نگاهی به جریمه‌های کرونایی در آسیا و اقیانوسیه

double-quot تهران - جارپرس- با اوج گرفتن کرونا در بسیاری از کشورهای آسیایی مقامات این کشورها تدابیری از جمله جرایم مالی و زندان برای بازدارندگی در برابر نقض مقررات و محافظت از بهداشت و سلامت عمومی جامعه اجرا کردند.
کد خبر : 34720
تاریخ انتشار : پنج‌شنبه 24 مهر 1399 - 4:33
نگاهی به جریمه‌های کرونایی در آسیا و اقیانوسیه

به گزارش ایرنا ، در بسیاری از کشورهای آسیا و اقیانوسیه بخصوص در دوره‌های اوج‌گیری شیوع کرونا جرایمی برای تخطی از مقررات کرونایی وضع شده است.

 

کره جنوبی

در کره جنوبی نیز به رغم بهبود شرایط و مهار نسبی همه گیری، آژانس کنترل و پیشگیری بیماری اعلام کرده است از روز ۱۳ نوامبر کسانی را که درحین استفاده از وسایل نقلیه عمومی ماسک برصورت نداشته باشند، جریمه خواهد کرد. با این حساب کسانی که در چنین مکان های عمومی ماسک برصورت نداشته باشند جریمه خواهند شد.

دولت کره جنوبی اتباع خارجی ناقض مقررات را تهدید به اخراج شدن و برای اتباع کشور خود هم برای نقض مقررات قرنطینه مجازات زندان وضع کرد.

“یون تائه هو” مدیر بهداشت عمومی این کشور در زمان اوج گرفتن شیوع کرونا در این کشور تاکید کرد که دولت در برابر افرادی که مقررات را نقض می‌کنند هیچ تسامحی نخواهد داشت.

وی تاکید کرد: اتباع خارجی در صورت نقض مقررات اخراج می‌شوند و اتباع کره‌ای هم برای اعمال جریمه به پلیس گزارش خواهند شد.

مردم کره جنوبی در صورت نقض مقررات وضع شده برای کنترل شیوع کرونا با جرایمی مانند تا حد یک سال زندان یا ۱۰ میلیون “وون” (۸ هزار و ۱۰۰ دلار آمریکا) رو به رو می‌شوند.

البته استثناهایی نیز در نظر گرفته شده است. برای نمونه افراد زیر ۱۴ سال و کسانی که به دلایل پزشکی نمی توانند از ماسک استفاده کنند، مشمول جریمه نخواهند شد.

قرار است از روز ۱۳ اکتبر بتدریج استفاده اجباری از ماسک در کره جنوبی در دستور کار قرار گیرد و پس از یک دوره یک ماهه کسانی که قوانین ماسک زدن را مراعات نکنند جریمه شوند.

افراد همچنین حق ندارند از روسری و یا شال گردن بجای ماسک استفاده کنند چون هیچ کارایی دربرابر ویروس کرونا ندارد.

اینها در شرایطی است که شمار مبتلایان به کرونا در کره در یک هفته اخیر به روزانه کمتر از ۱۰۰ نفر رسیده است.

 

هنگ کنگ

در هنگ کنگ سختگیری برای استفاده از ماسک و جریمه وجود دارد. جزییات زیادی در این باره منتشر نشده است اما بر اساس دستوری که ماتیو وانگ وزیر بهداشت این منطقه صادر کرده است کسانی که از ماه گذشته میلادی در مکان های عمومی و حتی برخی از مکان های جمعی خصوصی از زدن ماسک خودداری ورزند ۵ هزار دلار هنگ‌کنگ (معادل ۶۴۵ دلار آمریکا) جریمه خواهند شد اما اینکه این جریمه چطور و چگونه و تحت چه شرایطی اعمال می شود، چندان مشخص نیست.

در این منطقه کسانی می توانند از زدن ماسک خودداری ورزند که دلایل کافی و بهداشتی و پزشکی برای این کار داشته باشند و ماسک زدن برای کودکان زیر ۲ سال نیز اجباری نیست.

 

جریمه برای ناقضان قوانین ضد کرونا در سنگاپور

به گزارش پایگاه خبری-تحلیلی استریتس تایمز سنگاپور، در این کشور نیز جرایمی برای افراد ناقض مقررات ایمنی کنترل کرونا وضع شده است، بطوری که در یک روز در ماه آوریل بیش از ۲۰۰ جریمه ۳۰۰ دلاری برای افرادی که فاصله‌گذاری اجتماعی را رعایت نمی‌کردند صادر شد. این جرایم موجب کاهش تخطی از مقررات ایمنی شد.

در سنگاپور افراد متخلف بار اول تذکر و اخطار کتبی دریافت می‌کنند اما در بار دوم نقض مقررات ایمنی ۳۰۰ دلار جریمه می‌شوند و اگر تخطی تکرار شود بار سوم راهی دادگاه خواهند شد.

