مسئولان از دانشجوی معترض هراسی نداشته باشند

double-quot تهران - جارپرس - دبیرکل حزب جمهوریت با اشاره به جایگاه دانشگاه برای طرح پرسش‌ها و بیان نظرات مختلف، اظهار کرد: گفت‌وگو در مراکز علمی و تحصیلی از مدرسه گرفته تا دانشگاه و حوزه باید بیشتر از سطح جامعه باشد؛ چراکه در مراکز علمی و دانشگاهی نیاز به این گفت‌وگوها گسترده‌تر است و ذهن پویای دانشجو است که پرسش‌هایی اساسی طرح می‌کند.
کد خبر : 105254
تاریخ انتشار : شنبه 7 آبان 1401 - 22:53
مسئولان از دانشجوی معترض هراسی نداشته باشند

 

به گزارش جارپرس از ایسنا، رسول منتجب‌نیا با اشاره به ضرورت گفت‌وگوی مسئولان با اقشار مختلف معترض جامعه، اظهار کرد: جامعه‌ای هدایت‌شده و متعالی است که دیدگاه‌های مختلف در آن مطرح شود و مردم بتوانند با شنیدن همه این نظرات، آن‌چه را که بهتر است، پیروی کنند، اما رسیدن به این وضعیت در یک جامعه نیازمند پیش‌شرط‌هایی است و مهمترین آن‌ها همان رعایت اصل آزادی بیان به گونه‌ای است که هرکسی بتواند نظراتش را بدون واهمه و هراس مطرح کند و در واقع آزادی بیان و آزادی پس از بیان را داشته باشد.

وی افزود: اصل گفت‌وگوی آزاد در کل جامعه یک امر ضروری است. مردم اگر در گفت‌وگوها و اظهار نظرهای‌شان آزادی نداشته باشند آن جامعه یک جامعه مرده است. این مردم پرسش‌ها و ابهاماتی دارند که اگر مطرح نشوند، تبدیل به عقده و پس از آن بدل به کینه می‌شوند و از کنار آن ناآرامی‌ و اغتشاش هم بیرون خواهد آمد.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب با اشاره به جایگاه مراکز علمی و دانشگاهی برای طرح پرسش‌ها و بیان نظرات مختلف، تاکید کرد: این گفت‌وگوها در مراکز علمی و تحصیلی از مدرسه گرفته تا دانشگاه و حوزه باید بیشتر از سطح جامعه مطرح شوند هرچند که در کوچه‌وبازار و محافل مختلف یا حتی مساجد هم باید این بحث و گفت‌وگوها جریان داشته باشند اما در مراکز علمی و دانشگاهی نیاز به این گفت‌وگوها گسترده‌تر است؛ چراکه ماهیت دانشجو بودن طلب‌کردن دیدگاه‌ها و نظرات گوناگون و شنیدن اقوال مختلف است و ذهنیت پویای دانشجو است که پرسش‌هایی اساسی را طرح می‌کند.

منتجب‌نیا با بیان این‌که «باید از تحمیل یک نظر به مردم با تحکم و تبلیغ پرهیز شود»، تصریح کرد: اگر به دنبال این باشیم که با تبلیغات فراوان یا با تحکم یک دیدگاه خاص را تحمیل کنیم نتیجه مطلوبی حاصل نخواهد شد. اگر در سطح دانشگاه هم همین اتفاق رخ دهد یا دانشجو را بدل به یک فرد متملق می‌کند یا او را به فردی دلزده و ناامید بدل می‌سازد از این جهت تامین آزادی بیان در سطح جامعه و مراکز آموزشی و علمی اهمیتی مضاعف می‌یابد.

وی با اشاره به تاکید رهبری بر راه‌اندازی کرسی‌های آزاداندیشی در دانشگاه‌ها، اظهار کرد: کرسی آزاداندیشی که مدنظر رهبری انقلاب است به این معنی نیست که مثلاً بسیج دانشجویی بیاید و رفقای خود را دعوت کند و بنشینند صحبت کنند بلکه باید امکان حضور سلیقه‌ها و دیدگاه‌های مختلف هم ایجاد شود و تضارب آرا به وجود آید پس مسئولان دانشگاه‌ها باید این مجال را برای حضور نمایندگان تفکرات مختلف در مراکز آموزش عالی فراهم آورند.

