0 نظر
146 بازدید

موانع موجود بر سر راه ایران برای بهره‌برداری کامل از ظرفیت عضویت دائم در سازمان شانگهای

double-quot تهران - جارپرس - یک دیپلمات پیشین کشورمان با اشاره به عضویت ایران در سازمان شانگهای به عنوان یک عضو دائم اظهار کرد: عضویت کامل ایران در این سازمان این زمینه را برای ایران فراهم می‌کند که همکاری‌های خود را با کشورهای عضو این سازمان گسترش داده و با همکاری کشورهایی چون چین و روسیه راحت‌تر تحریم‌های آمریکا را کنار بزند.
کد خبر : 68565
تاریخ انتشار : دوشنبه 29 شهریور 1400 - 14:13
موانع موجود بر سر راه ایران برای بهره‌برداری کامل از ظرفیت عضویت دائم در سازمان شانگهای

 

به گزارش جارپرس از ایسنا، محمدرضا فرقانی با بیان اینکه ایران طی سال های گذشته عضو ناظر سازمان شانگهای بوده و در آخرین جلسه سران این سازمان در روز جمعه در شهر دوشنبه پایتخت تاجیکستان هشت کشور عضو دائم با عضویت دائم ایران در این سازمان موافقت کردند، افزود: از زمان موافقت اعضا، ایران رسما عضو دائم این سازمان محسوب می شود گرچه باید یک روند اداری و فنی  نیز در این زمینه طی شود.

وی در مورد اینکه چه عواملی مانع می شود که ایران بتواند از ظرفیت بوجود آمده به صورت کامل در حوزه های مختلف اقتصادی و سیاسی استفاده کند، گفت: به نظرم یکی از موانع اصلی در این زمینه در داخل خود کشور است. باید این اراده در داخل کشور و تمام سازمان ها و ارگان های مربوطه بوجود آید که از فرصت ایجاد شده در راستای تأمین منافع اقتصادی کشور به صورت کامل استفاده شود.

فرقانی همچنین موضوع  دوم را نوع روابط ایران با کشورهای عضو سازمان شانگهای دانست و تصریح کرد : در چهار، پنج سال اخیر به دلیل مخالفت تاجیکستان عضویت دائم ایران در این سازمان به تأخیر افتاده بود. مخالفت تاجیکستان با این موضوع به خاطر سوء تفاهمی بود که بین دو کشور بوجود آمده بود و با رفع این سوءتفاهم تاجیکستان نیز به عنوان یک عضو دائم موافقت خود را با پذیرش ایران اعلام کرد. بنابراین در راستای بهره برداری از فرصت بوجود آمده باید روابط خود را با کشورهای عضو این سازمان گسترش داد و اجازه نداد که سوءتفاهم ها در روابط ایران با این کشورها باعث ایجاد مشکل شود.

این دیپلمات سابق کشورمان همچنین با بیان اینکه متأسفانه بعضا  وجود اختلافاتی بین کشورهای عضو از جمله کشورهای  آسیای میانه در این زمینه مشکل ساز است، افزود: برخی از کشورهای آسیای میانه عضو این سازمان دارای اختلافات مرزی با یکدیگر هستند و سوءتفاهم های بوجود آمده بین آن ها در روابط دیگر کشورها با آن ها نیز تأثیرگذار است، مثلا ما اگر بخواهیم به صورت ترانزیت کالایی را به تاجیکستان صادر کنیم باید این کالا از مرز ترکمنستان و ازبکستان عبور کند. البته ترکمنستان عضو شانگهای نیست ولی در نشست اخیر حضور داشت و  ازبکستان نیز  عضو شانگهای است و یکی از دلایلی که باعث کاهش صادرات ایران به تاجیکستان طی سال های اخیر شده علاوه بر سوءتفاهم موجود بین تهران و دوشنبه سرد بودن روابط ترکمنستان و تاجیکستان و سوءتفاهم هایی بوده که بین این دو کشور وجود داشته است.

وی همچنین به موضوع تحریم ها اشاره کرد و گفت: سه کشور ایران، چین و روسیه با اراده سیاسی و همکاری یکدیگر می توانند به راهکارهای مشترکی برای کنار گذاشتن تحریم های آمریکا برسند. با توجه به اینکه هر سه کشور مورد فشار آمریکا هستند و منافع مشترک اجازه نخواهد داد که تحریم های آمریکا و غرب مانع همکاری های این سه کشور شود. البته باید توجه داشت که ادامه تحریم ها به عنوان یک مشکل می تواند در روابط ایران و برخی از کشورهای این سازمان تأثیرگذار باشد چرا که آمریکا به این کشورها به خاطر رابطه شان با ایران و داد و ستدی که با تهران انجام می دهند فشار وارد می کند و آن ها را با تهدید مجبور می کند که روابط خود را با ایران محدود کنند.
انتهای پیام

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.