نتایج انتخابات ریاست جمهوری ترکمنستان/رئیس جمهوری کنونی پیروز شد

double-quot
تهران – جارپرس – کمیسیون مرکزی انتخابات ترکمنستان امروز (دوشنبه) اعلام کرد که «قربانقلی بیردی‌محمداف»، رئیس جمهوری کنونی در انتخابات ریاست جمهوری این کشور ۹۷٫۶۹ درصد رأی مردم را به دست آورده و در مقامش ابقا شد.

کد خبر : 19287
تاریخ انتشار : دوشنبه 25 بهمن 1395 - 10:52
نتایج انتخابات ریاست جمهوری ترکمنستان/رئیس جمهوری کنونی پیروز شد

به گزارش خبرگزاری اکی پرس قرقیزستان که خبرهای آسیای میانه را پوشش می دهد در انتخابات ریاست جمهوری ترکمنستان که روز ۱۲ فوریه ( ۲۴ بهمن) برگزار شد از سه میلیون و ۲۲۸ هزار و ۸۶۶ نفر واجدین شرایط رای حدود ۹۸ درصد در این انتخابات شرکت کردند.
به گزارش ایرنا ، بدین ترتیب «قربانقلی بیردی‌محمداف»، رئیس جمهوری ۵۹ ساله کنونی کشور پنج میلیون نفری ترکمنستان، که از سال ۲۰۰۷ زمام قدرت را در دست دارد برای دور سوم و به مدت هفت سال دیگر رئیس جمهوری این کشور شد.
به گزارش رسانه های محلی هشت نامزد دیگر رقیب بیردی محمد اف همگی از منصب داران دولتی ، مدیران شرکت ها و نامزدهای احزاب سیاسی به طور کامل وفادار به دولت بودند.
به گزارش ایرنا این نخستین انتخابات ریاست جمهوری ترکمنستان در شرایط چند حزبی است، که با حضور داوطلبان زیاد و ظاهرا فضای دموکراتیک و پر رقابت برگزار شد.
در انتخابات ریاست جمهوری ترکمنستان، حدود دو هزار و ۶۰۰ شعبه و حوزه رای گیری برپا شد و روند این انتخابات را سه هزار و ۲۲۳ ناظر محلی نظارت کردند.
به گزارش منابع خبری محلی ، عشق آباد ناظرانی را از اتحاد کشورهای مستقل مشترک المنافع ، سازمان همکاریهای شانگهای و سازمان امنیت و همکاری در اروپا برای نظارت بر این انتخابات دعوت کرده بود.
از سوی ایران نیز هیئت سیاسی پارلمانی جمهوری اسلامی به دعوت ترکمنستان برای نظارت بر این انتخابات به عشق آباد سفر کرده است.
بیردی محمداف سال ۲۰۰۶ میلادی ، بعد از مرگ رهبر پیشین «صفر مراد نیازاف» معروف به «ترکمن باشی»، بر صندلی ریاست جمهوری ترکمنستان نشست.
محمداف در گذشته مقامهای معاونت ریاست جمهوری و وزارت بهداشت را نیز عهده دار بود.
مجلس ترکمنستان چند ماه پیش قانون اساسی جدیدی را تصویب کرد که بر اساس آن محدودیت سن نامزد ریاست جمهوری این کشور لغو و دوره ریاست جمهوری نیز از پنج به هفت سال افزایش یافته است.
قانون جدید بعد از امضا شدن از طرف «قربانقلی بیردی محمداف» ۲۴ شهریور امسال به اجرا درآمد.
بر اساس قانون اساسی پیشین ، این همسایه شمالی ایران که سال ۲۰۰۸ تصویب شده بود افراد کمتر از ۴۰ و بالاتر از ۷۰ سال حق داوطلبی برای مقام ریاست جمهوری این کشور را نداشتند.
ترکمنستان چهارمین کشور از نظر ذخیره گاز طبیعی در جهان است. این کشور تقریبا به طور کامل به صادرات این منبع انرژی وابسته است. چین مهمترین خریدار گاز این کشور پنج میلیون نفری است.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.