0 نظر
207 بازدید

نمایندگان اجازه اندیشه را از سینما نگیرند

double-quot
تهران-جارپرس- فیلم سینمایی قصه ها به کارگردانی رخشان بنی اعتماد که پس از حاشیه های فراوان اکران خود را در سینما های کشور به پایان رساند حال بار دیگر پای وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی را به مجلس شورای اسلامی باز کرده است.

کد خبر : 10932
تاریخ انتشار : یکشنبه 25 مرداد 1394 - 7:16
نمایندگان اجازه اندیشه را از سینما نگیرند

به گزارش جارپرس به نقل از ایرنا، همواره کارگردانانی که در سینمای ایران به مضمون های اجتماعی روی آورند بیش از دیگر فیلم سازان در تیررس توقیف و عدم ارکان فیلم هایش قرار داشته اند و اگر قرار باشد فهرستی از این فیلمسازان ارائه دهیم بدون شک رخشان بنی اعتماد نویسنده و کارگردان پیشکسوت سینمای ایران یکی از این افراد خواهد بود.
وی که با ساخت بیش از ۱۸ فیلم سینمایی از جمله فیلمسازان پرکار سینمای ایران به حساب می آید در سال ۹۲ با ساخت فیلم قصه ها پس از ۷ سال به جشنواره فیلم فجر بازگشت.
قصه ها که تولید آن به سال ۹۰ بازمی گردد پس از ۲ سال توقیف و کش و قوس های فراروان در جشنواره سال ۹۲ به نمایش درآمد و واکنش های مختلفی را در پی داشت.
این واکنش ها تا آنجا بود که نمایش فیلم را ۲ سال دیگر توقیف کرد تا در نهایتاً آخرین ساخته بنی اعتماد بعد از برخی اصلاحات، روز ۱۶ اردیبهشت ماه ۹۴ رنگ پرده نقره ای را به خود ببیند.
حال به نظر می رسد حاشیه های فیلم قصه ها تمامی ندارد و با وجود آنکه فیلم اکران خود را در سینمای های کشور به پایان رسانده اما این بار علت نمایش فیلم، بهانه احضار وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به مجلس شورای اسلامی شده است.
علی جنتی روز گذشته در حاشیه نشست جشنواره بین المللی امام رضا (ع) درباره سوال یکی از نمایندگان مجلس در اعتراض به اکران فیلم قصه ها گفت:« وقتی نماینده ای درباره مساله خاصی سوال داشته باشد پرسش در کمیسیون مربوطه مطرح می شود. بنده هم روز دوشنبه ۱۹ مرداد ماه برای پاسخگویی درباره فیلم قصه ها در کمیسیون فرهنگی مجلس حضور داشتم اما از آنجا که آن نماینده از پاسخ من قانع نشد ، همان سوال را در صحن علنی مجلس مطرح خواهد کرد و در آنجا باید پاسخگو باشم.»
در ادامه این گزارش به بهانه حمایت وزیر ارشاد از سینما و فیلم قصه ها که حالا علت حضور وی در مجلس شورای اسلامی شده است با برخی از هنرمندان و فیلمسازان سینما به گفت و گو نشستیم که از نظر شما نیز می گذرد.

**آزادی بیان مان را در عرصه های بین المللی خدشه دار نکنیم
ابوالفضل جلیلی، کارگردان سینمای ایران در این باره، گفت: در جهان امروز که وقتی کسی در نیویورک عطسه می کند در دور افتاده ترین روستای ایران با خبر می شوند پنهان کردن برخی اخبار و اتفاقات خیلی معقول به نظر نمی رسد.
وی با اشاره به اینکه وزیر ارشاد جمهوری اسلامی باید قدرت جهانی داشته باشد، افزود: یعنی اینکه وقتی جمله ای می گوید یا نظری می دهد جهان اسلام تحت تاثیر آن قرارگیرد بنابراین خیلی زیبنده نظام ایران اسلامی نیست که وزیر ارشاد آن را بابت تصمیماتی که در جهت حمایت از هنرمندان می گیرد مورد بازخواست قرار دهند.
این کارگردان سینمای ایران ادامه داد: این جملات را من می گویم که تا کنون ۱۵ فیلم به اکران درنیامده در همین جمهوری اسلامی ایران دارم، اما هنوز هم خودم را سرباز وفادار این مملکت می دانم.
جلیلی که تا به حال داور بسیاری از فستیوال های خارجی بوده است در ادامه گفت: وقتی در جشنواره ای خارجی حضور پیدا می کنم دوست دارم از قدرت جمهور اسلامی و آزادی اندیشه در این نظام صحبت شود نه اینکه مدام بگویند این هفته کدام فیلم در ایران توقیف شده است.
وی اضافه کرد: باز هم فکر می کنم و بر این عقیده هستم که اگر از ۱۰۰ فیلمی که در جمهوری اسلامی ساخته می شود حتی ۵۰ فیلم هم درمورد مشکلات اجتماعی باشد هیچ اتفاقی رخ نخواهد داد چرا که اندیشه و ایدئولوژی که پشت این کشور است، اندیشه ای الهی است و بیدی نیست که با هر بادی بلرزد.
کارگردان فیلم گال تاکید کرد: تمام فیلمسازانی که در این کشور زندگی می کنند شاید در ظاهر برخی منتقد شرایط جامعه باشند اما به عینه شاهد بودم که همین فیلمسازان با تمام وجود از مملکت و حکومت کشور خود دفاع کرده اند.
جلیلی در پایان خطاب به نمایندگان مجلس خاطرنشان کرد: بیاییم به جای اینکه رو در روی هم بایستیم و مدام آزادی بیان مان را در عرصه های بین المللی زیر سوال بریم دست دوستی به هم دهیم و این آیه های ۱۷ و ۱۸ سوره الزمر را زمزمه کنیم که می گوید؛ «فَبَشِر عِبَادِ الَذینَ یَستَمِعونَ القَولَ فَیَتبِعونَ أحسَنَهُ».

