0 نظر
140 بازدید

مجلس اعلا با تمدید دوره پارلمان عراق مخالفت کرد

double-quot
بغداد – جارپرس – در ادامه مخالفت ها با تلاش برخی نمایندگان پارلمان کنونی عراق برای تمدید دوره آن، مجلس اعلای اسلامی عراق نیز مخالفت خود را با این امر اعلام و آن را ایجاد رویه ای خطرناک و مخالف قانون اساسی دانست.
کد خبر : 26012
تاریخ انتشار : چهارشنبه 6 تیر 1397 - 7:17
مجلس اعلا با تمدید دوره پارلمان عراق مخالفت کرد

به گزارش جارپرس به نقل از ایرنا، ‘شیخ همام حمودی’ روز سه شنبه در بیانیه ای درعین حال برای رفع ابهامات مربوط به نتایج انتخابات پارلمانی اخیر عراق (۲۲ اردیبهشت) بر ضرورت بازشماری دستی آرای انتخابات تاکید و آن را برای محافظت از تجربه دموکراسی در این کشور ضروری دانست.
وی خواستار بازشماری آرا در حداقل ۱۰ درصد صندوق ها شد و گفت چنانچه وجود تقلب با نسبت بالا ثابت شود، تمامی صندوق های رای باید بازشماری شود.
اشاره حمودی به مصوبات اخیر پارلمان در خصوص رسیدگی به اعتراضات و شکایت برخی احزاب نسبت به نتایج انتخابات است درحالی که دادگاه فدرال عراق بازشماری را تنها در سطح مراکز رای گیری مورد شکایت و اعتراض و نه همه مراکز و در سراسر کشور، تایید کرد.
وی در عین حال گفت که مجلس اعلی مخالف تمدید دوره و فعالیت پارلمان است.
وی ادامه داد: دادگاه فدرال دستور بازبینی صندوق های رای مشکوک را که تعداد آنها از ۱۸۰۰ صندوق تجاوز نمی کند صادر کرد اما سایر صندوق های رای در سراسر عراق به ویژه بغداد پایتخت را که اهمیت ویژه ای در روند انتخابات دارد، نادیده گرفت.
وی توضیح داد: کمیته ای که از سوی شورای وزیران برای بررسی نتایج انتخابات تشکیل شد، تاکید کرد که تقلب در انتخابات آشکار و تاثیر گذار بوده است و نمی توان در مقابل آن سکوت کرد.
حمودی در عین حال تاکید کرد که پارلمان فعلی در تلاش است تا میزان تقلب در انتخابات را مشخص کند تا پارلمان
بعدی علاوه بر اعتماد شهروندان عراقی، احترام و اعتماد جامعه بین الملل را نیز بدست آورد.
مهلت قانونی پارلمان کنونی عراق ۹ تیرماه به پایان می رسد اما برخی نمایندگان مجلس بر این باورند که پارلمان می تواند تا زمان تعیین تکلیف شکایت های انتخاباتی و تایید نهایی نتایج انتخابات، دوره خود را تمدید کند تا کشور وارد خلاء قانونی نشود.
در چهارمین دوره انتخابات پارلمانی عراق که با مشارکت ۴۴٫۵ درصد واجدین شرایط و بصورت الکترونیک برگزار شد، بر اساس آمار رسمی اعلام شده از سوی کمیسیون عالی انتخابات، فهرست های انتخاباتی ‘سائرون’ (سید مقتدا صدر) با ۵۴ کرسی، الفتح (هادی العامری) با ۴۷ کرسی، النصر (حیدر العبادی) با ۴۲ کرسی در رتبه اول تا سوم قرار گرفتند.
دولت قانون (نوری المالکی) با ۲۶ کرسی، دموکرات (مسعود بارزانی) با ۲۴ کرسی، الوطنیه (ایاد علاوی) با ۲۰ کرسی، جریان حکمت (سیدعمار حکیم) با ۱۹ کرسی و اتحادیه میهنی (کوسرت رسول جانشین جلال طالبانی) با ۱۸ کرسی در رده های بعدی قرار دارند.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.