0 نظر
115 بازدید

نقش آمریکا در تحریم مذاکرات منع سلاح های هسته ای

double-quot
تهران – جارپرس – با آغاز اولین دور از مذاکرات سازمان ملل متحد در نیویورک برای دستیابی به ابزاری الزام آور جهت ممنوعیت سلاح های هسته ای، واشنگتن این نشست را به بهانه غیر واقع گرایانه بودن آن تحریم کرد.

کد خبر : 20085
تاریخ انتشار : سه‌شنبه 8 فروردین 1396 - 8:47
نقش آمریکا در تحریم مذاکرات منع سلاح های هسته ای

به گزارش روز دوشنبه خبرگزاری فرانسه، «نیکی هیلی» سفیر آمریکا در سازمان ملل متحد قبل از آغاز این نشست مخالفت خود را با این مذاکرات و پیشنهاد منع سلاح های هسته ای ابراز کرد.وی به نمایندگی از بزرگترین قدرت هسته ای جهان گفت که چیزی بیش از این برای خانواده ام نمی خواهم، جهانی عاری از سلاح هسته ای. اما ما باید واقع بین باشیم.
وی سپس پرسید: آیا کسی باور می کند که کره شمالی درباره منع سلاح های هسته ای توافق کند؟
اظهارات هیلی در جمع حدود ۲۰ نفر ازسفیران کشورهای متحد آمریکا از جمله انگلیس، فرانسه، کره جنوبی، ترکیه و تعدادی از کشورهای شرق اروپا مطرح شد که مذاکرات سازمان ملل درباره منع سلاح های هسته ای را تحریم کرده اند. هیلی تخمین زد که حدود ۴۰ کشور در مذاکرات مربوطه شرکت نکرده اند.
وی تصدیق کرد که کشورهای حامی پیمانی برای منع هسته ای «حسن نیت» دارند، اما گفت: باید از خود بپرسید که آیا آنها واقعا تهدیدهایی را که ما با آن مواجه هستیم، درک می کنند؟
هیلی بااشاره به این که زرادخانه هسته ای آمریکا از زمان امضای پیمان منع گسترش تسلیحات هسته ای(NPT) در سال ۱۹۶۸ به ۸۵ درصد کاهش یافته است، افزود، ما به این رویه ادامه می دهیم.
سفیر ژاپن درسازمان ملل متحد که کشورش به مذاکرات رای منفی داده است، دراین زمینه گفت: تلاش ها برای دستیابی به پیمانی درباره منع سلاح هسته ای بدون مداخله قدرت های هسته ای فقط باعث تفرقه در جامعه بین المللی خواهد شد.
«متئو ریکروفت/ Matthew Rycroft »سفیر انگلیس در سازمان ملل تاکید کرد که کشورش «کاملا به اهداف طولانی مدت جهانی بدون سلاح هسته ای متعهد است» اما «باور ندارد که چنین مذاکراتی به پیشرفتی موثر در خلع تسلیحات هسته ای در جهان منتهی شود.»
وی خاطرنشان کرد: بهترین راه برای دستیابی به خلع تسلیحات هسته ای جهان از طریق توافقات چندجانبه تدریجی و رویکرد گام به گام و در چارچوب های بین المللی موجود است.
برخی از حامیان مذاکرات منع سلاح هسته ای چنین استدلال کرده اند که با وجود تعهدات قدرت های هسته ای اصلی تحت ان پی تی، پیشرفت چندانی درسالهای اخیر بروز نکرده است.
آمریکا دردوران «باراک اوباما» درسال ۲۰۰۹ اعلام کرد که تلاش می کند نقش سلاح های هسته ای را کاهش داده و در نهایت به نابودی آنها کمک کند. اما دولت وی قویا متحدانش در سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) را به دادن رای مخالف به مذاکرات اخیر سازمان ملل متحد تشویق و چنین استدلال کرد که چنین ممنوعیتی جلوی همکاری ها برای واکنش به تهدیدهای هسته ای از سوی کشورهای دشمن را خواهد گرفت.
اکتبر گذشته ۱۲۳ کشور عضو سازمان ملل متحد پیشنهاد مذاکرات برای منع سلاح های هسته ای را مطرح کردند. آنها معتقدند که خطر فاجعه اتمی به دلیل تنش های ناشی از برنامه سلاح هسته ای کره شمالی و روی کار آمدن دولت جدید و غیرقابل پیش بینی درآمریکا روز به روز بدتر شده است.
کشورهای اتریش، ایرلند، مکزیک، برزیل،آفریقای جنوبی وسوئد نقش پیشتازی را در حمایت از تلاش های برای منع سلاح های هسته ای داشته اند که صدها سازمان غیرانتفاعی دیگر نیز از آن حمایت کرده اند.
اما انگلیس، فرانسه، اسرائیل، روسیه و آمریکا همگی به آن رای مخالف داده اند. چین، هند و پاکستان رای ممتنع داده اند. این کشورها در مجموعه بزرگترین قدرت های هسته ای اعلام شده و اعلام نشده بشمار می آیند.
حتی ژاپن نیز که تنها کشوری است که درسال ۱۹۴۵ازحملات اتمی آسیب دید، علیه مذاکرات رای داد و گفت فقدان توافق بر سر مذاکرات می تواند روند پیشرفت خلع تسلیحاتی کارامد را تضعیف کند.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.