 

قاره اقیانوسیه

در اقیانوسیه هم شدت شیوع اولیه این بیماری مهلک موجب شده بود دولت ها قبل از هر کشوری قوانین سخت کنترلی و جلوگیری از پیشگیری از گسترش این ویروس را به مورد اجرا بگذارند.

همین سخت گیری ها موجب شد که کشورهای این از کشورهای موفق در کنترل این بیماری همه گیر نیز باشند.

 

استرالیا

در ایالت نیوساوت‌ولز استرالیا هر کسی در مراسم‌های خصوصی با حضور بیش از ۲۰ نفر شرکت کند تا یک هزار دلار جریمه خواهد شد.

پلیس این ایالت استرالیا بتازگی (اواسط سپتامبر) اعلام کرد که با گرم‌تر شدن هوا و تشکیل تجمعات بیشتر تا پیش از کریسمس تغییراتی در قوانین مربوط به بهداشت و سلامت عمومی اعمال شده است. جریمه‌های جدید بطور یکسان شامل مراسم‌های در فضای باز و بسته می‌شود.

تونی کراندل دستیار کمیساریای ویژه مبارزه با کرونا هم گفته که اجرای این تغییرات در قوانین و وضع جریمه برای این است که افزایش تجمعات منجر به افزایش شیوع موارد کرونا نشود.

 

مجازات زندان برای خروج قرنطینه در نیوزیلند

یک دادگاه محلی در نیوزیلند هم روز جمعه هفته گذشته یک زن را به علت خروج از مکان قرنطینه کرونا به ۱۴ روز زندان محکوم کرد.

همان روز رادیو نیوزیلند گزارش داد که این زن ۳۷ ساله در یک دادگاه محلی در منطقه اوکلاند محکوم شده است. این زن متهم است که در ماه ژوییه پیش از به پایان رسیدن دوره قرنطینه ۱۴ روزه خود قانون “بهداشت عمومی ۲۰۲۰” را نقض کرده است و در همین ارتباط مجرم شناخته و به ۱۴ روز زندان محکوم شد.

جریمه حداکثری در نیوزیلند برای تخطی از مقررات کرونایی ۶ ماه زندان یا ۴ هزار دلار جریمه است.

در نیوزیلند تا کنون یک هزار و ۸۶۶ مورد کرونا و ۲۵ مورد مرگ ناشی از آن ثبت شده است.

کرونا کشورهای آسیای مرکزی

در کشورهای آسیای مرکزی هم افرادی که به سلامتی جامعه به هر نحوی در ارتباط با کرونا لطمه بزنند با جرایمی رو به رو می‌شوند.

افغانستان

مقام های حکومت افغانستان روز شنبه در یک نشست خبری در کابل محدودیت های جلوگیری از گسترش ویروس کرونا را برای سه ماه در این کشور تمدید کردند.

این طرح یک شنبه در سراسر افغانستان عملی خواهد شد که شامل اجباری شدن پوشیدن ماسک، رعایت دو متر فاصله اجتماعی، جلوگیری از تجمعات بیشتر از ۱۰ نفر، جلوگیری از بیرون شدن کهنسالان از خانه، ضدعفونی کردن محیط کار و فراهم ساختن وسائل بهداشتی در ادارات، مراعات کردن حفظ الصحه شخصی و محیطی، تعطیلی مکاتب، دانشگاه ها و کودکستان تا سه ماه دیگر، بسته بودن تالارهای عروسی، فاتحه خوانی، پارک های تفریحی و مکان های ورزشی می شود که وضع و تمدید شده اند.

بربنیاد این طرح رستورانت ها و کافه ها تنها اجازه دارند برای مشتریان شان غذا انتقال دهند.

وزارت صحت عامه و سایر مقاهای افغانستان هشدار می دهند که هرگاه مردم پوشیدن ماسک و سایر محدودیت ها را رعایت نکنند، جریمه نقدی شده و با آنان برخورد قانونی صورت خواهد گرفت.

محمد یعقوب حیدری، والی کابل گفت: «نظارت می کنیم و کسانی که ماسک نمی پوشند و فاصله اجتماعی را رعایت نمی کنند، جریمه می شوند. حتی در ادارات دولتی فاصله رعایت نمی شود

 

قزاقستان

در قزاقستان افرادی که مقررات قرنطینه را نقض کنند ۲۵هزار “تنگه” قزاقستان جریمه می‌شوند یا به مدت ۱۵ روز بازداشت می‌شوند.

 

تاجیکستان

در کشور تاجیکستان هم مجلس این کشور اصلاحاتی را در مقررات اطلاع‌رسانی تصویب کرد که به موجب آن هرگونه انتشار خبرهای نادرست درباره کرونا در شبکه‌های مجازی جرم است و فرد خاطی با جریمه مالی و ۱۵ روز بازداشت رو به رو می‌شود.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.