مقام سابق سعودی: بن سلمان از تروریست ها در سوریه حمایت می کرد

double-quot

تهران- جارپرس-«سعد الجبری» رییس سابق سرویس اطلاعاتی عربستان تاکید کرد، محمد بن سلمان ولیعهد این کشور که از عناصر تروریست در سوریه حمایت می‌کرد از سال ۲۰۱۵ با چرخش سیاست های ریاض در این خصوص به شیوه‌ای پنهانی در پی تشویق روسیه برای مداخله در سوریه بود.

کد خبر : 32393
تاریخ انتشار : سه‌شنبه 28 مرداد 1399 - 11:21
مقام سابق سعودی: بن سلمان از تروریست ها در سوریه حمایت می کرد

به گزارش جارپرس از ایرنا ، وی که اکنون در کانادا مخفی است در اظهاراتی که در روزنامه گاردین انگلیس منتشر شد، افزود، بن سلمان وزیر دفاع عربستان سعودی و سومین مقام سلطنتی این کشور در تابستان ۲۰۱۵ با چرخش در سیاست خارجی کشورش چراغ سبز پنهانی را برای مداخله روسیه در سوریه نشان داد.

وی در شکایت خود در دادگاه فدرال واشنگتن مدعی چرخش ناگهانی سیاست ریاض توسط مردی شد که اکنون ولیعهد عربستان سعودی است و افزود: بن سلمان که درژوئیه -آگوست ۲۰۱۵ (تیر و مرداد ۹۴) با «جان برنان» مدیر وقت سازمان اطلاعات مرکزی امریکا (سیا) ملاقات کرده بود در ادامه ارتباط خود با وی منتقد برخی سیاست های دولت اوبامابود.

الجبری که مدتی نیزمشاور پیشین محمد بن نایف ولیعهد برکنار شده عربستان را بر عهده داشت در این دعوی اعلام کرده است که برنان ابراز نگرانی کرد که بن سلمان در حال تشویق مداخله روسیه در سوریه است آن هم زمانی که روسیه هنوز به جنگ سوریه ورود نکرده بود.

این مقام پیشین جاسوسی عربستان گفت که جلسات با برنان برای وی به قیمت از دست دادن شغلش به عنوان دومین مرد قدرتمند در سازمان اطلاعات عربستان سعودی تمام شد.

وی بعدها از عربستان فرار کرد و اکنون به صورت پنهانی در کانادا زندگی می‌کند، جایی که گفته می‌شود بن سلمان سعی کرده او را مدت کوتاهی پس از قتل جمال خاشقچی روزنامه نگار منتقد سعودی ، به قتل برساند.

تاکنون نه دولت سعودی و نه سفارت عربستان سعودی در واشنگتن درباره این ادعاها اظهار نظری نکرده‌اند. الجبری مدارکی در مورد ادعاهای خود ارائه نداده و گاردین هم نتوانسته است به صورت مستقل این گفته‌ها را تایید کند.

سارا دختر ۲۰ ساله و عمر پسر ۲۱ ساله الجبری در ماه مارس (اسفند) دستگیر شدند و از آن زمان تاکنون خبری از آن‌ها در دست نیست. الجبری می‌گوید که ولیعهد سعودی آنها را به گروگان گرفته تا وی را مجبور به بازگشت به عربستان کند.

ادعاهای الجبری مبنی بر تشویق روسیه به دخالت در جنگ سوریه توسط ولیعهد عربستان در هنگام فشار بر «بشار اسد» رییس جمهوری سوریه موضوع بسیار مهمی است. زیرا عربستان سعودی در آن زمان به ظاهر از عناصر تروریست وضد اسد حمایت می‌کرد.

دیپلمات‌های غربی می‌گویند اندکی پس از آن که شاهزاده محمد وزیر دفاع شد و پدرش پس از درگذشت ملک عبدالله به تخت نشست، به شدت تحت تاثیر «محمد به زاید» ولیعهد ابوظبی قرار گرفت؛ شاهزاده‌ای طرفدار مدرنیسم با افکار بنیادگرایانه بود. در هفته جاری هم شاهد بودیم که چگونه این شاهزاده اماراتی برای برقراری روابط دیپلماتیک با اسراییل، جهان عرب را غافلگیر کرد.

برنان که اکنون بازنشسته شده و در حال نوشتن خاطرات زمان خدمت خود است از اظهار نظر درباره ادعاهای الجبری خودداری کرده است.

یک دیپلمات پیشین در منطقه هم در این ارتباط گفت که طرح ادعاهای اینچنینی علیه ولیعهد در خصوص تشویق مسکو به دخالت در سوریه می‌تواند حاوی یک پیام باشد و آن این که الجبری با اینکار می‌خواهد به بن سلمان بگوید عقب نشینی نمی‌کند و چنانچه بخواهید فرزاندنم را گروگان نگهدارید، اطلاعاتی دارم که می‌تواند شما را به قهقرا ببرد.

در حالی که ادعای ارتباط بن سلمان با مسکو می‌تواند صدماتی به وجهه وی در غرب بزند، اکثر دیپلمات‌های غربی معتقد هستند که روسیه بدون تشویق پنهانی شاهزادگان سعودی و اماراتی وارد جنگ سوریه شد.

به عقیده ناظران به نظر نمی رسد که «ولادیمیر پوتین» رییس جمهوری روسیه توجهی به خواست این دو شاهزاده عرب کرده باشد، بلکه حضور روسیه در سوریه بیشتر با هدف مقابله و خنثی کردن اهدافآمریکا در منطقه بوده است.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.