مستاجر عمارت سفید خیابان پنسیلوانیا چه کسی است؟

double-quot تهران - جارپرس - انتخابات آمریکا در سوم نوامبر ۲۰۲۰ مصادف با ۱۳ آبان ۱۳۹۹ ، کم تر از دو هفته دیگر برگزار خواهد شد.نظر سنجی های بزرگ گویای فاصله ده درصدی میان ترامپ و بایدن دارد و اینکه شانس بایدن برای پیروزی بیشتر است.
کد خبر : 35826
تاریخ انتشار : سه‌شنبه 6 آبان 1399 - 10:16
مستاجر عمارت سفید خیابان پنسیلوانیا چه کسی است؟

به گزارش جارپرس از ایرنا، انتخاب شدن یا نشدن ترامپ یا بایدن حدود شش ماه است که محل بحث و گمانه زنی های رسانه ای است. طی این مدت رسانه ها و موسسات افکار سنجی با این پرسش مواجه هستند که رئیس جمهوری بعدی آمریکا از بین ترامپ و بایدن کدام خواهد بود؟ در حال حاضر، نظر سنجی های بزرگ گویای فاصله ده درصدی میان ترامپ و بایدن دارد و اینکه شانس بایدن برای پیروزی در سوم نوامبر روز سه شنبه بیشتر است.

اقبال عمومی بایدن در مناظره نخست

میانگین داده های ده نظر سنجی بزرگ در آمریکا این اطلاعات را در اختیار ما می گذارد که بیش از نیمی از مردم آمریکا حمایت شان را از بایدن اعلام کرده اند. همین نظر سنجی ها حمایت از ترامپ را در میان رای دهندگان پنج الی شش درصد کمتر از دو هفته مانده به روز رای گیری نشان می دهد. در افزایش اقبال عمومی به بایدن مناظره  در ماه سپتامبر گذشته بسیار تعیین کننده بود. در آن مناظره ترامپ بارها به خاطر رفتارهای ناشیانه از سوی کریس والاس مجری این مناظره مورد سرزنش واقع شد. دریکی از همین صحنه ها، بایدن خطاب به ترامپ گفت: ساکت شو؛ مرد. مناظرات سیاسی شخصیت و نگرش نامزدها را برای افکار عمومی شان به نمایش می گذارد و برای همین تاثیر مهمی بر تصمیم رای دهندگان دارد. در مناظره های انتخاباتی میلیون ها آمریکایی به صورت زنده از تلویزیون مناظره را تماشامی کنند. این جدای از افرادی است که در فضاهای مجازی همچون فیس بوک و  یوتیوب مناظره را دنبال می کنند.

