0 نظر
579 بازدید

نظام آموزشی از بنیاد اشکال دارد/ سند تحول بنیادین ناقص اجرا می شود

double-quot تهران – جارپرس – یک عضو سابق کمیسیون آموزش مجلس معتقد است که نظام آموزشی از بنیاد، محل اشکال دارد و سند تحول بنیادین بصورت ناقص اجرا می شود.
کد خبر : 128555
| خبرنگار : یک نماینده سابق مجلس:
تاریخ انتشار : چهارشنبه 28 تیر 1402 - 16:19
نظام آموزشی از بنیاد اشکال دارد/ سند تحول بنیادین ناقص اجرا می شود

 

 

در آزمون جهانی پرلز که برای سنجش میزان پیشرفت سواد خواندن و عملکرد نظام آموزشی در بین دانش آموزان گرفته می شود ۵۷ کشور مورد بررسی قرار گرفتند که ایران رتبه ۵۳ را بدست آورد و تنها از ۴ کشور اردن ، مصر، مراکش و آفریقای جنوبی پیشی گرفت.

 

عبدالوحید فیاضی در گفتگو با خبرنگار جارپرس در مورد بدست آوردن رتبه ۵۳ در میان ۵۷ کشور در آزمون جهانی پرلز که میزان پیشرفت سواد خواندن و عملکرد نظام آموزشی را می سنجد، اظهار داشت: نظام تعلیم و تربیت ما کارنامه غیرقابل دفاعی را از خود در این آزمون بین المللی ارائه کرده که محل نقد است.

 

وی ادامه داد: سواد خواندن و نوشتن و به خصوص خواندن، نقش زیربنایی در ارتباط با درک، فهم و تحلیل مطلب و چیزی بنام سواد دارد؛ یعنی یک انسان توانمند که دارای توانایی های مختلفی است، حتما باید مهارت قابل قبولی داشته باشد.

 

فیاضی با بیان اینکه شنیدن و دیدن هر کدام در آموزش نقش دارند، تاکید کرد: خواندن نتیجه ی یادگیری است و کسی که خوب نتواند بخواند طبیعتا خوب نمی تواند بنویسد ، تحلیل کند و بفهمد؛ این سنجش بسیار دقیقی است که می تواند محل قضاوت صاحب نظران باشد.

 

این عضو سابق کمیسیون آموزش در دوره نهم مجلس شورای اسلامی در ادامه به ضعف های موجود در نظام آموزشی اشاره کرد و افزود: علت آن به نظام آموزش و پرورش ما بر می گردد که بسیاری از جهات محل نقد است و ضعف های مفرطی که در پیکره نظام تعلیم و تربیت وجود دارد منجر به چنین ارزیابی هایی می شود.

 

نماینده سابق محمود آباد و نور در مجلس شورای اسلامی ضمن ابراز نگرانی از این آمار، عنوان کرد: این یک آزمون استاندارد جهانی است که سال های سال کشورها را می سنجد و آمار کشور ما نگران کننده است.

 

فیاضی در ادامه به کارکرد ضعیف نظام آموزشی پس از دوران کرونا پرداخت و افزود: طی دو سالی که درگیر کرونا بودیم دانش آموزان بسیار افت کرده اند و فرایندهای تحصیلی ما دچار ضعف شده و یادگیری کامل زیر سوال رفته است.

 

وی همچنین بد ترین ادوار تاریخی آموزش در ایران را به حدود دو سال زمانی که کرونا دنیا را فرا گرفته بود دانست.

 

 

 

نظام آمورشی را منصفانه نقد کنیم

این نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی افزود: بر اساس سنجشی که انجام شد، باید نظام آموزشی را بصورت منصفانه نقد کنیم و در نظر بگیریم که تمام معلمان ایران اسلامی شبانه روز در حال تلاش هستند و بهترین قشر را در جغرافیای اسلامی از نظر دلسوزی، تعهد و خدمتگزاری صنف معلمان می دانم.

 

فیاضی ادامه داد: اگر کارکنان دولت را از حیث کیفیت و کارآمدی دسته بندی کنیم، معلمان جزو دلسوزترین و صادق ترین هستند و این در حالی است که اگر بخواهم معلمان، دانش آموزان و مدارس کشورمان را با کشورهایی مانند سنگاپور، کره جنوبی، ژاپن، فنلاند و غیره مقایسه کنیم ، رتبه قابل قبولی نداریم.

 

وی تصریح کرد: نظام آموزشی از بنیاد، محل اشکال دارد و سند تحول بنیادین که طی چند سال اخیر تصویب شده و بصورت ناقص اجرا می شود اشاره به همین موضوع دارد.

 

عبدالوحید فیاضی در پایان اظهار داشت: مهم ترین رکن تعلیم، تربیت، آموزش و پرورش در دنیا معلم و نیروی انسانی آن است که این نیروی انسانی در کشور ما از کیفیت لازم برخوردار نیست؛ به این معنا که نظام جذب نیروی انسانی ما برای آموزش و پرورش اشکال دارد.

 

 

انتهای پیام/

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.