0 نظر
51 بازدید

نماینده مجلس عراق: نیروهای آمریکایی توافقات امنیتی با بغداد را نقض کردند

double-quot تهران- جارپرس-عضو کمیسیون امنیت و دفاع مجلس عراق گفت: نیروهای آمریکایی مستقر در این کشور با در اختیار داشتن سلاح‌های تهاجمی، توافقات امنیتی با بغداد را نقض کرده‌اند.
کد خبر : 133121
تاریخ انتشار : چهارشنبه 15 شهریور 1402 - 13:17
نماینده مجلس عراق: نیروهای آمریکایی توافقات امنیتی با بغداد را نقض کردند

به گزارش روز چهارشنبه جارپرس از ایرنا، «مهدی نقی» عضو کمیته امنیت و دفاع مجلس نمایندگان عراق اظهار داشت: این کمیته و گزارش‌های امنیتی نهادهای رسمی، چندین بار تایید کرده‌اند که در پایگاه های نیروهای آمریکایی و نیروهای ائتلاف بین‌المللی در داخل خاک عراق، سلاح‌های تهاجمی وجود دارد.

وی افزود: همین امر در مورد سفارت آمریکا در بغداد نیز صدق می‌کند، اما در زمان دولت «مصطفی الکاظمی» از این گزارش‌ها غفلت شد.

نقی تصریح کرد: نیروهای خارجی در عراق دارای تسلیحات نظامی و جنگنده هستند و ما از دلایل نگهداری این سلاح‌ها و وجود آن‌ها اطلاعی نداریم.

وی در گفت و گو با پایگاه خبری العربی الجدید اظهار داشت: کمیته‌های امنیتی در مجلس و دولت عراق نتایج بازدید هیات امنیتی از پایگاه عین الاسد را پیگیری می‌کنند و قرار است «محمد شیاع السودانی» نخست‌وزیر عراق در مورد این سلاح‌ها از سفارت آمریکا در بغداد توضیح بخواهد.

این نماینده مجلس عراق گفت: در اختیار داشتن این سلاح‌ها توسط نیروهای آمریکایی و ائتلاف بین المللی، نقض توافقنامه‌های امنیتی با عراق است؛ زیرا این نیروها تنها وظایف آموزشی و توسعه توانمندی نیروهای عراقی و مستشاری را برعهده دارند.

«احمد الابیض» محقق امور سیاسی عراق نیز در گفت‌وگو با العربی الجدید با اشاره به اینکه سلاح‌های پیشرفته آمریکایی‌ها از قبل در پایگاه‌های عراق وجود داشته است در عین حال تصریح کرد که برخی از این سلاح‌ها همراه با نیروهای آمریکایی که به تازگی در عراق جایگزین شدند، آورده شده اند.

همچنین یک مقام نظامی با تجربه در بغداد فاش کرد که تسلیحات تهاجمی سنگین و متوسط توسط نظامیان آمریکایی در پایگاه «عین الاسد» واقع در استان الانبار در غرب کشور همچنان مورد استفاده قرار می‌گیرد و این اقدام بر خلاف توافقنامه امضا شده بین دو کشور در سال ۲۰۲۱ مبنی بر تغییر وظایف نیروهای آمریکایی در عراق از رزمی به مستشاری است.

وی تصریح کرد: در بازدید اخیر فرماندهان ارتش عراق از این پایگاه وجود تسلیحات تهاجمی از جمله بالگردهای رزمی از نوع «بلاک هوک» و آپاچی و وجود سامانه راداری پیشرفته و سایر تجهیزات نظارتی دیگر مشاهده شد.

یک هیات نظامی بلندپایه عراقی شامل سپهبد «عبدالامیر یارالله» رئیس ستاد ارتش، سپهبد «قیس المحمداوی» معاون عملیات مشترک و شماری از فرماندهان امنیتی و نظامی در وزارت دفاع و کشور عراق نیز در ۲۶ اگوست از پایگاه عین الاسد که شامل صدها نیروی آمریکایی در قالب ائتلاف بین المللی است، بازدید کرد.

بر اساس تصاویر منتشر شده از سوی وزارت دفاع عراق، دیدارهای مختلفی بین این هیات عراقی با فرماندهان و ژنرال‌های آمریکایی در جریان این بازدید برگزار شده است.

خبرگزاری رسمی عراق (واع) جزئیاتی از دیدار این هیات از برجسته‌ترین پایگاه نظامیان نیروهای آمریکایی و ائتلاف بین المللی در عراق را فاش نکرد اما یک منبع نظامی مهم در بغداد به العربی الجدید گفته است که هدف این هیات عراقی تنها بازدید از پایگاه عین الاسد بوده است.

به گفته این مقام مسئول که خواست نامش فاش نشود، در بازدید اخیر هیات نظامی عراق از پایگاه عین الاسد وجود تجهیزات و سلاح‌های تهاجمی در این پایگاه مشاهده شد که برخلاف توافق منعقده در سال ۲۰۲۱ است.

وی با اشاره به وجود سامانه راداری پیشرفته، تسلیحات و تانک‌های همفی و هامر و بالگردهای جنگی مانند آپاچی و بلاک هوک در این پایگاه گفت: این در حالی است که گمان می‌رود سامانه موشکی رهگیر همچنان در قسمت شمال غربی پایگاه وجود داشته باشد.

این مقام نظامی عراقی تصریح کرد: بخش قابل توجهی از نیروهای آمریکایی که به تازگی جایگزین شده اند، نیروهای رزمی هستند.

به گفته این مقام عراقی، دولت این کشور قصد دارد به ویژه با تداوم افزایش تحرکات آمریکایی‌ها در سرزمین‌های سوریه در نزدیکی مرز با عراق و احتمال طرح‌های جدید ایالات متحده در این منطقه، قصد دارد در این خصوص به واشنگتن تذکر دهد.

ائتلاف بین المللی به رهبری آمریکا از سال ۲۰۱۴ میلادی با هدف آنچه جنگ با داعش اعلام شده، در عراق حضور دارد.

تحلیلگران سیاسی مسایل منطقه معتقدند که حضور نیروهای آمریکایی در عراق بیشتر به منظور کمک به تروریست‌های داعش در این کشور است که در صورت به محاصره درآمدن سران این گروهک تروریستی توسط نیروهای عراقی، آن‌ها را نجات دهند؛ همانگونه که تاکنون بارها اقدام به این کار در شهرهایی همچون تکریت و الرمادی کردند.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.