 تایید و حمایت از ترامپ در سطح ثابتی مانده است

اهمیت نتایج نظر سنجی های پس از مناظرات، گویای وضعیت نامزدها در میان رای دهندگان است. برای مثال در سال ۲۰۱۶ در مناظره میان ترامپ و هیلاری کلینتون هیچ یک نتوانسته بود دیگری را ناک اوت و ضربه فنی کند. دقیقا متناسب با فضای برابر مناظره، نتایج نظر سنجی ها هم از فاصله اندک میان کلینتون و ترامپ حکایت داشت. برای همین است که  ترامپ رئیس جمهوری آمریکا با آگاهی از ظرفیت مناظرات تلاش  داشت در آخرین دور این مناظره، با حضور قدرتمند کسری محبوبیت اش را در میان مردم آمریکا جبران کند. بایدن هم با استفاده از فرصت کنسل شدن مناظره دوم در میان هواداران اش در فیلادلفیا حضور یافت و به صراحت اعلام کرد در نتیجه اهمال کاری دولت مستقر ۲۱۰ هزار نفر در اثر کرونا ویروس جان شان را از دست داده و این در حالیکه ترامپ هنوز از ماسک استفاده نمی کند.  طبق نظر  سنجی که از سوی روزنامه دیلی تلگراف انگلیس صورت گرفته میزان تایید و حمایت از ترامپ در سطح ثابتی مانده است. در واقع ۴۴ درصد مردم آمریکا اقدام ترامپ در ماسک  و کرونا  را تایید و ۵۴ درصد رد کرده اند. در نظر سنجی این نشریه آمده است که میزان محبوبیت ترامپ در سه سال زمامداری اش کمترین میزان نسبت به روسای جمهوری قبل داشته است. البته این را هم باید اضافه کرد به طور کلی و در همین شرایط کنونی میزان تایید ترامپ حدود ۴۰ درصد باقی مانده است. پایگاه ثابت حمایتی ترامپ در میان رای دهندگان آمریکایی نگرانی ها را در بخشی از جامعه روشنفکری آمریکا نسبت به احتمال پیروزی دوباره ترامپ تقویت کرده است. در واقع شاید ترامپ امروز طبق نظر سنجی های بزرگ حدود۱۰ درصد اختلاف با بایدن دارد اما رقابت در ایالت های کلیدی و تغییر آرا  در این ایالت ها می تواند سرنوشت انتخابات آمریکا را به نفع ترامپ رقم بزند. این نگرانی از آنجایی بیشتر می شود که دقیقا دو هفته مانده به انتخابات آمریکا در نظر سنجی سراسری که در آمریکا صورت گرفت؛ هیلاری کلینتون ۶.۱ درصد  از ترامپ جلوتر بود. کلیفورد یانگ رئیس نظر سنجی امور مردمی آمریکا گفته است: پیشتازی در نظر سنجی های ملی گاها گمراه کننده است. رایی ها که شما در ایالت های کم اهمیت تر کسب می کند یک مساله است و مساله مهم تر پیروزی در ۱۴ ایالت کلیدی است که تعیین کننده است. مسیر نظر سنجی های امروز هم همین است. برتری در همان ایالتهایی که کلینتون در سال ۲۰۱۶ پیشتاز بود. بنابراین عدم اطمینان زیادی وجود دارد. کلینتون در سال ۲۰۱۶ ۲.۹ میلیون رای بیشتر آورد اما پیروز ملی ترامپ شد. البته شرایط امروز متفاوت از سال ۲۰۱۶ است.

نقش پاندمی کرونا و چالش های اقتصادی در نتایج نظرسنجی ها

عملکرد و اقدامات ترامپ مورد کنکاش رسانه هاست و نظر سنجی ها به تاسی از موضوع هایی مانند کرونا و اقتصاد صورت می گیرد. درهمین راستا نتایج نظر سنجی جدید گروه استراتژی جهانی، نشان از نگرش منفی مردم آمریکا به پاندمی کرونا و چالش های اقتصادی دارد. ۵۷ درصد پاسخ دهندگان راهبرد ترامپ در مهار کرونا را تایید نکرده اند. ۵۴ درصد مردم آمریکا از عملکرد ترامپ در ماجرای قتل  جرج فلوید جوان سیاه پوست آمریکایی و دنبال آن اعتراضات عمومی ناراضی هستند.
نظر سنجی رید(Ipsos Reid) این سوال را مطرح کرده که اگر همین الان انتخابات ریاست جمهوری آمریکا برگزار شود؛ به چه کسی رای می دهید؟ ۳۸ درصد به ترامپ و ۴۶.۲ درصد به بایدن رای داده اند. سن رای دهندگان هم مورد بررسی قرار گرفته است. حامیان ترامپ سن ۶۵ به بالا و بایدن میانگین سنی ۱۸ الی ۲۴ بوده اند. آخرین نتایج نظر سنجی نیویورک تایمز و کالج سینا هم از پیشتازی ۹ درصدی بایدن به ترامپ حکایت دارد.
برآیند نتایج نظر سنجی ها بزرگ و معتبر در آمریکا گویای این واقعیت است که ترامپ دیگر جذابیتی به اندازه سال ۲۰۱۶ نزد رای دهندگان آمریکایی ندارد. البته این امر طبیعی است سال ۲۰۱۶ ترامپ برای آمریکا تازگی داشت. ایده ها و حرف هایش کاملا متفاوت بود و همین امر باعث شد که طبقه متوسط رو به پایین جامعه آمریکا به ترامپ اقبال پیدا کند. مهم تر ازهمه ترامپ در آن سال یک منتقد و نقاد بود. امروز این معادله کاملا عوض شده است. ترامپ در جایگاه پاسخگویی قرار گرفته است و دیگر این امکان برایش نیست که مشکلات و چالش های کنونی را گردن دولت اوباما بیندازد. به تبع این واقعیت ها، ذهنیت ها و افکار عمومی در جامعه آمریکا نسبت به ترامپ دچار تردید های جدی شده است.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.