مسائل اندکی در مذاکرات وین باقی مانده است/ احیای برجام در راستای منافع آمریکاست

double-quot تهران - جارپرس - سخنگوی وزارت امورخارجه آمریکا تاکید کرد: ما همچنان بر این باوریم که بازگشت متقابل به پایبندی به برجام در راستای منافع امنیت ملی آمریکاست.
کد خبر : 91174
تاریخ انتشار : چهارشنبه 28 اردیبهشت 1401 - 12:21
مسائل اندکی در مذاکرات وین باقی مانده است/ احیای برجام در راستای منافع آمریکاست

 

به گزارش جارپرس از ایسنا، ند پرایس سخنگوی وزارت امورخارجه آمریکا در نشست خبری هفتگی خود در پاسخ به سوالی درباره ادعاهای وزیر جنگ رژیم صهیونیستی مینی بر نصب سانتریفیوژهای پیشرفته IR-6 در تاسیسات هسته‌ای نطنز گفت: من نمی‌خواهم درخصوص ارزیابی‌هایمان از فعالیت‌های هسته‌ای ایران به صورت عمومی صحبت کنم. همان‌طور که احتمالا می‌دانید بخش زیادی از این اطلاعات از عناصری به دست می‌آید که اغلب به‌طور علنی درباره آن صحبت نمی‌کنیم اما باید بگویم که ما به‌طور منظم با شرکای اسرائیلی خود اطلاعات را به اشتراک می گذاریم.

بنابر گزارش وب سایت وزارت امورخارجه آمریکا، پرایس در ادامه با تکیه بر ادعاهای تکراری و ‌واهی واشنگتن درباره ماهیت برنامه هسته‌ای کشورمان گفت: ما در زمینه‌های مختلف دارای درک مشترک هستیم و منافع راهبردی مشترک داریم و آن هم، این است که ایران هرگز به سلاح هسته‌ای  دست پیدا نکند. البته شرکای اسرائیلی ما تنها کسانی نبوده‌اند که از پیشرفت برنامه هسته‌ای ایران پس از خروج دولت پیشین آمریکا از برجام  در سال ۲۰۱۸ ابراز نگرانی کرده‌اند. ما نیز نسبت به سرعت پیشرف‌های هسته‌ای ایران نگران هستیم.

وی ادامه داد: به همین دلیل است که همچنان در حال بررسی امکان دستیابی به بازگشت متقابل به پایبندی به برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) هستیم، چراکه این کار هنوز هم در راستای منافع ما است و برنامه هسته‌ای ایران را بار دیگر محدود خواهد کرد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی آمریکا در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا گزینه نظامی علیه ایران روی میز است؟ تصریح کرد: ما کماکان معتقدیم که دیپلماسی و گفت‌وگو می‌تواند به صورت پایدار، بادوام و همیشگی یک فرصت برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای ایجاد کند.

وی همچنین در پاسخ به سوالی درباره سفر انریکه مورا، هماهنگ کننده مذاکرات وین به تهران و پیشنهادات ارائه شده از سوی مقامات ایرانی به وی گفت: واضح است که ما به صورت علنی مذاکره نمی‌کنیم اما باید بگویم که ما و شرکای‌مان مدتی است که آماده هستیم.

پرایس همچون سایر مقامات آمریکایی تلاش کرد در اظهارات خود توپ را به زمین ایران بیندازد و افزود: ما معتقدیم که اکنون، این ایران است که باید جدیت خود را نشان دهد. همان‌طور که قبلا هم اعلام کرده بودیم، تعداد کمی از مسائل حل نشده باقی مانده‌اند. ما معتقدیم که اگر ایران تصمیم لازم را بگیرد، این مسایل مرتبط با برنامه هسته‌ای ایران را می توان به سرعت و به‌طور موثر حل کرد.

وی ادامه داد:  ما مثل همیشه از انریکه مورا و تیم وی برای تلاش‌هایشان قدردانی می‌کنیم و مشتاق گفت‌وگوی دقیق‌تر با آنها طی روزهای آینده هستیم.

