نمی‌توان گفت که در چالوس و هراز اتفاقی نمی‌افتد

double-quot تهران - جارپرس - معاون راهداری سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای گفت: نمی‌توان گفت که در هراز و چالوس اتفاقی نمی‌افتد اما بهترین راهکار برای ایمن‌سازی محورهای کوهستانی این‌چنینی، ساختن محور جایگزین است.
کد خبر : 87142
تاریخ انتشار : یکشنبه 7 فروردین 1401 - 15:01
نمی‌توان گفت که در چالوس و هراز اتفاقی نمی‌افتد

 

به گزارش جارپرس از ایسنا، رضا اکبری در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه با وجود تعطیلی هفتگی محور هراز و چالوس برای ایمن سازی و اصلاح نقاط آسیب‌دیده آیا تضمینی برای اینکه در ایام نوروز یا هفته‌ها و ماه‌های آتی اتفاق مشابه یا جدیدی در این محورها رخ ندهد، وجود دارد؟ اظهار کرد: هیچ کسی نمی‌تواند بگوید هیچ اتفاقی در جاده چالوس و هراز پس از اجرای عملیات کارگاه جاده‌ای که قبل از عید انجام شد، نمی‌افتد چرا که مانند بسیاری از جاده‌های کوهستانی در جاده هراز ترانشه‌های باز زیادی وجود دارد که در معرض هوازدگی قرار می‌گیرد و ریزش سنگ در هر مقطعی ممکن است اتفاق بیفتد.

وی افزود: تنها جاده هزار و چالوس نیست که اتفاقات زیادی در فصل بارندگی برای آن می‌افتد و بیش از ۱۲۰ گردنه کوهستانی در همه استان‌ها داریم و حتی آزادراه تهران – شمال که به تازگی افتتاح شده حوادث متعددی از قبیل ریزش سنگ در سال گذشته برای آن اتفاق افتاد.

معاون راهداری سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای ادامه داد: ایمن‌سازی محورهای کوهستانی روش‌های مختلف و البته نیاز به اعتبارات زیادی دارد اما برای محور چالوس با توجه به نیاز اعتباری چند صد میلیارد برای ایمن‌سازی آن، انجام اقدامات به صرفه نیست چرا که بهترین کار برای جاده چالوس، ساختن محور جایگزینی مانند آزادراه تهران – شمال است که باید اتفاق بیفتد و پس از آن باید به گونه‌ای مدیریت کرد که تردد در محور قدیم چالوس به حداقل برسد.

اکبری با بیان این‌که مقاطع ریزشی را در محورهای هراز و چالوس شناسایی کردیم، گفت: در این راستا برای کاهش هزینه‌ها و انجام عملیات کارگاه جاده‌ای برای ایمن‌سازی این محورهای پرتردد چندین مقطع در جاده هراز و چالوس را شناسایی کرد که نیاز به ایمن سازی دارد و هر کدام بین ۲۰ تا ۳۰ میلیارد اعتبار می‌خواهد. در این راستا اعتبارات آن را پیش‌بینی کردیم اما با وجود این‌که در سال گذشته چندین بار آن را به مناقصه گذاشتیم کسی حاضر نشد این کار را انجام دهد.

وی اضافه کرد: یکی از دلایل عدم استقبال برای ایمن‌سازی نقاط حادثه‌خیز محور هراز و چالوس این است که کارکردن در شرایطی که تردد در این محورها صورت می‌گیرد بسیار سخت است و شرط هم برای انجام این کار هم همین بوده که این محور نباید مسدود شود اما در سال جدید هم این کار را انجام خواهیم داد و ایمن‌سازی مقاطع مورد نظر در محور هراز و چالوس را به مناقصه می‌گذاریم.

معاون راهداری سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای ادامه داد: اتفاقی که در محور چالوس رخ داد، رانش و لغزش نبود بلکه بخشی از جاده به دلیل تجمع آب زیر آن نشست کرده بود و براساس مشورت و نظرسنجی که با گروهی از زمین‌شناسان سازمان زمین‌شناسی انجام دادیم به این نتیجه رسیدیم که مصالحی که برای تعریض محور چالوس در دولت‌های گذشته استفاده شده، نشست کرده و باعث بروز اتفاقی بود که در سال گذشته برای محور چالوس شاهد بودیم.

وی با اشاره به این‌که محور چالوس و هراز در جهان استثنا هستند، اظهار کرد:محورهای کوهستانی بسیاری در دنیا وجود دارد که با اتفاقاتی از قبیل ریزش و نشست مواجه می‌شوند اما محور هراز و چالوس از این نظر که حجم ترافیک بسیار بالایی در روز به ویژه ایام تعطیل تجربه می‌کنند با دیگر محورهای مشابه در دنیا متفاوت است و می‌توان گفت استثنا هستند اما برای پیشگیری از بروز اتفاقات و حوادث احتمالی در آینده باید به فکر محور جایگزین برای هراز و چالوس بود.

انتهای پیام

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.