محاسبات کشورهای حوزه خلیج فارس با نزدیک شدن به برگزاری انتخابات در آمریکا

double-quot تهران - جارپرس - "دونالد ترامپ که در اولین سفر رسمی خارجی بلافاصله بعد از شروع دوره ریاست جمهوری خود به عربستان رفت و در آنجا با موسیقی سنتی محلی رقص شمشیر انجام داد، تغییرات چشمگیری را در روابط ایجاد کرده که دست کشورهای سلطنتی حوزه خلیج فارس را باز گذاشته است."
کد خبر : 35372
تاریخ انتشار : چهارشنبه 30 مهر 1399 - 10:25
محاسبات کشورهای حوزه خلیج فارس با نزدیک شدن به برگزاری انتخابات در آمریکا

به گزارش جارپرس به نقل از ایسنا، خبرگزاری فرانسه در گزارشی درباره روابط دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا با کشورهای عرب حوزه خلیج فارس نوشته است:  در حالی که بیش از سه سال از آن زمان گذشته، رهبران منطقه دارند با بازی با کارت‌های دیپلماتیک خود از شریک دمدمی مزاج اما ارزشمند خود در واشنگتن همچنان که به دنبال دور دوم ریاست جمهوری است، حمایت می‌کنند.

روابط گرم این تاجر تبدیل شده به رئیس جمهور با کشورهای عرب حوزه خلیج فارس بر خلاف روابط رئیس جمهور قبل از وی یعنی باراک اوباما است.

همچنان که دونالد ترامپ در نظرسنجی‌ها از جو بایدن، معاون ریاست جمهوری سابق، اوباما، عقب است و در حالی که انتظار می‌رود این نامزد ریاست جمهوری دموکراتها به دنبال بازگشت به یک موضع متعارف‌تر در زمینه حقوق بشر و توافقات تسلیحاتی باشد، کشورهای نفت خیز منطقه با دورنمای یک اقدام متوازن کننده ظریف مواجه هستند.

یک مقام کشورهای حوزه خلیج فارس که نزدیک به حلقه‌های سیاسی در منطقه است به خبرگزاری فرانسه بدون فاش کردن نامش گفت: سفر تاریخی ماه مه ۲۰۱۷ شروع یک روابط استثنایی با رئیس جمهور آمریکا بود. این باعث باز شدن درهای زیادی شد.

او ادامه داد: تصمیم گیرها در اینجا به طور منطقی خواستار آنند که این درها باز بمانند اما کور نیستند. آنها همچنین برای سناریو دیگری آماده می‌شوند.

ترامپ در اولین سفر خارجی‌اش به عنوان رئیس جمهور آمریکا با استقبالی قهرمانانه در ریاض روبرو شد.

جارد کوشنر، داماد او نیز که یک تازه کار دیپلماتیک و فعال در حوزه املاک است، رهبری را در فرآیند صلح خاورمیانه به دست گرفت و دوستی‌هایی را با چهره‌های اختلاف برانگیز حوزه خلیج فارس از جمله محمد بن سلمان، حاکم جوان دوفاکتوی عربستان برقرار ساخت.

راندا اسلیم، مدیر بخش حل درگیری در انستیتوی خاورمیانه در واشنگتن اظهار کرد: روابط میان آمریکا و کشورهای حوزه خلیج فارس به سمت این رفت که بیشتر با محور شخصیتها باشد؛ روابطی با محور رئیس جمهور و دامادش و کمتر با محور نهادها.

سیاستهای دولت ترامپ به طور کلی در حوزه خلیج فارس به رغم فقدان عمل در قبال برخی حوادث بزرگ همچون حملات بی سابقه سال گذشته میلادی به تاسیسات شرکت انرژی آرامکوی عربستان، به خوبی پذیرفته شدند.

الهام فخرو، تحلیلگر ارشد در گروه بحران بین‌الملل گفت: عربستان و امارات متحده عربی این تلقی مشترک را دارند که دولت اوباما همپیمانان سنتی خود در حوزه خلیج فارس را رها کرد. عربستان سعودی به طور گسترده روابطش را با دولت ترامپ بهبود بخشید که بخشی از دلیلش تصمیم این دولت برای کمپین به اصطلاح “فشار حداکثری” علیه ایران بود.

با نزدیک شدن به موعد برگزاری انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا، دونالد ترامپ در عین حال اسپانسر یک توافق میان امارات و اسرائیل بر سر عادی سازی روابط شد که به این رژیم جای پای بی سابقه‌ای در حوزه خلیج فارس داده است.

کشور سلطنتی کوچک بحرین که به لحاظ سیاسی و اقتصادی تحت تاثیر عربستان است هم با برقراری روابط دیپلماتیک با اسرائیل موافقت کرد.

زمانبندی این توافقها  که مدتها برقرار کردنشان بدون موافقت فلسطینی‌ها تابو در نظر گرفته می‌شد، به عنوان تلاشی برای دادن یک پیروزی در حوزه سیاست خارجی به ترامپ قبل از برگزاری انتخابات در نظر گرفته شده است.

حالا که بایدن در نظرسنجی‌ها جلو است، هم امارات و هم عربستان سعودی به گفته فخرو نگران یک دولت دموکرات هستند.

وی افزود: ترامپ در عین حال بیشتر تمایل داشت تا از عملی شدن سریع فروش تسلیحات به این کشور اطمینان حاصل کند در حالی که بعید است که دولت تحت رهبری بایدن تا این حد سازگار باشد.

کاخ سفید در عین حال با قطعنامه‌های ضد عربستان در کنگره از بابت جنگ یمن که به قیمت کشته شدن هزاران غیرنظامی تمام شده و همچنین از بابت قتل بی رحمانه جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار اصالتا عربستانی واشنگتن پست در اکتبر ۲۰۱۸ مقابله کرده است.

ترامپ قبلا در مصاحبه‌ای با باب وودوارد، خبرنگار تحقیقی درباره محمد بن سلمان که به رغم رسوایی مربوط به خاشقجی همچنان در قدرت باقی مانده اظهار کرد: من او را نجات دادم.

اسلیم از انستیتوی خاورمیانه گفت: دولتی متعلق به بایدن تیم سیاست خارجی خواهد داشت که آماده بررسی دوباره مولفه‌های اساسی روابط آمریکا و عربستان است و موضعی تند را در قبال رهبران عربستان اتخاذ خواهد کرد.

وی ادامه داد: تا زمانی که محمد بن سلمان ولیعهد باشد و چنانچه در چهار سال آینده او به تاج و تخت برسد، روابط آمریکا و عربستان در بهترین حالت وارد یک انجماد عمیق می شود.

جیمز دورسی، کارشناس حوزه خاورمیانه تصریح کرد: این مساله دشواری برای عربستانی ها خواهد بود اما در نهایت آنها مجبور خواهند شد با آن کنار بیایند. این قرار است یک “رقص دشوار” باشد.

انتهای پیام

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.