0 نظر
138 بازدید

مشکل عمده سلامت، “امنیت غذایی” است / پیش‌بینی نصف شدن جمعیت کشور در آینده

double-quot

تهران – جارپرس – معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: اکنون مشکل عمده ما در سلامت، بحث امنیت غذایی است؛ متاسفانه با خشکسالی، انجام برخی کشت‌ها ممنوع شده است و در این شرایط، مشکل امنیت غذایی رخ می‌دهد.

کد خبر : 90432
تاریخ انتشار : چهارشنبه 21 اردیبهشت 1401 - 0:19
مشکل عمده سلامت، “امنیت غذایی” است / پیش‌بینی نصف شدن جمعیت کشور در آینده

 

دکتر سید محمد علوی در همایش تجلیل از خیرین و فعالان برتر سلامت که امروز (۲۰ اردیبهشت‌ماه) در دانشگاه علوم پزشکی اهواز برگزار شد، با اشاره به شرایط ایجادشده در پی همه‌گیری ویروس کرونا اظهار کرد: در زمینه کرونا همه دنیا غافلگیر شدند زیرا می‌خواستند با معلول مبارزه کنند در حالی که باید با علل آن مبارزه کرد.

به گزارش ایسنا، وی با اشاره به هزینه‌بر بودن درمان کرونا در جهان، افزود: در این شرایط متوجه شدیم که باید به مقوله بهداشت توجه شود بنابراین تلاش‌های زیادی برای تولید واکسن انجام شد و پس از تولید واکسن، به تدریج کرونا تحت کنترل درآمد؛ البته اظهار نظر در این زمینه بسیار سخت است.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: کرونا به ما یاد داد همیشه باید هوشیار باشیم. اینکه آیا کرونا کنترل می‌شود سوال سختی است و جواب سختی دارد زیرا با شیوع کرونا تنها با یک پاندمی مبارزه نکردیم بلکه با پاندمی کرونا، با دروغ و شایعه، سلامت‌ستیزی و پاندمی باورهای غلط نیز مبارزه کرده‌ایم.

علوی با بیان اینکه اکثر مرگ و میرهای دنیا در پی بیماری‌های غیرواگیر رخ می‌دهند، گفت: کرونا چشم ما را باز کرد و متوجه شدیم که باید به مولفه‌های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی بهتر و به گونه دیگری عمل کنیم و این رویکرد می‌تواند امنیت غذایی را برگرداند.

رئیس مرکز بهداشت خوزستان بیان کرد: اکنون مشکل عمده ما در سلامت، بحث امنیت غذایی است؛ متاسفانه با خشکسالی، انجام برخی کشت‌ها ممنوع شده است و در این شرایط، مشکل امنیت غذایی رخ می‌دهد.

وی گفت: امسال سازمان بهداشت جهانی شعار “سیاره ما، سلامت ما” را به عنوان شعار سال تعیین کرده است؛ سیاره ما تحت تاثیر پدیده‌های بسیار مخربی از جمله خشکسالی، تغییر اقلیم و گرم شدن کره زمین قرار گرفته است که همه این مسائل می‌توانند مشکلات خاصی برای ما ایجاد کنند.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: مشکل دیگری نیز وجود دارد که اگر به آن توجه نشود، آینده ایران در معرض خطر قرار می‌گیرد که این مشکل، مساله جمعیت است؛ در صورت ادامه این روند رشد جمعیت، پیش‌بینی می‌شود در آینده جمعیت ما نصف شود که ۳۰ تا ۴۰ درصد این جمعیت نیز مسن خواهند بود بنابراین این مساله زنگ خطری است زیرا پیش‌بینی می‌شود به سیاه چاله جمعیتی برخورد کنیم.

علوی بیان کرد: این مساله موجب می‌شود کشورهای اطراف از کاهش اقتدار ما به دلیل مشکلات جمعیتی استفاده کنند؛ مشاهده کردیم که جنگ تحمیلی نیز در پی وقفه اقتدار مملکت و با اهداف متفاوت رخ داد.

وی افزود: مسائل متعدد دیگری وجود دارد که باید در هفته سلامت مورد توجه قرار بگیرند اما مهم‌ترین چالش مملکت در حوزه سلامت، مسائل جمعیتی است که باید با برنامه‌های پیش‌بینی شده به این موضوع توجه شود و  در هر موقعیت به این مساله مهم و چالش‌برانگیز که آینده ما به آن بستگی دارد، بپردازیم. جاوید ماندن ایران به جمعیت جوان، پویا و پرانرژی نیاز دارد.

انتهای پیام

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.