0 نظر
213 بازدید

نهم آبان در آینه تاریخ معاصر ایران

double-quot

تهران -جارپرس -امروز شنبه نهم آبان ۱۳۹۴ هجری خورشیدی، هفدهم محرم ۱۴۳۷ هجری قمری، سی و یکم اکتبر ۲۰۱۵ میلادی است. ۱۰۰ سال پیش در چنین روزی، نخستین قانون سربازی در ایران به تصویب مجلس شورای ملی رسید.

کد خبر : 12239
تاریخ انتشار : شنبه 9 آبان 1394 - 5:12
نهم آبان در آینه تاریخ معاصر ایران

 

مهمترین رویدادهای تاریخ معاصر ایران در این روز، به شرح زیر است:

۹ آبان ۱۳۶۲
شورای امنیت سازمان ملل قطعنامه شماره ۵۴۰ را در ارتباط با جنگ ایران و عراق منتشر کرد. این قطعنامه که به دنبال عملیات چند مرحله ای والفجر و شکست های پی در پی رژیم بعث عراق صادر شده بود، از جانب ایران پذیرفته نشد.

۹ آبان ۱۳۵۹
ارتش جمهوری اسلامی ایران عملیات ذوالفقاریه را در منطقه آبادان با هدف عقب‏ راندن دشمن از این منطقه آغاز کرد. این عملیات را می توان نخستین عملیات موفقیت آمیزی دانست که بر اثر آن تصور تصرف جزیره آبادان را از ذهن دشمن خارج و این پیروزی زمینه عملیات های محدود آینده را فراهم کرد.

۹ آبان ۱۳۵۹
محمدجواد تندگویان وزیر نفت کابینه محمد علی رجایی و هیات همراه، در جریان بازدید از تأسیسات نفتی منطقه جنوب در جاده اهواز – آبادان به اسارت نظامیان بعثی عراق درآمد. او پس از شکنجه های فراوان در اردوگاه اسیران به شهادت رسید.

۹ آبان ۱۳۵۷
پرویز ثابتی رییس اداره سوم سازمان اطلاعات و امنیت کشور(ساواک) و از مشهورترین چهره های تاثیرگذار این سازمان، از مرز هوایی ایران گریخت.

۹ آبان ۱۳۴۳
حسنعلی منصور نخست وزیر ایران درباره کاپیتولاسیون در مجلس سنا توضیحاتی داد و مدعی شد که با اعطای مصونیت سیاسی به رایزن های نظامی آمریکا، کوچکترین زیانی به ملت ایران نمی رسد!

۹ آبان ۱۳۴۳
در مجلس سنا لایحه ای تصویب شد که به موجب آن دولت اجازه یافت وامی به مبلغ ۲۰۰ میلیون دلار از آمریکا دریافت کند و آن را به خرید اسلحه از آمریکا اختصاص دهد.

۹ آبان ۱۳۳۷
دولت شوروی در یک یادداشتی به بستن پیمان نظامی جدید میان ایران و آمریکا اعتراض کرد.

۹ آبان ۱۳۳۲
وزارت امور خارجه ایران در پاسخ به سخنان آنتونی ایدن وزیر امور خارجه انگلیس در پارلمان آن کشور مبنی بر اینکه لندن دست دوستی به طرف ایران دراز می کند، تأکید کرد: توقع دولت ایران این است که برای حل اختلافات دو کشور درباره نفت باید قوانین مصوب ایران محترم شمرده شود و اصل حیثیت و شرافت ملی ایران ملحوظ و اساس عدالت و انصاف رعایت شود.

۹ آبان ۱۳۰۴
محمدمصدق با سلطنت رضاخان مخالفت کرد و این امر را به صلاح ملت ایران ندانست.

۹ آبان ۱۳۰۴
لایحه خلع رژیم قاجاریه با کسب اکثریت آرا (۸۰ نماینده از مجموع ۸۵ نماینده) در مجلس شورای ملی تصویب شد و بدین ترتیب سلسله ۱۵۳ ساله قاجاریه در ایران منقرض و دیکتاتوری رضاخان آغاز شد.

۹ آبان ۱۳۰۴
به دستور رضاخان، قصرهای سلطنتی احمد شاه و خانواده اش، به وسیله نظامیان محاصره شد.

۹ آبان ۱۳۰۲
وزیران مختار و نمایندگان دولت های خارجی مقیم ایران در قصر صاحبقرانیه با احمدشاه قاجار دیدار کردند. این مراسم به مناسبت سفر قریب الوقوع شاه به اروپا برپا شد.

۹ آبان ۱۲۹۹
عده زیادی از صاحب منصبان روسی، هم زمان با اخراج استاروسلسکی فرمانده روسی قزاق ها، از کار برکنار و از کشور اخراج شدند.

۹ آبان ۱۲۹۴
نخستین قانون سربازی در ایران با عنوان سربازگیری به تصویب مجلس شورای ملی رسید. برپایه این قانون، قشون گیری دولت ایران بر مبنای بنیچه صورت می گرفت. این مبنا به این صورت بود که از هر ۱۰ تن باید یک تن به خدمت سربازی برود.

۹ آبان ۱۲۹۳
مستوفی الممالک رییس الوزرا احمدشاه قاجار، در اعلامیه ای بی طرفی ایران را در جنگ اول جهانی اعلام کرد.

۹ آبان ۱۲۸۸
ستارخان همراه با نیروهایش به تبریز رسید، آنان چندین روز در اردبیل به محاصره نیروهای دولتی درآمده بودند.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.