موگرینی: اتحادیه اروپا «برجام» را «بسیار سختگیرانه» اجرا خواهد کرد/ادامه تعامل سیاسی و اقتصادی با تهران

double-quot
تهران – جارپرس – «فدریکا موگرینی» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا درنشستی دراندیشکده آمریکایی«شورای آتلانتیک»تاکید کرد منافع مشترک اروپا وآمریکا با حفط توافق هسته ای تامین می شودو اروپا درعین اجرای بسیار سختگیرانه«برجام»، برخلاف سیاست آمریکا، به تعامل سیاسی و اقتصادی با تهران ادامه خواهد داد.
کد خبر : 19230
تاریخ انتشار : شنبه 23 بهمن 1395 - 10:52
موگرینی: اتحادیه اروپا «برجام» را «بسیار سختگیرانه» اجرا خواهد کرد/ادامه تعامل سیاسی و اقتصادی با تهران

به گزارش جارپرس به نقل از ایرنا از تارنمای اندیشکده «شورای آتلانتیک»، موگرینی دراین نشست که دیروز( جمعه) ۲۲ بهمن ماه (۱۰ فوریه) در این اتاق فکر مطرح و تعیین کننده آمریکا برگزار شد، درباره مسائل و چالش های اساسی مورد توجه نظام بین الملل در سطوح منطقه ای و بین المللی سخن گفت که توافق هسته ای ایران و غرب موسوم به «برجام» یکی از آنها بود.
وی در این نشست درباره رویکرد اتحادیه اروپا نسبت به برجام گفت:
«بروکسل به اجرای کامل توافق هسته ای با ایران متعهد است» وتاکید کرد که برجام باید با قوت و تمام و کمال اجرا شود تا «راه های دستیابی ایران به بمب هسته ای مسدود شود» و اروپا در این خصوص با آمریکا «دارای منافع مشترک» است.
موگرینی درادامه این نشست که مدیریت آن را «فرد کمپ» (Fred Kempe)، رئیس و مدیر اجرایی این اندیشکده برعهده داشت و با حضور «کریستین سیلوربرگ» نماینده سابق آمریکا در اتحادیه اروپا برگزار شد، تصریح کرد:
«عزم طرف های گفت و گوی ما این است که این توافق ۱۰۰ درصد اجرا شود. منفعت آشکار اروپا در حفظ این توافق است. ما به شیوه ای بسیار سختگیرانه اجرای این توافق و تمامیت آن را از همه جوانب رصد خواهیم کرد.»
مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا همچنین با اشاره به آزمایش موشکی اخیر ایران و تهدیدهای دولت ترامپ و تحریم های ضد ایرانی جدید اظهارداشت که اتحادیه اروپا نیز در خصوص آزمایش موشک های بالستیک ایران، نقش تهران در منطقه و حمایت از ترویسم، «دغدغه های مشترک» با واشنگتن دارد.
وی در عین حال در خصوص تجارت با ایران خاطرنشان کرد:
«تعامل با ایران و برقراری گفت و گوی سیاسی و اقتصادی با ایران برای اروپا منفعت دارد و در این باره احساس مسئولیت می کند. من می دانم که این سیاست آمریکا نیست اما سیاست اروپا هست و ما (این رویکرد) را ادامه خواهیم داد.»
موگرینی در سفر روزهای پنجشنبه و جمعه (۲۱ و ۲۲ بهمن ماه) به واشنگتن، با «رکس تیلرسون» وزیر امور خارجه آمریکا، «مایکل فلین» مشاور امنیت ملی،«جرد کوشنر» مشاور و داماد ترامپ، «جان مک کین»رئیس کمیته خدمات نظامی سنای آمریکا، سناتور«باب کورکر» رئیس کمیته روابط خارجی سنا و «ران جانسون» رئیس کمیته امنیت ملی سنا، دیدار و گفت و گو کرد. وی این سفر را «عالی» توصیف و گفت که احساس می کند تیم ترامپ به رابطه خود با اتحادیه اروپا پایبند و متعهد است اما در کنایه ای ظریف به رئیس جمهوری آمریکا گفت:
«ما در سیاست داخلی آمریکا دخالت نمی کنیم و این در حالی است که این روزها مسائل زیادی درباره سیاست داخلی آمریکا در جریان است. در مورد اروپا نیز همین طور است.»
این مقام عالی رتبه اروپایی همچنین یادآور شد که اتحادیه اروپا قدرتی نیرومند متشکل از ۲۸ کشور است و بریتانیا نیز با وجود موفقیت رفراندوم برای خروج از این اتحادیه، به نظر نمی رسد عجله ای برای این کار داشته باشد و این روند حداقل دو سال طول خواهد کشید.
وی همچنین خاطرنشان کرد زمینه هایی از واگرایی وهمگرایی بین تیم ترامپ و اتحادیه اروپا وجود دارد و کار مشترک در خصوص مسائل اوکراین، سوریه و تروریسم در دو سوی آتلانتیک برای هر دو طرف منافع مشترکی دارد.به عقیده موگرینی، روند موسوم به «صلح خاورمیانه»، تغییرات آب و هوایی، چندجانبه گرایی، حقوق بشر، تجارت آزاد و مهاجرت بین المللی مسائلی هستند که طرفین درباره آنها اختلاف نظر دارند.
موگرینی در بخش دیگری از این نشست درباره رویکرد اروپا نسبت به روسیه سخن گفت و با اشاره به همکاری اتحادیه اروپا و روسیه در توافق هسته ای ایران و روند صلح خاورمیانه تاکید کرد: «این برداشت که اروپا با روسیه گفت و گو نمی کند، نادرست است.»
گفته های موگرینی درمصاحبه های خود در واشنگتن بازتاب هایی در رسانه های مختلف به همراه داشت و تحلیلگران درباره رویکرد اروپا و آمریکا نسبت به یکدیگر و نسبت به مسائل مطرح نظام بین الملل به گمانه زنی پرداختند.از جمله اینها روزنامه انگلیسی «گاردین» بود که نوشت: «موگرینی در سفر دو روزه اش به آمریکا به دولت ترامپ اعلام کرد در امور داخلی اروپا مداخله نکند.» موگرینی در مصاحبه های خود در واشنگتن مواضع فوق را بیان کرده بود و در نشست اندیشکده شورای آتلانتیک نیز بار دیگر بر آنها تاکید کرد.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.