0 نظر
141 بازدید

مورالس:آمریکا سردمدار جنگ های کثیف و مداخله گری در امور کشورهاست

double-quot

تهران-جارپرس-‘اِوو مورالس’ رئیس جمهوری بولیوی اعلام کرد، ایالات متحده آمریکا در به راه انداختن ‘جنگ های کثیف و مداخله گری در امور کشورهای جهان’ حرف اول را در دنیا می زند.

کد خبر : 23514
تاریخ انتشار : دوشنبه 8 آبان 1396 - 7:56
مورالس:آمریکا سردمدار جنگ های کثیف و مداخله گری در امور کشورهاست

 

به گزارش شبکه تله سور، رئیس جمهوری بولیوی این موضع را دیروز (یکشنبه به وقت محلی) در واکنش به انتشار اسناد مربوط به ترور جان اف کِنِدی رئیس جمهوری اسبق آمریکا و جزییاتی از یک سری عملیات سازمان سیا و FBI (پلیس آمریکا) در آن سالها مطرح کرد.
مورالس در صفحه توییترش در چندین پیام به دنبال انتشار این اسناد سابقه مداخله گری های نظامی آمریکا را محکوم کرد.
رئیس جمهوری بولیوی در یکی از توییت هایش نوشت: آمریکا که سابقا دیکتاتوری ها را ایجاد می کرد، اکنون از نوچه های دیکتاتورش برای به راه انداختن کودتا استفاده می کند.
وی در توییتی دیگر تلاش های سازمان سیا را در دهه ۶۰ میلادی برای براندازی حکومت فیدل کاسترو رهبر سابق کوبا محکوم کرد و افزود: فعالیت های آژانس جاسوسی آمریکا شامل یک سری توطئه چینی ها برای اقدام نظامی واشنگتن علیه کوبا می شد. امپراطوری (آمریکا) اکنون نیز همین نوع اقدامات را انجام می دهد.
دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا چند روز پیش دستور انتشار اسناد مربوط به ترور جان اف کندی را صادر کرد و به دنبال آن بخشی از این اسناد محرمانه منتشر شد. در یکی از این اسناد عنوان شده بود که طرح هایی برای بمب گذاری در برخی کانون های انتخاب شده در اطراف شهر میامی آمریکا در آن دوران در دست اجرا بود تا بدین ترتیب شماری از پناهندگان کوبایی کشته شوند. سپس آمریکا به دنبال معرفی فیدل کاسترو رهبر اسبق کوبا به عنوان عامل کشتار این پناهندگان کوبایی و سرانجام استفاده از این تراژدی برای توجیه مداخله نطامی در کوبا بود.
در یکی دیگر از اسناد منتشر شده مربوط به سال ۱۹۶۲آمده است که یک عملیات مخفیانه با هدف نابود کردن دولتی کمونیستی در کوبا توسط دولت آمریکا تحت اجرا بود.
براساس اسناد مربوط به یک جلسه در تاریخ ۱۴ سپتامبر ۱۹۶۲ و همچنین مکالمات ژنرال کارتر یک مقام ارشد نظامی وقت آمریکا مشخص شد که سازمان سیا احتمال خرابکاری در خطوط هوایی کانادا به کوبا را بررسی کرده است.
فقط ۲۸۰۰ سند از بیش از سه هزار سند محرمانه در این باره توسط دولت ترامپ منتشر شده است.
به گزارش ایرنا، دولت آمریکا پس از چندین دهه، اخیرا صدها صفحه از اسناد سر به مهر ترور کندی سی و پنجمین رئیس جمهوری این کشور را منتشر کرده است. در این میان، موارد جالب توجهی از جمله نگرانی اتحاد جماهیر شوروی از وقوع جنگ احتمالی با آمریکا به چشم می‌خورد.
دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا اعلام کرد که باقیمانده اسناد محرمانه از ترور جان اف کندی را پس از حذف نامها و آدرس های افرادی که هنوز زنده هستند، منتشر خواهد کرد.
برخی از این اسناد حاکی از توطئه سیا برای ترور سران برخی کشورهاست. اما مورخانی که این اسناد را مطالعه کرده اند، می گویند که انتشار آنها به نتیجه گیری تازه و شگفتی درباره ترور کندی منجر نخواهد شد و تنها می تواند ابعاد تحقیقات درباره این ترور و سفر «لی هاروی اسوالد» (عامل معرفی شده ترور) را به پایتخت مکزیک روشنتر کند. اسوالد دو ماه مانده به ترور کندی به مکزیکوسیتی سفر کرده بود.
جان اف کندی ساعت ۱۲ و ۳۰ دقیقه ظهر ۲۲نوامبر ۱۹۶۳ به وقت تگزاس در شهر دالاس در ایالت تگزاس ترور شد. هنگامی که خودروی ویژه ریاست جمهوری به بیمارستان رسید، کندی بر اثر برخورد مستقیم گلوله به سرش درگذشته بود.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.