ند پرایس بدون اشاره به زیاده‌خواهی‌ و کارشکنی‌های واشنگتن در طول مذاکرات رفع تحریم‌ها در وین اظهار داشت: اما همان گونه که قبلا هم گفته شده، دستیابی به توافق قطعی نیست. ایران باید تصمیم بگیرد که همچنان می‌خواهد بر شروط خود که خارج از برجام هستند، پافشاری کند یا اینکه آماده است توافق برجام را به سرعت به سرانجام برساند. ما می دانیم که این توافق منافع امنیت ملی آمریکا را تامین می‌کند و در مقابل نیز منافع سایر طرف‌ها را تامین خواهد کرد.

سخنگوی وزارت امورخارجه آمریکا در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه ایران نیز موضع مشابه دارد و می‌گوید که آمریکا باید تصمیم بگیرد، مدعی شد : چندین طرف در این مذاکرات وجود دارند. اگر از آنها سوال کنید به شما خواهند گفت که آمریکا به‌طور غیر مستقیم اما با حسن نیت و صداقت با هدف دستیابی به یک پایبندی به بازگشت متقابل به برجام مذاکره کرده است، اما متاسفانه این امر همیشه در مورد ایران صدق نمی‌کند.

وی در پاسخ به سوال دیگری درباره ساخت یک کارخانه تولید هواپیماهای بدون سرنشین در تاجیکستان توسط ایران گفت: ما پیش از این نگرانی خود ‌را نسبت به فناوری پهپادهای ایران ابراز کرده‌ایم و برای مقابله با توسعه آن، ابزارهای مناسب را به کار گرفته‌ایم. من در حال حاضر صحبتی درباره احتمال ساخت یک کارخانه در تاجیکستان ندارم.

پرایس در بخش دیگری از این نشست خبری درباره گفت‌وگوهای تلفنی آنتونی بلینکن وزیر امورخارجه آمریکا با همتای قطری خود و سفر امیر قطر به تهران خاطر نشان کرد: برای اطلاع از جزئیات این سفر، شما را به مقامات قطری ارجاع می‌دهم. آنچه می‌توانم بگویم این است که ما از نقش سازنده قطر در تلاش‌های دیپلماتیک ما برای دستیابی به راه حل‌های دیپلماتیک با ایران درخصوص برخی از موضوعات مهم و مشکل میان تهران و واشنگتن، ازجمله آزادی شهروندان آمریکایی و بازگشت متقابل به پایبندی به برجام قدردانی می‌کنیم.

وی در پاسخ به سوالی درباره بازداشت دو شهروند فرانسوی در ایران به اتهام اقدامات ضد امنیتی و جاسوسی، ادعاهای همیشگی واشنگتن در این باره را تکرار کرد و خواستار آزادی فوری این دو ‌نفر شد.

این دیپلمات آمریکایی در ادامه ادعاهای خود افزود: ما از گزارش‌های بازداشت این دو شهروند فرانسوی مطلع هستیم. ما این بازداشت ها را محکوم می‌کنیم و از ایران می‌خواهیم تا هرچه فوری این فرانسوی‌ها را آزاد کند.
جمهوری اسلامی ایران همواره شهروندان خارجی را به صورت ناعادلانه و برای استفاده از این افراد به‌عنوان اهرم سیاسی بازداشت می‌کند.

وی هنچنین درباره شهروندان آمریکایی بازداشت شده در ایران گفت: ما هیچ اولویت بالاتری از آزادی شهروندان آمریکایی چه در ایران و چه در سایر مناطق جهان نداریم.

پرایس در عین حال مدعی شد: ما سرنوشت این افراد را به مذاکرات هسته‌ای با ایران و احتمال بازگشت متقابل به پایبندی به برجام  مرتبط نکرده‌ایم، زیرا این بازگشت قطعی نیست. ما می خواهیم که بازگشت شهروندان آمریکایی به خانه که ناعادلانه بازداشت شده‌اند، یک امر قطعی باشد. ما درخصوص این اولویت به طرف ایرانی توضیح داده ایم و به تلاش‌های خود در این زمینه، صرف نظر از اینکه نتیجه مذاکرات وین چه خواهد بود، ادامه می‌دهیم.

انتهای پیام

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.