مراسم نهمین سالروز ملی فناوری فضایی با حضور رییس جمهوری آغاز شد

double-quot
تهران – جارپرس – مراسم نهمین سالروز ملی فناوری فضایی امروز -چهارشنبه- با حضور حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی در سالن اجلاس سران برگزار شد.
کد خبر : 18985
تاریخ انتشار : چهارشنبه 13 بهمن 1395 - 6:26
مراسم نهمین سالروز ملی فناوری فضایی با حضور رییس جمهوری آغاز شد

به گزارش جارپرس به نقل از ایرنا، این مراسم همچنین با شرکت محمود واعظی وزیر ارتباطات، سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری، حسین دهقان وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، محمد فرهادی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و محمد نهاوندیان رئیس دفتر رئیس جمهوری، برگزار شد.
رییس جمهوری ابتدا از نمایشگاه دستاوردهای فضایی ایران در دولت تدبیر و امید بازدید کرد و قرار است با حضور دکتر روحانی ماهواره ناهید یک و ماهواره مکعب دانشجویی رونمایی شود.
چهاردهم بهمن ماه روز ملی فناوری فضایی، سالروز بهره برداری موفق از ماهواره امید در سال ۱۳۸۷ است که با این اقدام جمهوری اسلامی ایران در جمع کشورهای دارای توانایی پرتاب ماهواره قرار گرفت .
در سال ۸۸ و همزمان با روز ملی فناوری فضایی پرتاب موفقیت‌آمیز راکت کاوشگر ۳ حامل محموله‌ای زیستی شامل لاک پشت، کرم، موش و نمونه‌های سلولی اعلام شد و رونمایی از ماهواره «طلوع»، نمونه مهندسی ماهواره «مصباح دو»، نمونه مهندسی ماهواره دانشجویی «نوید علم و صنعت»، نمونه مدل اولیه ماهواره‌بر سیمرغ و موتور ماهواره‌بر آن و افتتاح نخستین مرکز پردازش تصاویر ماهواره‌ای ایران و آزمایشگاه سه بعدی مجازی ماهواره‌ای، از دیگر دستاوردهای فضایی کشور در این روز بود.
همچنین در سال ۸۹ در چنین روزی نمونه‌های مهندسی چهار ماهواره ظفر، رصد، فجر، دانشجویی امیرکبیر و همچنین نمونه مهندسی موتور ماهواره بر سفیر B1 و کپسول زیستی کاوشگر ۴ رونمایی شد.
در سال ۹۰ و در روز ملی فناوری فضایی ماهواره نوید با موفقیت در مدار قرار گرفت و در روز ملی فناوری فضایی در سال ۹۱ مدل مهندسی ماهواره ناهید و مدل توسعه‌ای ماهواره زهره رونمایی شد و آفتاب، نخستین میمون پرتاب شده به فضا با کاوشگر پیشگام که زنده به زمین بازگشت، در معرض دید بازدیدکنندگان قرار گرفت.
همزمان با روز ملی فناوری فضایی در دهه مبارک فجر سال ۹۲ نیز از ۲ ماهواره فضایی تدبیر و خلیج فارس رونمایی شد و در مهرماه همان سال و در هفته جهانی فضا، دومین میمون فضانورد ایرانی با نام فرگام با کاوشگر پژوهش و با گاز مایع به فضا پرتاب شد که این محموله زیستی سالم به زمین بازگشت.
در روز فناوری فضایی در سال ۹۳ ماهواره ملی «فجر» با ماهواره بر سفیر با موفقیت به فضا پرتاب شد و در مدار زمین قرار گرفت.
پارسال نیز مراسم روز ملی فناوری فضایی دو هفته پس از پرتاب ماهواره فجر با حضور رئیس جمهوری برگزار شد و در آن روز، نمایشگاهی از دستاوردهای چند سال اخیر ایران در عرصه فناوری فضایی پرپا شد و ماک آپ فضاپیمای سرنشین دار ایرانی به نمایش درآمد.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.