نسخه پیچی اردوغان برای اروپا؛ هلند را تحریم کنید

double-quot
آنکارا- جارپرس – رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه اعلام کرد: ‘از تمامی نهادهای اروپایی می خواهم در اعتراض به رسوایی های دیپلماتیک به بار آمده در هلند علیه مقامات آنکارا، این کشور را تحریم کنند.’

کد خبر : 19943
تاریخ انتشار : دوشنبه 23 اسفند 1395 - 6:00
نسخه پیچی اردوغان برای اروپا؛ هلند را تحریم کنید

به گزارش جارپرس به نقل از ایرنا، تنش سیاسی بین ترکیه و هلند در پی ممانعت از ورود وزیر امور خارجه ترکیه به هلند و جلوگیری از حضور وزیر خانواده و سیاست های اجتماعی این کشور در اجتماع ترک تبارها در روتردام به اوج خود رسید.
این تنش از زمانی آغاز شد که دولت آنکارا برای حضور در اجتماع ترک تبارهای هلند برنامه های سخنرانی انتخاباتی با حضور مقامات رسمی خود در حمایت از رای ‘آری’ به همه پرسی تغییرات قانون اساسی ترکیه که ۱۶ آوریل(۲۷ فروردین ماه ۹۶) قرار است برگزار شود، تدارک دیده و برنامه ریزی کرد ولی دولت هلند مثل دولت آلمان از اجرای این برنامه ها جلوگیری کرد.
روز شنبه در پی صادر نشدن مجوز پرواز هواپیمای مولود چاووش اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه برای فرود در فرودگاه روتردام نیز صادر نشد و وزیر امور خارجه ترکیه نتوانست طبق برنامه ریزی انجام شده به هلند سفر کرده و در اجتماع انتخاباتی ترک تبارهای هلند سخنرانی کند.
پس از لغو این سفر، ‘فاطمه بتول سایان کایا’ وزیر خانواده و سیاست های اجتماعی ترکیه به آلمان سفر کرده و از مسیرهای زمینی خود را به محل تجمع ترک تبارهای هلند رساند ولی به علت ممانعت پلیس هلند نتوانست در اجتماع اتباع ترکیه حاضر شده و به سخنرانی بپردازد.
اردوغان شامگاه روز یکشنبه در مراسم افتتاح چند طرح در استان کوجاائلی ترکیه گفت: ‘از اینجا تمامی مراجع رسمی اتحادیه اروپا و سازمان های بین المللی مدافع دموکراسی، حقوق بشر و دولت های قانونی را برای اعتراض به اقدامات هلند و اعمال تحریم علیه این کشور فرا می خوانم’.
وی خطاب به شهروندان ترک مقیم هلند نیز که دعوت تلویحی برای دادن رای ‘آری’ به همه پرسی تغییرات قانون اساسی ترکیه بود، اظهار کرد: ‘شهروندان ترک مقیم در هلند، آلمان، بلژیک و کشورهای اسکاندیناوی می دانید که در قبال کسانی که با ترکیه و مقامات کشورتان دشمنی می کنند، باید چه کار کنید.’
اردوغان با بیان این که ‘در هلند تمامی اصول دیپلماسی، قوانین، آداب دیپلماتیک و نزاکت بین المللی پایمال شد’، اضافه کرد: ‘ما صبورانه به حساب این اقدام هلند خواهیم رسید ولی متاسفانه هیچ صدایی از اروپا در این زمینه بلند نشد، چرا که اینها یکدیگر را نمی گزند.’
وی بیان کرد: ‘مدتی است که ترکیه با برخی کشورهای اروپایی از جمله آلمان دچار مشکل شده و امروز نخست وزیر هلند اعلام می کند که روابط مان با ترکیه را عادی خواهیم کرد ولی بدانند که هنوز تاوان اقدام خود را پس نداده اند.
وی با اشاره به جلوگیری از ورود و خروج مقامات و دیپلمات های ترکیه در هلند بر خلاف اصول روابط بین الملل گفت: ‘اینها باید نخست آداب بین الملل را فرا بگیرند و مفهوم دموکراسی را بیاموزند.
به گزارش ایرنا، مولود چاووش اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه نیز روز یکشنبه قبل از دیدار با شهروندان ترک تبار در شهر متز فرانسه در مورد رفتار اخیر پلیس هلند با مقامات ترکیه به خبرنگاران گفت: ‘قطعا اقدامات شدیدی انجام خواهیم داد و هلند نیز از ترکیه عذرخواهی خواهد کرد و تا این امر انجام نگیرد، به اقدامات خود ادامه خواهیم داد’.
وی افزود: پاسخ لازم را به این اقدامات دادیم و همچنان خواهیم داد و تنها عذرخواهی کافی نیست چرا که اجازه ورود وزیر خانواده و کاردار به کنسولگری ترکیه در روتردام داده نشد و به سرکنسول ترکیه نیز اجازه خروج از کنسولگری را ندادند.
وی این اقدامات را نقض کامل کنوانسیون وین بوده و نماد کامل نژادپرستی و بیگانه هراسی، ضد اسلام و مغایر با دموکراسی و آزادی ها دانست.
ترک تبارهای هلند دومین گروه جمعیت غیربومی این کشور محسوب می شوند و جمعیت آنها حدود ۵۰۰ هزار نفر(سه درصد جمعیت هلند) تخمین زده می شود.
دولت ترکیه در انتخابات همه پرسی قانون اساسی این کشور چشم امید به آرای مثبت همه اتباع ترکیه ساکن داخل و خارج از این کشور دارد.
همه پرسی اصلاح ۱۸ ماده قانون اساسی ترکیه برای گذر از نظام پارلمانی به نظام ریاستی در تاریخ ۱۶ آوریل سال جاری میلادی (۲۷ فروردین ماه) برگزار می شود و در این انتخابات افزون بر ۵۸ میلیون نفر واجد شرایط رای دادن هستند.
برای برگزاری همه پرسی تغییرات قانون اساسی ترکیه، موافقان و مخالفان حق برگزاری تجمعات قانونی در داخل و خارج از کشور را دارند و بر این اساس، مقامات و چهره های سیاسی موافق و مخالف با این همه پرسی در داخل و خارج از ترکیه سخنرانی در تجمعات را برنامه ریزی کرده اند.
همچنین برای برگزاری این انتخابات، ۱۶۴ هزار صندوق رای در داخل ترکیه پیش بینی شده و علاوه بر این، در ۵۹ کشور نیز برای اخذ آرای اتباع ترکیه در خارج از کشور برنامه ریزی شده که رای گیری از آنها در ۱۱۹ نمایندگی سیاسی و در ۳۲ واحد گمرکی انجام می شود.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.