0 نظر
13 بازدید

مخالفت روسیه و چین با آمریکا بر سر قطعنامه آتش‌بس در غزه

double-quot تهران- جارپرس-پس از ارائه قطعنامه پیشنهادی امریکا برای آتش بس در غزه، روسیه و چین ضمن مخالفت با آن نسبت به قبول متن این قطعنامه از سوی رژیم صهیونیستی پرسش هایی را مطرح کردند.
کد خبر : 141787
تاریخ انتشار : جمعه 18 خرداد 1403 - 15:32
مخالفت روسیه و چین با آمریکا بر سر قطعنامه آتش‌بس در غزه

به گزارش  جارپرس از ایرنا از خبرگزاری رویترز، روسیه و چین به عنوان دو عضو دائم شورای امنیت که دارای حق وتو هستند، دیروز پنجشنبه نسبت به پیش‌نویس قطعنامه آمریکا که از سوی جو بایدن رئیس جمهوری این کشور برای آتش بس میان اسرائیل و حماس ارائه شد، ابراز نگرانی کردند.

الجزایر نیز به عنوان تنها عضو عرب این شورا از مخالفان پیشنهاد آمریکاست. رویترز خاطرنشان کرده است که تصویب یک قطعنامه در شورای امنیت به ۹ رای موافق، بدون وتوی اعضای اصل شامل آمریکا، فرانسه، انگلیس، چین و روسیه نیاز دارد.

بایدن یک هفته پیش طرح آتش‌بس سه مرحله‌ای را برای نوار غزه ارائه و آن را ابتکار اسرائیل توصیف کرده بود.

آمریکا در این قطعنامه پیشنهادی یک صفحه ای که روز شنبه به شورای امنیت ارسال کرد، به دنبال حمایت بین المللی است.

در این پیش‌نویس ضمن استقبال از آتش‌بس که آن را برای اسرائیل «قابل قبول» توصیف کرده، از حماس می‌خواهد که آن را پذیرفته و از هر دو طرف می‌خواهد شرایط عنوان شده را بدون تاخیر و بی قید و شرط به طور کامل اجرا کنند.

برخی جزئیات این پیشنهاد شامل آتش بس کامل در نوار غزه به عنوان بخشی از مرحله یک و پایان دائمی خصومت ها با توافق دو طرف مرحله دوم را شامل می شود.

به گفته دیپلمات‌های روس و چین، برخی از اعضای شورای امنیت پرسش هایی را در مورد اینکه آیا اسرائیل واقعا این طرح را پذیرفته مطرح کرده و از این نهاد بین الملل خواسته اند تا به درخواستی که در ماه مارس برای آتش‌بس فوری و آزادی بی‌قید و شرط همه اسرا مطرح شد، پایبند باشد.

در این میان، روسیه نیز اصلاحاتی را در متن پیشنهادی آمریکا ارائه کرده که شامل درخواست از حماس و اسرائیل برای پذیرش این پیشنهاد و درخواست آتش‌بس فوری، بدون قید و شرط و دائمی است.

مسکو همچنین در متن اصلاحی خود خواسته است که مرحله یک آتش‌بس تا زمانی که مذاکرات در مورد فاز دوم ادامه دارد، پابرجا بماند.

رویترز مب نوبسد که مذاکره‌کنندگان آمریکایی با همراهی مصر و قطر ماه هاست که در تلاش برای میانجی‌گری برای برقراری آتش‌بس هستند. در این میان حماس خواستار پایان دائمی جنگ در نوار غزه و عقب نشینی اسرائیل از این منطقه مورد محاصره است.

براساس اعلام وزارت بهداشت غزه از زمان آغاز حملات اسرائیل به این باریکه تاکنون بیش از ۳۶ هزار و ۵۰۰ فلسطینی به شهادت رسیده اند که بالغ بر ۱۵ هزار نفر آنها کودک بوده اند.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.