مقام آمریکایی: به دنبال تشکیل حکومت برای کُردها در سوریه نیستیم

double-quot تهران - جارپرس - یک مقام سابق آمریکایی تلاش این کشور برای جدا کردن کُردهای سوریه و تشکیل یک حکومت برای آنها را تکذیب کرد و مدعی شد که هدف واشنگتن از حضور در سوریه مقابله با داعش و تروریسم است.
کد خبر : 117477
تاریخ انتشار : یکشنبه 21 اسفند 1401 - 22:35
مقام آمریکایی: به دنبال تشکیل حکومت برای کُردها در سوریه نیستیم

 

به گزارش جارپرس از ایسنا، جیمز جفری، دستیار رئیس جمهوری آمریکا و معاون مشاور امنیت ملی در دولت جورج بوش و همچنین سفیر سابق آمریکا در آنکارا و بغداد در گفت‌وگو با شبکه ماهواره‌ای «رووداو» اخبار منتشر شده مبنی بر تلاش واشنگتن درخصوص ایجاد حکومت برای کردها در سوریه را تکذیب کرد.

جفری با ادعای اینکه نیروهای آمریکا در چارچوب مبارزه با داعش به منطقه آمده‌اند، افزود: این هدف ماست و سربازان ما برای انجام و ادامه این ماموریت در شمال شرق سوریه و عراق، در آنجا خواهند ماند.

وی افزود: حضور نیروهای ما در این مناطق فواید سیاسی نیز دارد؛ اما این مأموریت اصلی ما نیست.

وی ادامه داد: ما به صراحت اعلام کرده‌ایم که خارج از چارچوب آنچه در قطعنامه شماره ۲۲۵۴ سازمان ملل آمده است، هیچ نقشی در امور داخلی سوریه ایفا نخواهیم کرد. این قطعنامه خواستار آشتی میان دولت سوریه و دیگر سوری‌ها است.

جفری همچنین مدعی شد: حل و فصل مشکل سوریه از طریق یک روند قانونی که در قطعنامه ۲۲۵۴ تعریف شده است انجام می‌شود و مردم شمال شرق این کشور باید در این روند مشارکت داشته باشند، با این حال، آمریکا برنامه خاصی ندارد، نه برای سوریه به طور کلی و نه برای شمال شرق این کشور و رابطه ما یک رابطه تاکتیکی، گذرا و موقت است.

وی تصریح کرد: این دوره موقت از سال ۲۰۱۴ آغاز و تاکنون ادامه یافته است. داعش همچنان بسیار فعال است. به همین دلیل ما باید هوشیار باشیم و در کنار دوستان خود در سوریه و عراق بمانیم.

جفری ادعا کرد که واشنگتن نیروهای دموکراتیک سوریه (قسد) و «اداره خودمختار» را به ارتباط با آنکارا و دمشق تشویق می‌کند؛ اما محتوا و جزئیات این گفت‌وگوها، یا هر چیزی که برای دستیابی به آن تلاش می‌کنند، باید توسط خودشان تعیین شود، نه توسط ما.

وی گفت: واشنگتن حزب کارگران کردستان (پ‌ک‌ک) را یک سازمان تروریستی می‌داند؛ اما از نظر فنی، ما یگان‌های مدافع خلق (ی‌پ‌گ) را که شاخه‌ای از پ‌ک‌ک است، یک سازمان تروریستی نمی‌دانیم. با این حال ما ترکیه را درک می‌کنیم و این به یک مشکل تبدیل شده است؛ چراکه ترکیه یک طرف بسیار مهم و متحد نزدیک است، بنابراین باید بین منافع مختلف تعادل برقرار شود.

انتهای پیام

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.