مریخ‌نورد جدید ناسا برای کشف دهانه‌ها دو نیم می‌شود

double-quot تهران - جارپرس - مریخ نورد رباتیک جدید ناسا موسوم به "دواکسل"(DuAxel) به گونه‌ای طراحی شده است که برای اکتشاف دهانه‌های سیاره سرخ به دو قسمت تقسیم شود و یک قسمت به سراغ دهانه رود و قسمت دیگر در نقش حامی ظاهر شود.
کد خبر : 35288
تاریخ انتشار : سه‌شنبه 29 مهر 1399 - 20:36
مریخ‌نورد جدید ناسا برای کشف دهانه‌ها دو نیم می‌شود

به گزارش جارپرس از ایسنا و به نقل از نیو اطلس، مریخ نوردهای رباتیک چهار چرخ می‌توانند انتخاب خوبی برای اکتشاف سیارات دیگر باشد، اما امکان‌ گیر افتادن آنها در نشیب دهانه‌های عمیق وجود دارد. اکنون مریخ نورد جدید ناسا به نام “DuAxel” با در نظر داشتن این معضل طراحی شده است و به هنگام اکتشاف اعماق دهانه‌ها به دو قسمت تقسیم می‌شود تا یک قسمت به عمق دهانه رفته و در صورت گیر کردن، قسمت دوم آن را بالا بکشد.

“دواکسل” که با همکاری آزمایشگاه پیشران جت ناسا و انستیتوی فناوری کالیفرنیا طراحی شده، نام خود را از آنجا گرفته است که در واقع از دو ربات حال حاضر ناسا به نام “اکسل”(Axel) تشکیل شده است. هر یک از این ربات‌ها برای حرکت روی دو چرخ طراحی شده‌اند و یک محور پیوند دهنده چند منظوره را در پشت خود می‌کشند و در “دواکسل”، محورهای دو ربات به دو طرف ماژول مرکزی متصل شده و یک وسیله نقلیه چهار چرخ را می‌سازند.

این مریخ نورد در حالی که از سطح نسبتاً مسطح ماه، مریخ یا هرجای دیگر عبور می‌کند، در پیکربندی اصلی خود به صورت چهارچرخ باقی می‌ماند و هنگامی که به لبه دهانه یا ساختارهای شیب‌دار مشابه دیگر می رسد، دو ربات از یکدیگر جدا می‌شوند و یکی از آنها به پایین می‌غلتد.

هرچند که پیوند آنها به طور کامل قطع نمی‌شود تا اگر ربات پایین رفته در جایی گیر کرد ربات بالایی بتواند آن را خلاص کند.

همین طور که نیمی از “دواکسل” به سمت پایین دهانه می‌رود، از حسگرهای داخلی خود برای تجزیه و تحلیل خاک استفاده می‌کند و از محیط اطراف نقشه‌برداری می‌کند و از طریق سیستم دوربین یکپارچه خود قادر به گذر از موانع اطراف است.

سپس هنگامی که ماموریت کشف دهانه کامل شد، نیمه‌ای که بالای دهانه منتظر ایستاده است، آن را پشتیبانی می‌کند و به بالا آمدن آن کمک می‌کند. در نهایت دوباره به یکدیگر متصل می‌شوند و به یک مریخ نورد چهارچرخ تبدیل می‌شوند.

انتهای پیام

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.