دبیرکل حزب جمهوریت با اشاره به دیدگاه برخی مبنی بر این‌که «حضور مسئولان در دانشگاه‌ها به اختلافات بیش از پیش دامن خواهد زد»، گفت: ممکن است افرادی بگویند حضور مسئولان یا نمایندگان مجلس در دانشگاه‌ها تالی فاسد دارد و موجب تندترشدن اختلاف نظرها می‌شود. پاسخ این است که اختلاف‌نظر یک رحمت الهی است و نباید از آن ترسید. باید از جامعه گورستانی‌ای ترسید که با زور ساکت شده باشد نه جامعه‌ای که اختلاف نظر در آن وجود دارد و این اختلافات مطرح می‌شوند.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب یادآور شد: پس نه بحث و گفت‌وگو ترسناک است و نه حتی مجادله‌کردن. البته مجادله هم باید به شیوه احسن و با رعایت اصول اخلاقی، مسائل انسانی و دینی انجام شود. اینکه کسی بگوید ممکن است در این روند تشنجی هم در دانشگاه ایجاد شود باید پاسخ داد که این اثر مسدودکردن و سانسور کردن دانشجو است. اگر شرایط لازم فراهم باشد که همه بیایند و بگویند و حرف‌هایشان را بزنند، دیگر تشنجی در کار نخواهد بود.

منتجب‌نیا ادامه داد: من تجربه چندین ساله حضور در دانشگاه‌ها و در جمع دانشجویان را دارم. اگر تریبون آزاد فراهم باشد که هر دانشجویی بیاید و با تندترین ادبیات پرسش‌ها و دغدغه‌هایش را مطرح کند و پاسخ بگیرد هیچ تنش و مشکلی پیش نمی‌آید. اگر پرسشی که دانشجو مطرح می‌کند جواب قانع‌کننده‌ای دارد که قطعاً دانشجو قانع خواهد شد اما اگر حرف دانشجو درست است مسئولان حرف او را بپذیرند و روند را اصلاح کنند.

وی تاکید کرد: مسئولان اگر بخواهند حکمرانی خوب، صالح، انسانی و الهی داشته باشند باید شرح صدر داشته باشند و اگر دانشجویی انتقاد داشت و صدایش را بلند کرد، از او هراسی نداشته باشد بلکه از این بترسد که جامعه آنقدر محدود شود و راه‌ها بر آن بسته بماند که مردم در پی روزنه‌ای باشند تا از آن خارج شوند و انفجاری رخ دهد. پس بر اولیای امور و مسئولان کشور لازم است که در میان مردم و اقشار مختلف حاضر شوند اما حضوری نه تشریفاتی، سفارشی و نمایشی که حضوری خالصانه و جدی تا هم حرف مردم را گوش کنند و هم پاسخ‌های منطقی و مستدل به آنان بدهند.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب یادآور شد: به ویژه در شرایط فعلی که مردم نسبت به مسئولان پرسش و انتقاد دارند، اگر کسی پاسخی به این پرسش‌ها و انتقادات ندهد، این سوالات به اعتراض و بعد به چیزی تبدیل می‌شود که ممکن است شرایط را برای سوءاستفاده دشمنان فراهم آورد.

منتجب‌نیا با تاکید بر این‌که «صداوسیما در روند پاسخگویی به پرسش‌های مردم، جهت‌گیری دارد و ملی عمل نمی‌کند»، تصریح کرد: جهت‌گیری صداوسیما یک‌طرفه است و حاکمیتی هم نیست بلکه عملاً دولتی است و در خدمت دولت قرار دارد و وقتی بخش عمده‌ای از مردم با این نگاه به آن می‌نگرند صداوسیما نمی‌تواند پاسخگوی پرسش‌های آنان باشد. در همین مناظره‌هایی که برگزار کرده، جز دو یا سه مورد مابقی مناظره‌ها جهت‌دار است و به پرسش‌ها پاسخ لازم را نمی‌دهد.

وی با بیان این‌که «مسئولان باید به پرسش‌های دانشجویان که مدیران آینده همین کشور هستند پاسخ دهند»، اظهار کرد: اگر جوانان قانع شوند می‌توانند بخش بزرگی از مردم را هم قانع کنند. پس مسئولان به پرسشگری دانشجویان توجه کنند و هرکدام از این مسئولان که وارد این فضای دانشجویی شدند خود را برای مواجهه با اعتراض و شنیدن انتقاد آماده کند. دانشجویان جوانند و جوانان با احساسات بیشتری واکنش نشان می‌دهند و ممکن است ادبیات تند و صریحی داشته باشند.

انتهای پیام

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.