**تنگ نظری های مجلس ذوق هنرمندان را از بین می برد
سیدجمال ساداتیان از تهیه کنندگان پرکار سینمای ایران نیز در این باره به ایرنا گفت: اینکه مجلس حق نظارتی دارد درست است و هیچ حرفی درباره این نداریم اما اینکه با چه عینکی به موضوعات فرهنگی نگاه می کند جای بحث دارد.
وی با اشاره به اینکه به کرات گفته شده است که هنر جای آزاد اندیشی است، افزود: بنابراین با این تنگ نظری ها نمی توانیم تعریف مناسب و مشترکی از فرهنگ داشته باشیم و آنچه که امروز در مجلس عمل می شود چیزی از سینما نخواهد گذاشت.
ساداتیان ادامه داد: وقتی یک اثر سینمایی ساخته، اکران و توسط مخاطبان خود دیده شده و نهایتاً تاثیر منفی بر روی جامعه نداشته است دیگر باز کردن دوباره آن نمی دانم چقدر می تواند تاثیر گذار باشد.
این تهیه کننده سینما با تاکید بر اینکه فیلم قصه ها چون ساخته دست بشر است احتمالاً در تکنیک و محتوا دارای ضعف هایی بوده است، بیان داشت: اما با این وضعیتی که مجلس نظارت می کند موافق نیستم چرا که تاثیر گذار نخواهد بود و تنها ذوق و تفکر را از هنرمند خود می گیرد.
تهیه کننده فیلم روباه خاطرنشان کرد: در حوزه اندیشه و هنر تفکر باید قلیان و جریان داشته باشد وگرنه سینما شبیه تصاویر مکانیکی متحرک و بی خاصیت می شوند.

**اگر نمایندگان فیلمساز بودندچیزی غیر از قصه ها نمی ساختند
جمشید مشایخی بازیگر پیشکسوت سینما نیز در این باره به ایرنا گفت: متاسفانه هنوز برخی متوجه این امر نشده اند که سینما یک صنعت است. یعنی وقتی فیلمی ساخته می شود باید در چرخه اکران قرار گیرد تا از فروش فیلم هزینه ساخت فیلم دیگری برای فیلمساز تهیه شود.
وی با تاکید بر اینکه اگر همین نمایندگانی که امروز دم از مخالفت می زنند فیلمساز بودند غیر از این نیز فیلمی نمی ساختند، گفت: هنرمند نمی تواند به مخاطب خود دروغ بگوید و وقتی ما در شرایط نامناسب اقتصادی هستیم نمی توانیم از سرخوشی سخن بگوییم که اگر هم بگویید بدون شک مخاطبی نخواهد داشت.
به گزارش ایرنا، فیلم سینمایی قصه ها مانند دیگر آثار بنی اعتماد، مضمونی اجتماعی دارد و بازتاب شرایط جامعه امروز ایران و معضلات اقتصادی و اجتماعی آن است که بیشتر انتقاد ها به آن سیاه نمایی در نشان دادن مشکلات اقتصادی و اجتماعی ایران است.
در این فیلم، حبیب رضایی نقش یک مستند ساز را بازی می کند. زندگی او روایتگر مشکلات کارگرانی است که شرایط سخت زندگی آنها را به ستوه آورده است. علاوه بر رضایی، گلاب آدینه، صابر ابر، فرهاد اصلانی، بابک حمیدیان، نگار جواهریان، محمدرضا فروتن، باران کوثری، پیمان معادی، فاطمه معتمدآریا، حسن معجونی و مهدی هاشمی نقش های اصلی را بازی می کنند.
این فیلم جایزه بهترین فیلمنامه هفتادویکمین جشنواره فیلم ونیز را دریافت کرد و چندی پیش نیز با حضور رخشان بنی اعتماد در دانشگاه ایالتی نیومکزیکو در آمریکا به نمایش درآمد.
قصه ها در طول اکران خود در سینما های تهران و شهرستان ها فروشی بیش از یک میلیارد تومان را کسب کرد.

 

انتهای پیام /

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.