نخست وزیر بعدی عراق از کدام دو جریان خواهد بود؟

double-quot تهران - جارپرس - یک کارشناس مسائل منطقه گفت: اگر نخست وزیر بعدی عراق به رویکرد مقاومت نزدیک تر باشد منطقه شاهد تحولاتی خواهد بود و روزهای جدیدی را برای جبهه مقاومت شاهد خواهیم بود.
کد خبر : 71761
تاریخ انتشار : دوشنبه 3 آبان 1400 - 8:40
نخست وزیر بعدی عراق از کدام دو جریان خواهد بود؟

 

به گزارش جارپرس از ایسنا، سیدجعفر رضوی در خصوص تحولات عراق پس از برگزاری انتخابات پارلمانی در این کشور اظهار کرد: جریان صدر به خاطر طرفداران عمومی که در بین شیعیان عراق دارد و استقبال عمومی نسبت به این خاندان موفق شد تا کرسی بالایی به دست آورد اما در مورد انتخاب نخست وزیر جدید خود شخص صدر هم خیلی مایل نیست تا شخصیتی را به عنوان نخست وزیر معرفی کند.

وی تصریح کرد: گرچه معمولا جریاناتی که با کرسی بالا وارد پارلمان می شوند منتقد دولت ها بوده اند اما جریان صدر هیچ گاه نخست وزیر را به طور مستقل معرفی نکرده و در برخی موارد نیز تأیید و یا حمایت داشته است. در حال حاضر نیز شخصیتی که مقبول همه جریانات شیعه و یا در میان جریان صدر باشد وجود ندارد.

این کارشناس مسائل منطقه خاطر نشان کرد: با توجه به این شرایط به نظر می رسد کابینه جدید خیلی تفاوتی با قبلی نداشته باشد منوط به اینکه نخست وزیری که انتخاب می شود نگاه و رویکردش شبیه الکاظمی یا عادل عبدالمهدی باشد.

رضوی در مورد انتخاب نخست وزیر جدید عراق نیز گفت: الکاظمی در دوره ای که مسئولیت را بر عهده داشت رویکردی متفاوت نسبت به عادل عبدالمهدی در پیش گرفت و با توجه به نزدیکی به غرب گرایان عراق متفاوت تر عمل کرد اما باید ببینیم کابینه بعدی از کدام دو جریان عراق یعنی غرب گرا و مقاومتی انتخاب خواهد شد.

وی تصریح کرد: برخی اعتراضات نسبت به انتخابات از سوی گروه های مقاومتی مثل حشدالشعبی و صدر وجود داشته که معتقد بودند انتخابات مهندسی شده است برای اینکه جریان مقاومت را تضعیف کند.

این کارشناس مسائل منطقه افزود: اگر نخست وزیر بعدی به رویکرد الکاظمی نزدیک باشد باید منتظر تحول در میان گروه های مقاومتی باشیم گرچه مقاومت در داخل جامعه عراق ریشه دارد و حذف آن مقدور نیست و اگر چنین شود عراق می تواند نقشی را در کنار کشورهایی مثل امارات پیدا کند.

وی در پایان خاطر نشان کرد: در صورتی که نخست وزیر بعدی عراق نزدیک به رویکرد مقاومت باشد شاهد توسعه روابط عراق با کشورهای حوزه مقاومت خواهیم بود و منطقه نیز شاهد تحولاتی مانند آنچه در سوریه، یمن و لبنان است را شاهد خواهد بود و در نتیجه روزهای جدیدی را برای جبهه مقاومت خواهیم دید.

انتهای پیام

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.