نظر حناچی درباره ساخت مسکن توسط چینی‌ها

double-quot تهران- جارپرس-شهردار سابق تهران در واکنش به ساخت مسکن توسط چینی‌ها گفت: تنها حالتی که آمدن چینی‌ها برای احیای بافت‌های فرسوده توجیه دارد، سرمایه‌گذاری آن‌هاست، اما حتی در این حالت هم باید دید مابه‌ازای بازپرداخت این سرمایه‌گذاری‌ها به چینی‌ها چگونه خواهد بود؟ .
کد خبر : 138865
تاریخ انتشار : دوشنبه 30 بهمن 1402 - 11:06
نظر حناچی درباره ساخت مسکن توسط چینی‌ها

به گزارش جارپرس از ایلنا”پیروز حناچی» عضو هیئت علمی دانشگاه تهران و شهردار سابق تهران در مورد طرح بازسازی بخش‌هایی از بافت فرسوده تهران با کمک چینی‌ها اظهار کرد: باید ابتدا بررسی کنیم که چینی‌ها برای چه به ایران می‌آیند؟ تنها حالتی که آمدن چینی‌ها برای احیای بافت‌های فرسوده توجیه دارد، سرمایه‌گذاری آن‌هاست. اگر هدف از چنین اقدامی این باشد که چینی‌ها در ایران سرمایه‌گذاری کنند، شاید نتایج خوبی داشته باشد، اما حتی در این حالت هم باید دید مابه‌ازای بازپرداخت این سرمایه‌گذاری‌ها به چینی‌ها چگونه خواهد بود؟

شهردار سابق تهران تاکید کرد: شهرداری معمولا این موضوع را به املاک و… حواله می‌دهد، در حالی که املاک شهرداری تهران چنین ظرفیتی ندارد. جزئیات این طرح مشخص نیست و نمی‌دانیم چطور نتیجه می‌دهد. من معتقدم این دست تعاملات در حالتی که در راستای سرمایه‌گذاری باشد و حمایت دولت را هم بگیرد، امر موجهی است و خیلی از کشورهای دنیا این کار را انجام می‌دهند، اما باید ببینیم چارچوب ما در تعامل با چین در زمینه بازسازی بافت‌های فرسوده پایتخت چگونه است؟

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران با تاکید بر اینکه مصوبات شورای عالی شهرسازی باید در رابطه با کشورهای خارجی مورد نظر باشد، عنوان کرد: قاعدتا رعایت مقررات ملی می‌تواند از آسیب‌های این دست تعاملات جلوگیری کند. زمانی که خارجی‌ها وارد احیای بافت یک جغرافیایی می‌شوند، مقررات ملی و بین المللی و کدهای ساختمان‌سازی و مجموعه قوانین و مقررات ساختمان از منظر جهانی را باید رعایت کنند.

حناچی با اشاره به اینکه از جهت استانداردها لازم است حساسیت کافی وجود داشته باشد، اضافه کرد: از همه نکات مهم‌تر این است که مهندسان خارجی وقتی مثلا برای طرح بازسازی فضاهای فرسوده پایتخت به کشور ما می‌آیند، قطعا باید با شهردای تهران هماهنگی کامل داشته باشند و طرح‌های بالادستی که در تهران وجود دارد را مورد نظر قرار بدهند تا با یک اقدام نادرست به افزایش جمعیت‌پذیری تهران دامن نزنند.

با این آهنگ ادامه دهیم، قطع آب در تهران قطعی است

شهردار سابق پایتخت با بیان اینکه همین حالا می‌بینیم که بحران آب در تهران جدی است و ما اگر با این آهنگ ادامه دهیم، قطعی آب در تهران قطعی است، افزود: عدم رعایت سیاست‌های بالادستی در این مدل فعالیت‌ها می‌تواند شرایط را حادتر کند.

در ادامه حناچی در خصوص حمل و نقل تهران و اشکالاتی که هنوز هم وجود دارد، گفت: موضوع حمل و نقل عمومی مبتلا به همه کلان شهرهاست. توجه به آن موضوعی نیست که در حد و مقیاس مدیران محلی باشد بلکه موضوعی حاکمیتی است.

او تاکید کرد: روزانه ۵ میلیون نفر از ساکنین کلانشهرها مستقیما با مسئله حمل و نقل درگیر هستند؛ حدود ۲ و نیم میلیون نفر در مترو و حدود ۲ و نیم میلیون نفر دیگر در ناوگان اتوبوسرانی با موضوع رفت و آمد با وسایل نقلیه عمومی مواجهه دارند.

حناچی در این خصوص که برخی عقب‌ماندگی‌های فعلی حمل و نقل عمومی را به مدیریت شهری پیشین مرتبط می دانند، خاطرنشان کرد: اصلا فرض کنید ایراد از عملکرد دوران مدیریت ما بوده است؛ حتی اگر این حرف را هم بپذیریم، باز هم نکته اینجاست که حدود سه سال از زمانی که ما روی کار  بودیم، گذشته است!

او افزود: به هر حال ما نیز در دوران مدیریت خودمان تلاش‌هایی کرده ایم. به عنوان نمونه ۷۸ واگن مترو در زمان ما به حمل و نقل ریلی شهری اضافه شد. همچنین ۲۵۰ دستگاه اتوبوس نیز با ایران خودرو بکارگیری کردیم و اصلا خط از کار افتاده حمل و نقل عمومی اتوبوس‌های ایران خودرو، با سفارس ما مجدد فعال شد و فکر می‌کنم دیگران هم می‌توانند کارهای خودشان را انجام دهند و بعدا باید ببینیم اقدامات آن‌ها در حل این مشکل اثرگذار خواهد بود؟

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه کلانشهرها با مجموعه‌های اقماری خود ایجاد می‌شوند، اضافه کرد: شهرهای اقماری معمولا جمعیت بیش از حدی را می‌پذیرند به خاطر این که معمولا پذیرای جمعیت روزانه کلانشهرها هستند و این جمعیت را تشکیل می‌دهند. رعایت سیاست‌های حمل و نقل یکی از اصول کلی است که در همه کلانشهرها معمولا مورد استفاده و توجه قرار می‌گیرد. من اینجا نیز به توجه داشتن به اسناد بالادستی تاکید دارم. اگر شهرهای کوچک اطراف کلانشهر شاهد بی‌نظمی حمل و نقل هستیم، معنایش این است که استانداری آن حوزه کارش را درست انجام نمی‌دهد.

انتهای پیام/

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.