نمی‌توان داوطلبان کنکور را به تحصیل در علوم‌پایه وادار کرد

double-quot تهران - جارپرس - رئیس دانشگاه فردوسی مشهد گفت: با اجبار و زور نمی‌توان داوطلبان کنکور را به تحصیل در رشته‌های علوم‌پایه وادار کرد. شاید یک نفر به تحصیل در رشته‌های علوم‌پایه رغبت دارد اما به دلیل اینکه در محیط اطرافش اقبالی نسبت به این رشته‌ها وجود ندارد برای تحصیل رشته‌های علوم‌پایه گام برنمی‌دارد.
کد خبر : 119160
تاریخ انتشار : دوشنبه 21 فروردین 1402 - 9:06
نمی‌توان داوطلبان کنکور را به تحصیل در علوم‌پایه وادار کرد

 

به گزارش جارپرس از ایسنا، دکتر احد ضابط ضمن بیان این مطلب اظهار  داشت: رشته‌های علوم‌پایه اهمیت فراوانی دارند اما به واسطه ظلمی که به این رشته‌ها شده است، آینده ندارند. اگر میان اهمیت و توجه به رشته‌های علوم‌پایه تناسبی برقرار نشود، سبب بروز مشکلاتی می‌شود.

وی با بیان اینکه تمام مسائل حوزه آموزش باید ریشه‌یابی شوند، تصریح کرد: اگر مهجور واقع شدن رشته‌های علوم‌پایه را بر مبنای نیاز بازار کار بیان کنیم، باید به این موضوع اشاره کرد که برخی از رشته‌های فنی‌مهندسی نیز با همین متر و معیار، مهجور واقع شده‌اند. سیاست‌گذاری‌ها در بازار کار سبب شده که برخی از مشاغل پردرآمد به حساب آیند؛ بروز چنین شرایطی سبب می‌شود که شغل‌های پردرآمد به عنوان یک ارزش محسوب شوند. گاهی هم یک شغل، مورد نیاز کشور است که به آن توجه می‌شود و سبب درآمدزایی بالا می‌شود. این موضوع باید در اصل سیاست‌گذاری اصلاح شود و هر مولفه‌ای در جایگاه درست قرارگیرد.

وی با بیان اینکه با اجبار و زور نمی‌تواند داوطلبان کنکور را به تحصیل در رشته‌های علوم‌پایه وادار کرد، خاطرنشان کرد: شاید یک نفر به تحصیل در رشته‌های علوم‌پایه رغبت دارد اما به دلیل اینکه در محیط اطرافش اقبالی نسبت به این رشته‌ها وجود ندارد برای تحصیل رشته‌های علوم‌پایه گام برنمی‌دارد. پرسش‌های متعددی در ارتباط با رشته‌های علوم‌پایه مانند “آیا در ارتباط با علوم پایه به درستی عمل کرده‌ایم؟” ، “آیا برای این رشته‌ها ارزش قائل شده‌ایم؟”، “آیا این شرایط به نحوی است که افراد بنا به علاقه خود در رشته‌های علوم‌پایه تحصیل کنند؟” مطرح می‌شود. این در حالی است که توسعه رشته‌های علوم‌پایه می‌تواند زمینه‌ توسعه رشته‌های علوم‌کاربردی را فراهم کند.

چگونگی اجرای طرح‌های حمایتی از رشته‌ها اهمیت دارد

رئیس دانشگاه فردوسی مشهد گفت: رشته‌های خاص باید در کانون سیاست‌گذاری‌ها قرار گیرند، با آینده‌نگری و دقت در برنامه‌درسی می‌توان افراد را برای آینده تربیت کرد. اصل تصمیم مبنی بر حمایت از رشته‌های کم‌طرفدار مهم است اما نحوه و چگونگی اجرای آن نیز اهمیت دارد.

دکتر ضابط در ارتباط با اعطای بسته‌های تشویقی به رشته‌های کم‌طرفدار گفت: گاهی از برخی رشته‌ها و گاهی از برخی از گروه‌ها حمایت می‌کنند. بحثی درارتباط با رتبه‌های برتر وجود ندارد به شرط اینکه حمایت مبنای تربیتی هم داشته باشد.

وی ادامه داد: این تصمیم گرفته شده که برگزیدگان المپیادهای دانش‌آموزی به شرط تحصیل در رشته‌های کم‌طرفدار عضو هیئت‌علمی شوند. البته این احتمال نیز وجود دارد که یک برگزیده المپیاد دانش‌آموزی با ورود به دانشگاه برای درس‌خواندن دیگر تلاش و کوشش نکند. رتبه های برتر از لحاظ استعداد خاص هستند واگر روی مبحث تربیت آنها کار شود، تاثیرگذار خواهند بود. مشکل مملکت در حوزه علوم‌پایه با حمایت از یک گروه خاص حل نمی‌شود اگرچه ارزش قائل شدن برای استعدادها  بی‌تاثیر نیست.

انتهای پیام

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.