می‌کنند حداقل برای میراث‌فرهنگی و موزه‌های آن احترام قائل شوند و در نهایت، خواستار یاری جامعه جهانی برای جلوگیری از تخریب احتمالی آثار فرهنگی ‌تاریخی شد.

الان زمانی است که باید تشویش‌های میراث‌بانان افغانستان را درک کرد و به یاری آن‌ها جست.»

بسیاری از موزه‌داران و میراث‌بانان افغانستان و ایران با پیشینه‌ای که طالبان در جنگ قبلی در برخورد با میراث فرهنگی داشت و بسیاری از آثار تاریخی این کشور را تخریب کرد، ابراز نگرانی کرده و از جوامع فرهنگی درخواست حمایت داشته‌اند.

انتهای پیام

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.